SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Media Literacy - Project - JJB623
Title: Mediální gramotnost - projekt
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:written
Hours per week, examination: summer s.:6/0, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (70)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course for students of another faculty
course taught by another faculty
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Radim Wolák
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Files Comments Added by
download CD ROM metodiky Rozumět médiím - heslo na vyžádání.pdf PhDr. Radim Wolák
download Doporučené očekávané výstupy DOV - gymnázia.pdf PhDr. Radim Wolák
download Doporučené očekávané výstupy DOV - základní vzdělávání.pdf PhDr. Radim Wolák
download Mediální výchova v ČR - text o zavádění mediální výchovy do vzdělávacího systému v ČR.pdf PhDr. Radim Wolák
download Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.pdf PhDr. Radim Wolák
download RVP ZV 2013.pdf PhDr. Radim Wolák
download Struktura projektu - metodika.pdf PhDr. Radim Wolák
download Ukázka metody deliberace - Vypal si Lidice.pdf PhDr. Radim Wolák
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Radim Wolák (12.05.2017)
Předmět poskytne studentům základní vhled do problematiky mediální gramotnosti a mediální výchovy, seznámí je s historickým kontextem vývoje snah o vzdělávání k "životu s médii", s aktuální situací v této oblasti v našem prostředí a se základními teoretickými přístupy a metodickými postupy využívanými při realizaci mediální výchovy. Cílem předmětu je prezentovat studentům základní informace o problematice mediální gramotnosti a oblasti mediálního vzdělávání v ČR, motivovat je k zájmu o toto téma a k vytvoření vlastního projektu podporujícího rozvoj mediální gramotnosti vybrané cílové skupiny.

Okruhy:
Mediální výchova a mediální gramotnost - základní vhled do tématu, definice pojmů, východiska a témata mediální výchovy, úrovně mediální výchovy, mediální výchova v českém vzdělávacím systému, dějiny mediálního vzdělávání, mediální gramotnost
Mediální výchova ve školách, přístupy k mediální výchově, metodické materiály, možnosti realizace - příprava projektu
Mediální výchova v praxi, metody, ukázky, projekty
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Radim Wolák (15.10.2019)

Podmínkou pro absolvování předmětu je vypracování a obhajoba závěrečného projektu (podporujícího rozvoj mediální gramotnosti určité skupiny - primárně jde o tvorbu metodického materiálu pro učitele ZŠ či SŽ, ale je možné i žádoucí hledat i jiné formy výstupů, které budou mít praktické využití v mediálně - vzdělávací praxi). Nejlepší je, pokud student uvede projekt rovnou v život (uskuteční jej, odpřednáší, předá škole atd.). Podoba a možnosti zakončení předmětu budou nastíněny během přednášek. Záměrem vyučujícího je motivovat studenty k tomu, aby si sami našli smysluplné téma, které je jim blízké a zdá se jim z pohledu mediálního vzdělávání zásadní, a to se pokusili metodicky uchopit tak, aby bylo předatelné ve výuce (či jinde).

Průběh semestru:

1 - úvodní setkání, seznámední s tématem, základní půdorys mediálního vzdělávání v ČR, vývoj mediální výchovy, cesta MV do vzdělávacího systému, základní tradice a přístupy, pilíře mediální gramotnosti, témata mediální výchovy a jejich proměny

2 - mediální výchova v praxi - podoby a přístupy v českých školách, mimoškolní aktivity a projekty, učebnice, pomůcky, témata, metodika.

3 - individuální konzultace témat

 

Studenti nejprve konzultují zvolené téma a podobu projektu s pedagogem a domluví se na rámcovém způsobu jeho realizace.

Po dohodě s vyučujícím mohou projekt zpracovávat, případně průběžně konzultovat. Projekt je nutné odevzdat k posouzení do stanoveného termínu  prostřednictvím emailu wolak@fsv.cuni.cz. Projekty budou vyhodnoceny do xxxxx  a schváleny případně vráceny k dopracování. Dřívější odevzdán je možné, termín vyhodnocení bude stanoven po dohodě. 

 

 

 

 

Literature - Czech
Last update: PhDr. Radim Wolák (12.05.2017)

Povinná literatura

BROKLOVÁ, Zdeňka (2008). Média tvořivě: pro 2. stupeň ZŠ a střední školy: mediální tvorba, mediální výchova, využití médií ve výuce, technické dovednosti. Kladno: AISIS. ISBN 978-80-904071-1-4.
JIRÁK, Jan. WOLÁK, Radim. (2007). Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis. ISBN 978-80-86212-58-6.
MIČIENKA, Marek. JIRÁK, Jan. (2006). Rozumět médiím: základy mediální výchovy pro učitele. Praha: Partners Czech, 218 p. ISBN 80-239-6762-2.
MIČIENKA, Marek. JIRÁK, Jan. (2007). Základy mediální výchovy. Praha: Portál. 296 p. ISBN 978-80-7367-315-4.
STRACHOTA, Karel. VALŮCH, Jaroslav (2007). Být v obraze: mediální vzdělávání s využitím audiovizuálních prostředků. Praha: Člověk v tísni. ISBN 978-80-86961-35-4.

WOLÁK, Radim (2013). Methodological Materials for Teaching Media Education in the Czech Republic: Prematurely Obsolete or Insuffi cient Support? In: ePedagogium,  roč. 13, č. 2, s. 93-109. ISSN 1213-7758

Konkrétní aktuální povinná literatura bude upřesněna v rámci setkání a bude k dispozici  na www.medialnigramotnost.cz

Doporučená literatura

BÍNA, Daniel (2005). Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice: Jihočeská univerzita. ISBN 80-7040-844-8.
GREGER, David. WALTEROVÁ, Eliška (2007). In Pursuit of Educational Change: The Transformation of Education in the Czech Republic. In: Orbis scholae, Vol. 1, No. 2, s. 11-44. http://www.orbisscholae.cz/archiv/2007/2007_2_02.pdf
JIRÁK, Jan. WOLÁK, Radim (2008). Východiska a témata mediální výchovy. In: Kapounová, Jana (ed.) Soft kompetence v informační společnosti. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, s. 40-52. ISBN 978-80-7368-513-3.
MAŠEK, Jan, SLOBODA, Zdeněk. ZIKMUNDOVÁ, Vladimíra (2010). Mediální pedagogika v teorii a praxi Sborník příspěvků z mezinárodní konference o mediální výchově a pedagogice: Plzeň, 17. - 18. 6. 2009. Plzeň: Fakulta pedagogická ZČU. ISBN 978-80-7043-851-0.
NIKLESOVÁ, Eva. BÍNA, Daniel (2010). Mediální gramotnost a mediální výchova. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
VERNER, Pavel. BEZCHLEBOVÁ Mária (2007). Mediální výchova: průřezové téma. Úvaly: Albra. ISBN 978-80-7361-042-5.

WOLÁK, Radim - JIRÁK, Jan (2009). Mediální výchova v ČR - rok poté. In: Slobodová, B. - Višňovský, J. (eds). Quo vadis mass media: zborník z doktorandskej konferencie. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda, s. 564-574. ISBN 978-80-8105-123-4.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html