SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Sociology of News - JJB328
Title: Sociologie zpravodajství
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2016
Semester: summer
E-Credits: 9
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (1)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
Interchangeability : JJB609
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: KOCOURKOVA (07.04.2010)
The subject Sociology of News will acquaint the students with today?s development of research of news genres within the frame of development of media studies from the 50ths. Description and analysis of "classical" studies of the news - from research of selective effect on news to researches of social, economical, cultural and political effects which make the shape of news - is accompanied by application of theoretical concepts on actual behaviour of media. The subject emphasizes description and analysis of methodology of crucial studies of sociology of news: from the works of David White (The GateKeeper) and Warren Breed (Social Control in the Newsroom) to the studies of news values (The Structure of Foreign News by Galtung and Ruge) and studies of the Glasgow School.
Aim of the course - Czech
Last update: TRAMPOTA (10.04.2008)

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními sociálními vlivy na produkci zpravodajství a vlivy zpravodajství na společnost. Studenti se seznámí s vývojem tradičních konceptů zkoumání zpravodajství; gatekeepingem, zpravodajskými hodnotami a nastolováním agendy. Dosavadní teoretické poznatky budou aktualizovány na základě aktuálních projevů z české mediální krajiny.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (04.02.2015)

Berkowitz, D. Social Meanings of News. SAGE. 1997.
Burton, B. Inside spin. The Dark Underbelly of the PR industry. Allen and Unwin. 2007.
Dinan, W., Miller, D. Thinker, Faker, Spinner, Spy. Corporate PR and the Assault on Democracy. Pluto Press. 2007.
Gans, H. J. Deciding What is News. Medill School of Journalism. 2004.
Lowery, S. A., DeFleur, M. L. Milestones in Mass Communication Research. Longman. 1995.
Lule, J. Daily News, Eternal Stories. New York: Guilford Press, 2001.
McCombs, M. E. Agenda setting : nastolování agendy - masová média a veřejné mínění. Portál. 2009.
McNair, B. Sociologie žurnalistiky. Portál. 2004. 
Miller, D., Dinan, W. A Century of Spin. Pluto Press. 2008.
Miller, D. (ed.) Tell me lies. Propaganda and Media Distortion in The Attack on Iraq. 2004.
Philo, G., Berry, M. Bad News from Israel. Pluto Press. 2004.
Perse, E. Media Effects and Society. LEA. 2001.
Protess, D.L., McCombs, M. Agenda setting. LEA.
Shoemaker, P. J., Vos, T. P. Gatekeeping theory. Routledge. 2009. 
Schudson, M.: The Sociology of News. W Norton & Co Inc. 2002.
Silberstein, S. War of Words. Routledge. 2002. 
Tuchman, G. Making News: A Study in the Construction of Reality. SAGE. 1997.
Tumber, H.: News. Oxford University Press. 1999.
Trampota, T. Zpravodajství. Portál. 2006.

 

Teaching methods - Czech
Last update: TRAMPOTA (10.04.2008)

Přednáška

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (15.04.2016)

Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Každý student/každá studentka si na zkouškový termín, na nějž se přihlásí, navíc s sebou přinese vypracovanou SEMINÁRNÍ PRÁCI v tištěné podobě. Tu přiloží ke svému testu při odevzdávání. 

 

TEST:

bude sestaven z otevřených i uzavřených otázek. Přibližně polovina otázek bude vycházet z přednášek. Přibližně polovina otázek bude vycházet z této literatury:


McCOMBS, Maxwell E. Agenda setting : nastolování agendy - masová média a veřejné mínění. 1. vyd. [z anglického originálu přeložil Tomáš Kačer a Vlastimil Nečas]. Praha: Portál, 2009. 251 s. ISBN 978-80-7367-591-2. /// Signatura v knihovně FSV UK (Hollar): NI-3497.

McNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. 1. vyd. [z anglického originálu přeložila Hana Loupová]. Praha: Portál, 2004. 184 s. ISBN 80-7178-840-6. /// Signatura v knihovně FSV UK (Hollar): NI-2857.

SHOEMAKER, Pamela J. a Tim P. VOS. Gatekeeping theory. London: Routledge, 2009, 173 s. ISBN 978-0-415-98139-2. /// Signatura v knihovně FSV UK (Hollar): NII-3324a.

TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. 191 s. ISBN 80-7367-096-8. /// Signatura v knihovně FSV UK (Hollar): NI-3104.

