|
|
|
||
The course strives to illuminate the position methodology has in the process of scientific knowledge production. The students will be encouredged to deepen their understanding of methodology in general as well as in case of their particular doctoral projects.
Last update: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2015)
|
|
||
Cílem předmětu je vyjasnění paradigmatických pozic, z jejichž perspektivy jsou psány doktorské práce studentů a následná reflexe důsledků (omezení a potenciálu) volby těchto paradigmat. Last update: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2015)
|
|
||
Creswell, John. W. (2007) Qualitative Inquiry and Research Design. London: Sage. Kapitola 1,2,4. Fajkus, Břetislav (2005) Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia. Hammersley, Martyn (2011) Methodology, who needs it? London: Sage. Kuhn, T (1997) Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH. Ochrana, František (2009) Metodologie vědy. Úvod do problému. Praha: Karolinum. Perri 6 & Bellamy, Christiane (20012). Principles of Methodology. Research Design in Social Science. London: Sage. Stokes, Jane (2013) How to do media and cultural studies. London: Sage.
Last update: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2015)
|
|
||
Seminář je realizován formou individuálních konzultací nad studentskými eseji a odbornou literaturou. Last update: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.09.2015)
|
|
||
Zpracování eseje: rozsah 1500 slov, termín odevzdání: 14 dnů před individuální konzultací, esej musí obsahovat odkazy na odbornou literaturu v textu a seznam literatury za textem Téma eseje: Co je to metodologie a kde ji hledat? Studenti na základě četby odborné literatury vyloží pojem metodologie a ve druhé části reflektují metodologický rámec vlastního doktorského projektu. V rámci metodologické reflexe explicite uvedou, v jakém se pohybují paradigmatu a jak tato volba ovlivňuje ontologické, epistemologické a metodologické pojetí zkoumaného problému. Last update: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (20.10.2016)
|
|
||
Předmět je organizován formou společného úvodního setkání a následných individuálních konzultací.
Společné úvodní setkání v LS 2021/2022: podle dohody, Google Meet meet.google.com/heb-wmye-kcx Individuální konzultace : rozprava nad odevzdaným esejem ve vztahu k tématu doktorské práci a odborné literatuře, studenti se zapisují k vypsaným termínům rozprav ve zkouškovém období v SISu
Zadání eseje:
Jméno Příjmení: Téma: Metodologie výzkumů v oblasti xxxxxxx
1) Definujte pojem „metodologie výzkumu“ s důrazem na propojenost mezi metodologií jako filozofií (paradigmatické stanovisko) a metodologií jako technikou (praktický postup při výzkumu).
Hendl, J. (2008) Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. Kapitoly 1 a 4. Hammersley, Martyn (2011) Methodology, who needs it? London: Sage. Kuhn, T (1997) Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH. Ochrana, František (2009) Metodologie vědy. Úvod do problému. Praha: Karolinum. Creswell, John. W. (2007) Qualitative Inquiry and Research Design. London: Sage. Kapitola 1,2,4.
2) Proveďte metodologickou reflexi předloženého výzkumu. Zaměřte se na provázanost paradigmatické pozice a výzkumných otázek. Jsou výzkumné otázky cestou k řešení výzkumného problému? Proč tomu tak je/není? Je zvolená metoda cestou ke zodpovězení otázek? Proč tomu tak je/není?
3) Proveďte metodologickou reflexi vlastního plánovaného výzkumu. Objasněte, jaké je vaše paradigmatické stanovisko (jaké zahrnuje ontologické a epistemologické předpoklady), jaký je výzkumný problém a jaká je metoda výzkumu a vysvětlete vazbu mezi těmito prvky. Vysvětlete, zda a jak metodologická reflexe doporučeného textu pozměnila plán metodologie vašeho doktorského projektu. Last update: Reifová Irena, doc. PhDr., Ph.D. (06.03.2022)
|