|
|
|
||
The course will introduce students into the selected critical theories and concepts addressing the role of media in society. We shall discuss the cultural and social contexts of the origins and development of key critical theories, with a special focus on the Frankfurt School and the work and legacy of the Birmingham Centre for Contemporary Cultural Studies. We shall approach media studies as a life academic discipline which has to deal with a dramatic ongoing development of its own object of study, as well as of the tools of is self-legitimisation. We shall also include a discussion of the ‘hottest trends’ in the field, i.e. internationalization, de-westernization, new materialism, O-O-O, media ecology, archaeology and literacy.
Last update: Šmejkalová Jiřina, PhDr., CSc. (17.02.2016)
|
|
||
Cílem kurzu je představit hlavní teoretické přístupy a konceptuální aparát, jež budou studentky a studenti potřebovat k dalšímu studiu role a moci médií ve společnosti. Půjde o to, aby se zorientovali v tzv. kanonických textech hlavních škol, pochopili historicko-společenské aspekty vzniku těchto teorií a pojmů, dokázali je interpretovat a naučili se je kriticky aplikovat ve vlastních analýzách. Mediální studia budou oproštěna od nánosu "povrchnosti", jež občas v očích laiků mohou mít ("Mickey-Mouse-courses"), a ukázána jako komplexní soustava idejí, analýz a výzkumných metod, jež díky své interdisciplinární podstatě kladou značné nároky na kompetence v řadě oborů (sociologie, lingvistika, dějiny kultury a idejí, estetika, etnografie, filozofie, IT, etc.). Last update: Šmejkalová Jiřina, PhDr., CSc. (17.02.2016)
|
|
||||
Last update: Šmejkalová Jiřina, PhDr., CSc. (17.02.2016)
|
|
||
Kurz je veden převážně přednáškovou formou. Od studentů se očekává, že se v průběhu semestru budou věnovat četbě, která je testována v průběžném testu z literatury, a jejíž znalost budou uplatňovat v závěrečné seminární práci. Last update: Šmejkalová Jiřina, PhDr., CSc. (17.02.2016)
|
|
||
Úvodní informace Každá studentka a student bude číst průběžně texty k jednotlivým tématům výuky předmětu, absolvuje průběžný test z literatury a odevzdá seminární práci. Podmínkou absolvování předmětu je získání alespoň 35 bodů v rámci vyhodnocení získaných poznatků.
Celkový dosažený počet bodů:
Průběžný test z literatury: popis a požadavky Průběžný test z literatury obsahuje pět pojmů ze zadané literatury. Úkolem studentů je: 1) vysvětlit význam pojmu, 2) určit titul, z něhož pojem pochází a jeho autora. Závěrečný esej: popis a požadavky V závěrečném eseji studenti vyhotoví odbornou recenzi na jednu monografii ze seznamu literatury (dle vlastního výběru). Ta uvede text do dobového i odborného kontextu (tj. srovnatelných textů k dané tématice), kriticky shodnotí jeho základní argumenty a význam pro vývoj oboru, a nabídne možné další cesty přístupu k danému tématu. Všechny teze je třeba podepřít argumenty. V závěrečném eseji je nutné pracovat s bibliografickými odkazy v textu a závěrečným seznamem literatury za textem, vše podle částí I a II následujícího vzoru: http://medialnistudia.cz/pro-autora/autorsky-manual/ Esej se odevzdává v této formální podobě: délka max. 750-1000 slov; písmo vel. 12, Times New Roman, řádkování 2. Esej se odesílá emailem na adresu jirina.smejkalova@fsv.cuni.cz nejpozději do 20.5. 2016, 24:00. Last update: Šmejkalová Jiřina, PhDr., CSc. (17.02.2016)
|
|
||
Plán kurzu
1. hodina kurzu( 4. 10.) Praktické otázky: koncepcia a organizácia cyklu prednášok, spôsob distribúcie študijných textov a záverečného hodnotenia.
2. hodina kurzu ( 11. 10.) Theodor Adorno, Max Horkheimer Frankfurtská škola, okolnosti jej vzniku, východiská, ciele a odborné zameranie. Kritická teória Adorna a Horkheimera, zameraná na problémy masovej kultúry. Pojem kultúrny priemysel. Koncepcia "ornamentu masy" S. Kracauera. Bibliografia: ADORNO, T.W., HORKHEIMER, M.: Dialektika osvícenství. Praha, Oikoymenh 2009. ADORNO, T.W.: Minima Moralia. Praha, Academia 2009. KRACAUER, S.: Ornament masy. Praha, Academia 2008.
3. hodina kurzu ( 18. 10.) Walter Benjamin Benjaminovo chápanie fotografie ako technicky reprodukovateľného média. Kritika strácajúcej sa aury (pôvodnosti, autentickosti) obrazov. Hrozba zneužitia za účelom politickej manipulácie, propagandy. Bibliografia: BENJAMIN, W., Umelecké dielo vo veku svojej technickej reprodukovateľnosti. In: Iluminácie. Bratislava: Kalligram, 1999 BENJAMIN, W.: Malé dejiny fotografie. In: Iluminácie. Bratislava: Kalligram, 1999.
