SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2012/2013
   Login via CAS
Analysing Media Audiences - JJB325
Title: Publikum a výzkum jeho chování
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2011 to 2012
Semester: winter
E-Credits: 8
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (128)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
Is pre-requisite for: JJB339
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)
This course offers the students of combined study in Media Studies basic overview of the theoretical reflection and research methods of recipients of media contents. It has a premise that public/publics or auditorium, are full-valued part of the communication process, important partner of the communicator in the area of creating meanings of the contents and a crucial business article, which media exchange for the income from advertisers. This course offers two perspectives: 1) Evolutionary perspective concentrates on the changes in understanding public within sociology and appearing media studies during 20th century. 2) Synchronic perspective deals with today?s basic trends of quantitative and qualitative description of the behaviour of the public.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)

Cílem předmětu je seznámit studující s vývojem zájmu o fenomén publik v mediálních studiích a představit nejsilnější tradice výzkumu publika. Sekundárním cílem je připravit studenty na vybrané okruhy ke SZK.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)

Alasuutari, P. (ed.) (1999): Rethinking the Media Audience. London: Sage, str. 1-69.
DeFleur, M.- Ball-Rokeachová, S. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum.
McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
McQuail, D. (1997): Audience Analysis. London: Routledge.
Ruddock, A. (2001): Understanding Audiences. London: Sage.
Stevenson, N. (1995): Understanding Media Cultures. London: Sage. Kap. 3.
Thompson, J. (1995 ): Media and Modernity. Cambridge: Polity Press. Kap. 6.
Turner, G. (1996): British Cultural Studies. London: Routledge. Kap. 4.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)

Předmět je veden kombinovanou formou prezenční (kontaktní výuka) a distanční (samostudiem a prostřednictvím www). Je organizován do tří tematických cyklů, doplněných konzultacemi. Každý cyklus je postaven na třech týdenních vstupech:
1. týden: přednáška v kontaktní výuce a zadání domácího úkolu
2. týden: samostatné studium a odevzdání domácího úkolu
3. týden: vyhodnocení domácího úkolu

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)

Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Zkouška je vedena prezenční formou (tedy nikoliv v prostředí internetu). Zkouška má formu písemného testu, který kontroluje poznatky získané ve všech třech blocích studia.

Podmínkou pro zapsání ke zkoušce je to, aby student měl přijaté všechny úkoly zadané v daném semestru.

Další podmínky:
pravidelná účast na přednáškách
plnění průběžných úkolů

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)

Program kursu

1. CYKLUS: PUBLIKUM JAKO PŘEDMĚT ZÁJMU MEDIÁLNÍCH STUDIÍ

Přednáška: Stručné dějiny publika, vývoj koncepcí publika v mediálních  studiích, kvantitativní a kvalitativní výzkum
Co je to publikum: od osazenstva antických amfiteátrů k uživatelům internetu
Rozlišení sociálních kolektivit masa, dav, sociální skupina, veřejnost podle  Herberta Blumera
Publikum jako masa, sociální skupina, trh a hermeneutická subkultura?
základní výklady publika v časové posloupnosti
Typy publika podle faktoru, který publikum iniciuje (publika vznikající z důvodů
sociálních a publika podpořená médiem)
Kvantitativní výzkum publika: publikum a prodej jeho pozornosti; publikum jako
ekonomický faktor na mediálním trhu (základní pojmy: rating, share)
Kvalitativní výzkum publika: etnografie publika, její počátky, zaměření a metody

Domácí úkol:
V libovolném vybraném týdnu ze září, října nebo listopadu srovnejte share (podíl na trhu) nejsledovanějšího pořadu v prime time na televizních stanicích ČT1, Nova, Prima - tj. porovnejte stanice MEZI SEBOU. Pracujte s definicí prime time podle metodiky agentury Mediaresearch, například zde: http://www.ato.cz/sharep.asp. Vycházejte z údajů o sledovanosti zde http://www.ato.cz/.
Ve stejném týdnu srovnejte pořadí nejsledovanějších pořadů v rámci TOP10 pro stanice ČT1 a Nova - tj. porovnejte sledovanost pořadů V RÁMCI uvedených stanic. Zaměřte se na obsah a umístění pořadů v rámci vysílacího schématu a rozeberte důvody konkrétních hodnot sledovanosti u těchto pořadů. (Rozsah 45- 60ř.)
Na úvod práce použijte definici mediálních publik jako trhů a zrekapitulujte potřebu znalosti objektivních publik podle učebnice Denise McQuaila Audience Analysis, kapitola 4, The Questions of Media Reach, str. 43-64.
Dbejte na správné odkazování na literaturu a zdroje v textu a na seznam použité literatury a zdrojů za textem.
TERMÍN ODEVZDÁNÍ: 30. 11. 2013

