SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2010/2011
   Login via CAS
Media Development till the Midle of the 20th Century - JJB305
Title: Vývoj médií do konce 1. pol. 20. st.
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2010 to 2010
Semester: winter
E-Credits: 10
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 240 / unknown (120)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Barbara Köpplová, CSc.
Teacher(s): doc. PhDr. Barbara Köpplová, CSc.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: KOPPLOVA (12.09.2013)
This subject is intended for students of bachelor combined study in Media Studies. It deals with the development of media from the end of the 19th century to the first half of the 20th century. It offers the students knowledge of basic tendencies in the development of the press in the context of social and political changes and of the rise of new media, especially radio and TV. The lectures concentrate on Czech as well as foreign media.

Literature - Czech
Last update: KOPPLOVA (22.08.2011)

Habermas, Jürgen (2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia

Karel Hoch (1933):Dějiny novinářství od r. 1860 do doby současné. In: Československá vlastivěda. VII. Písemnictví. Praha: Sfinx

Köpplová-Köppl: (1988): Dějiny světové žurnalistiky I. Novinář

Jirák, J. - Köpplová, B. (2002): Média a společnost. Praha: Portál

Tomáš Pasák (1980): Soupis legálních novin, časopisů a úředních věstníků v Českých zemích z let 1939 - 46. Praha: Univerzita Karlova (s. 19 - 84)

Jiří Pernes (1993): Svět Lidových novin. Stoletá kapitola z dějin české žurnalistiky, kultury a politiky. Praha: Nakladatelství Lidových novin

Prokop, Dieter (2005): Boj o média. Praha: Karolinum

Wilke, Jürgen(2000): Grundzüge der Medien- und Kommunikationsgeschichte. Köln: Böhlau Verlag

Joseph R. Dominick (1990): The Dynamics of Mass Communication. New York: McGraw-Hill Publishing Company (s. 92-105)

Teaching methods - Czech
Last update: KOPPLOVA (17.08.2011)
1. cyklus: Podmínky rozvoje tisku od poloviny 15. století do počátků 19. století
2. cyklus: 19. století. Diferenciace novinového trhu
3. cyklus: Třicátá a čtyřicátá léta 20. století
4. Blok konzultací

Requirements to the exam - Czech
Last update: KOPPLOVA (22.08.2011)

Zakončení:

Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Zkouška je vedena prezenční formou (tedy nikoliv v prostředí internetu) a skládá se z vypracování testu a eseje na zadané téma vztahující se k problematice médií a jejich studia a prověřující zvládnutí předepsané literatury.

Podmínkou pro zapsání ke zkoušce je to, aby student měl přijaté úkoly zadané v daném semestru. Zkouška je společná s předmětem JB301 Úvod do studia Médií

Syllabus - Czech
Last update: KOPPLOVA (22.08.2011)
1. cyklus: Podmínky rozvoje tisku od poloviny 15. století do počátků 19. století

a) 1. týden

Přednáška: Úvod do vývoje tištěných médií do 19. století

Společenské, kulturní a technologické předpoklady rozvoje tištěných médií do počátků do 19. století v Evropě a v USA;

tištěná média: leták, pamflet, první periodické noviny, časopisy; čtenáři a pisatelé novin; vztah společnosti a tištěných médií;

Domácí úkol: Vypracování přehledu událostí věnovaných médiím v českém denním tisku v letech 1918 až 1938 na příkladu dvou vybraných měsíců (tzv. média o médiích)

b) 2. a 3. týden

Samostatné studium: Profesionalizace novinářského povolání

Studijní texty:

Jörg Requarte(1995): Journalismus als Beruf . Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht, ( s. 131-138, 237-242)

Martin Sekera:

Z historie naší novinářské organizace(1987). Praha: Vydavatelství a nakladatelství Novinář (s. 13 ? 32)

Doporučený text: Alfred Fuchs(1931): Zákulisí novin. Psychologie novinářského. povolání. Praha: Václav Petr

2. cyklus: 19. století. Připomenutí společenských a technologických změn v 10. století, které vedly k diferenciaci novinového trhu (Velká Británie a USA).

a) 1. týden

Přednáška: Rozvoj médií v 19. století

Společenské, politické a ekonomické podmínky pro rozvoj denního tisku a časopisů v 19. století a na počátku 20. století včetně nezbytných technologických předpokladů; utváření mediálního trhu. Vznik mediálních koncernů na příkladu Velké Británie, USA a Německa; předpoklady pro rozvoj českých médií;

b) 2. týden:

Samostatné studium: prolínání populární kultury a tištěných médií (na příkladu časopisů)

Erich Strassner(1997): Zeitschrift. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, GmbH (s.64 -

85)

Joseph R. Dominick (1990): The Dynamics of Mass Communication. New York: McGraw-Hill Publishing Company (s. 133 ? 150))

Prokop, Dieter (2005): Boj o média. Praha: Karolinum

c) 3. týden:

Vyhodnocení domácího úkolu (na www).

3. cyklus: Média ve třicátých a čtyřicátých letech 20. století na příkladu vybraných evropských zemí a USA.

a) 1. týden

Přednáška: Totalitní paradigma a média

Rozvoj nových médií (rozhlas a počátky televize);

Propaganda a reglementace tisku;

Poválečné úsilí o demokratizaci médií;

b) 2. týden

Samostatné studium: Východiska pro ustavení médií po roce 1945

Tomáš Pasák (1980): Soupis legálních novin, časopisů a úředních věstníků v Českých zemích z let 1939 ? 46. Praha: Univerzita Karlova (s. 19 ? 84)

Prokop, Dieter (2005): Boj o média. Praha: Karolinum

4. Blok konzultací
V době po skončení 3. cyklu a před skládáním zkoušky mají studenti možnost konzultovat s pedagogem ve virtuální seminární místnosti, a to vždy jeden den v týdnu dvě hodiny (den a čas budou oznámeny v průběhu semestru).

Zakončení:

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html