4. hodina kurzu( 25. 10.) Marshall McLuhan McLuhanova koncepcia "Gutenbergovej galaxie". Rozlíšenie médií na studené (chladné) a teplé (horké). Problematika elektronickej kultúry. Pojem extenzia. Bibliografia: MCLUHAN, M.: Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000. MCLUHAN, M.: Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon 1991. MCLUHAN, E., ZINGRONE, F. (eds.): Essential McLuhan. London: Routledge 1997
5. hodina kurzu (1. 11.) Roland Barthes
Bibliografia: Barthes, R., Mytologie. Praha: Dokořán, 2004. Barthes, R., Le message photographique, in : Roland Barthes, Lobvie et l‘obtus, Seuil, Paris, 1982 Barthes, R.: Rétorika obrazu, in: Císař. K. (ed.): Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004.
Barthes, R., Svetlá komora. Archa, Bratislava, 1994. Barthes, R., Leçon, in: Roland Barthes, Oeuvres complètes V, Seuil, Paris, 2002
6. hodina kurzu ( 8. 11.) Umberto Eco
Bibliografia:
7. hodina kurzu( 15. 11.) Pierre Bourdieu Bourdieuova koncepcia kapitálu a kapitalizmu. Pojem habitus. Sociologický výskum spôsobov spoločenského využitia fotografie. Pojem priemerné umenie. Kritika televízie ako média na princípe vysielania. Pojem televizualita. Bibliografia: BOURDIEU, P.: Teorie jednání. Praha: Karolinum 1998. BOURDIEU, P.: O televizi. Brno: Doplněk, 2002. BOURDIEU, P.: Un art moyen. Essai sur les usages sociaux de la photographie. Paris: Minuit 2003.
8. hodina kurzu ( 22. 11.) Jean Baudrillard Baudrillardova koncepcia "simulácie tretieho stupňa" ako dôsledok digitalizácie médií. Pojem simulakrum. Virtualizácia komunikácie. Koncepcia "fatálnych stratégií". Pojem hyperrealita. Bibliografia: BAUDRILLARD, J.: O svádění. Olomouc: Votobia, 1996. BAUDRILLARD, J.: Dokonalý zločin. Olomouc: Periplum, 2001. ARNAUD, M., BAUDRILLARD, J., GANE, M.: Rozhovory s Baudrillardem. Olomouc: Votobia, 1997. BAUDRILLARD, J.: Simulation et simulacres. Paris: Galilée, 1981. BAUDRILLARD, J.: Amerika. Dauphin, 2000.
9. hodina kurzu ( 29. 11.) Paul Virilio Viriliova dromológia, problém zrýchlenia. Koncepcia "estetiky miznutia". Vzťah verejného priestoru a "verejného obrazu". Pojem stroj videnia. Bibliografia: VIRILIO, P.: Stroj videnia. Bratislava: Slovenský filmový ústav 2002. VIRILIO, P. : Estetika mizení. Červený Kostelec : Pavel Mervart 2010. VIRILIO, P. : Informatická bomba. Červený Kostelec : Pavel Mervart 2004. VIRILIO, P. Přeexponované město. In: Labyrint revue. Kultura velkoměst. č. 5,6, 1999.
10.hodina kurzu ( 6. 12.) Michel Maffesoli Maffesoliho kritika Pierra Bourdieu. Koncepcia "postmodernej spoločnosti". Pojem nomádstvo. Nové spoločenské postavenie digitálnej fotografie, mobilných telefónov, internetu. Koncepcia "estetiky každodennosti": hybridizácia, brikolérstvo, revalorizácia gýča. Bibliografia: MAFFESOLI, M.: O nomádství. Iniciační toulky. Praha: Prostor, 2002. MAFFESOLI, M.: Rytums života. Variácie o postmodernom imaginárne. SOFA, Bratislava, 2006. M., MAFFESOLI, FIŠEROVÁ, M., TÍŽIK, M.: Združujeme sa okolo digitálnych obrazov. In: Anthropos. č. 3, 2005.
11. hodina kurzu ( 13. 12.) Pierre Lévy Lévyho komunikačný model internetu ako globálnej informačnej "siete". Koncepcia individuálneho presúvania informácií: "nomádstvo", interaktivita, hybridizácia. Komunikácia "všetci-všetci". Pojem kolektívna inteligencia. Bibliografia: LÉVY, P.: Kyberkultura. Praha: Karolinum 2000. LÉVY, P.: Qu´est-ce que le virtuel?. Paris: La Découverte 1998.
12. hodina kurzu( 20. 12.) Záverečný písomný test z autorských koncepcií a pojmov
Last update: Fišerová Michaela, doc., Ph.D. (28.08.2012)
|