Samostatné studium: Dobové poznatky sociologie a psychologie jako základ pojetí publika jako masy.
Zrod masové industriální společnosti a předpokládaná povaha sociálních vztahů v masové společnosti z hlediska *podmiňování konceptu publika jako masy.
Defleur,M.(199 ): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, (s. 157:179)
McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, s. (55-64)
Thompson, J. (1995 ): Media and Modernity, Cambridge:Polity Press. (179-207)



2. CYKLUS: KONCEPCE AKTIVNÍHO PUBLIKA I: SÉMIOTICKÁ AKTIVITA PUBLIKA

Přednáška: Publikum jako aktivní interpret významu mediálních obsahů
Status publika v rámci tzv. kulturálních studií: co jsou to kulturální studia a proč analyzují publikum?
Sémiotická aktivita publika: využití mediálních obsahů k posílení identity a získávání slasti (model kódování a dekódování Stuarta Halla)
Birminghamská škola: základní rámec uvažování o sémiotické aktivitě publika
Stuart Hall a jeho model zakódování a dekódovaní významu publikem
Silný text (preferenční čtení) nebo silné publikum (sémiotická demokracie)?
Jak publikum zpracovává mnohoznačnost televizních obsahů ? sémiotický převis a aktivované texty
Publikum jako fikce, udržovaná v zájmu obchodu s jeho předpokládanou pozorností.

Samostatné studium: Klasické studie etnografického výzkumu publika
Základní zjištění o participaci publika na významech, které recipienti získávají při
konzumaci mediálních obsahů
McQuail,D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha:Portál, (s. 118-129)
Turner, G. (1996): British Cultural Studies. London:Routledge, (s .122-156)
Stevenson, N. (1995): Understanding Media Cultures. London:Sage, (s. 75-112)



3. CYKLUS: KONCEPCE AKTIVNÍHO PUBLIKA II: INSTRUMENTÁLNÍ AKTIVITA PUBLIKA

Přednáška: Užití médií v rámci každodennosti
Teorie užití a uspokojení (gratifikace) jako příklad teoretického rámce výkladu
motivací pro konkrétní chování publika.
Média jako zdroj ontologického bezpečí: pojetí ontologického bezpečí podle
Anthonyho Giddense, strukturace času a prostoru, management mezilidských vztahů
Sledování televize v rodinné konstelaci (tzv. family viewing), vybraný příklad
jednoho z typických způsobů chování publika

Domácí úkol:
Proveďte hloubkový rozhovor s přítelem nebo známým na téma aktivního užití televize (zaměřte se na výběr sledovaných pořadů, denní režim sledování televize, způsoby uzavírání dohod o výběru pořadů v rámci jeho/její rodiny, formy komunikace s ostatními při sledování televize, doprovodné činnosti atd.)
Při vedení hloubkového rozhovoru použijte nahrávací zařízení. Rozhovor kompletně přepište a doplňte o vlastní interpretaci způsobů užití televize vybraného respondenta. (Rozsah interpretace 30 - 45 ř.)
Metodu hloubkového rozhovoru nastudujte podle Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
TERMÍN ODEVZDÁNÍ: 18. 1. 2014 

Samostatné studium: Televize jako rituál všedního dne
Získání praxe v četbě klasických časopiseckých odborných článků na téma užití televize v rámci privátní sféry. (Články též viz. čítanka)
Silverstone, R. (1993). Television, ontological security and the transitional object. In: Media, Culture and Society, 15, str. 573-598. London: Sage.
Morley, D., Silverstone, R. (1990). Domestic communication? Technologies and meanings. In: Media, Culture and Society, 12, str. 31-55. London: Sage.

Entry requirements - Czech
Last update: Mgr. Iva Baslarová, Ph.D. (25.09.2014)

Přijetí do bakalářského kombinovaného studia oboru Mediální studia.
Uzavření předmětů semestru I a II.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html