 

HODNOCENÍ TESTU:

celkový možný počet bodů: 100 = 50 bodů za test + 50 bodů za seminární práci přiloženou k testu

100 - 84,0 bodů = VÝBORNĚ

83,5 - 67,0 bodů = VELMI DOBŘE

66,5 - 50,5 bodů = DOBŘE

50,0 bodů a méně = NEPROSPĚL(A)

 

SEMINÁRNÍ PRÁCE:

odborný text o rozsahu 10 normostran, který bude hodnocen podle následujících kritérií:

výběr odborné literatury jako zdrojů pro seminární práci (minimálně pět relevantních zdrojů; lze doporučit čerpání z databází obsahujících aktuální odborné časopisecké texty - více informací o přístupu viz http://knihovna.fsv.cuni.cz/el-inf-zdroje) - max. 10 bodů

původnost práce, obsah práce, uchopení tématu, logičnost výkladu - max. 10 bodů

práce se zdrojovou literaturou - max. 10 bodů

závěry a jejich podloženost - max. 10 bodů

dodržování citační normy, správnost odkazování do zdrojů - max. 5 bodů

jazyková a stylistická úroveň práce - max. 5 bodů 

 

Seminární práce bude hodnocena nulovým počtem bodů, pokud bude vykazovat znaky jakéhokoliv plagiátorství (i plagiátorství mezi účastníky kurzu), přebírání informací bez udání zdroje, výrazné porušování citační normy či opakované nedostatky po stránce jazykové nebo stylistické. Plagiátorství navíc může mít za následek i předání případu k řešení Disciplinární komisi FSV UK.

 

NABÍDKA TÉMAT SEMINÁRNÍCH PRACÍ:

1) Proměny role novináře v éře konvergentních (neboli tzv. nových) médií (se zaměřením na proměny definice novináře, na proměny postavení novináře ve společnosti i v mediálních organizacích, na vývoj požadavků na technologickou zdatnost novinářů, na souboj tradiční a občanské žurnalistiky a na proměnu redakčních rutin).

2) Metodologie výzkumů proměn role novináře v éře konvergentních (neboli tzv. nových) médií (se zaměřením na představení a porovnání metod, které byly použity při výzkumech zaměřených na uvedené téma, na zhodnocení jejich silných i slabých stránek v souvislosti s jejich uplatněním při výzkumech věnovaných danému tématu a s představením i porovnáním minimálně pěti konkrétních výzkumů a jejich výsledků či závěrů).

3) Mediální logika vybraného zpravodajského média (způsob oslovení modelového příjemce, uplatňování zpravodajských hodnot, volba komunikačních prostředků, postavení na českém trhu s využitím dostupných kvantitativních ukazatelů).

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (11.03.2016)

Stručný program předmětu:

*1. cyklus: Selektivní procesy při produkci zpráv

Přednáška: Co je to událost a kdy se z ní stává zpráva? Gatekeeping a zpravodajské hodnoty jako dva základní koncepty týkající se výběru událostí do zpráv. Gatekeeping v éře konvergentních médií. Různá pojetí zpravodajských hodnot od Galtunga a Rugeové po Westerstahla a kolektiv. Specifika zpravodajských hodnot televizního zpravodajství. Organizační rutiny při sběru zpráv. Zpravodajské sítě a vliv technologického vývoje na jejich časoprostorové uspořádání.

Přednášející: PhDr. Jan JIRKŮ


*2. cyklus: Zpravodajské obsahy, reprezentace a stereotyp
Zprávy jako reprezentace sociálních tříd a skupin. Stereotyp a opakující se schémata zpráv. Narativní struktura zpráv - obrácená pyramida a její důsledky. Zprávy jako mýtické příběhy. Normativní požadavky zpravodajských obsahů a jejich omezení.

Přednášející: PhDr. Jan JIRKŮ

 

*3. cyklus: Zpravodajství a jeho vliv na společnost; nastolování agendy, šíření informací
Jaké jsou motivy příjemců při spotřebě zpravodajských obsahů? Představení základních výzkumů popisujících možné účinky zpráv na příjemce. Od zkoumání šíření informací jako krátkodobého vlivu zpráv na příjemce po nastolování agendy jako dlouhodobého kumulativního účinku. Intervenující faktory ovlivňující přebírání agendy příjemci.

Přednášející: PhDr. Jan JIRKŮ

Entry requirements - Czech
Last update: TRAMPOTA (23.04.2008)

Bez vstupních požadavků.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html