SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2011/2012
   Login via CAS
Introduction to Media studies - JJB301
Title: Úvod do studia médií
Guaranteed by: Department of Media Studies (23-KMS)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2011 to 2011
Semester: winter
E-Credits: 9
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 110 / unknown (110)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D. (25.09.2015)
This subject offers student of bachelor combined study in Media Studies broader socio-scientifical backgroung for analytical and critical view of media communication, mass media, their production and their position and function in today?s society. The aim of this course is to offer the students basic explanation of mass and media communication, typology of media and thematic spheres linked to their study. On the examples of current Czech media, students will acquire basic terms which are used in analysis and critic of media behaviour. Practical exercises in analyzing media content are part of the course.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D. (12.09.2016)

BURTON, Graeme; JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. Brno: B&P, 2001. ISBN: 80-85947-67-6.
HARTLEY, John. Understanding News. London: Routledge, 1982. ISBN-13: 978-0415039338. 
JIRÁK, Jan; KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN: 978-80-7367-287-4
McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta, 2010. ISBN 978-80-204-2206-4
REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
SCHULZ, W. (2004): Reconstructing Mediatization as an Analytical Concept. EJC: Vol 19(1): (87- 101).

Requirements to the exam - Czech
Last update: NECAS (04.11.2013)

Zakončení:
Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Zkouška je vedena prezenční formou (tedy nikoliv v prostředí internetu) a skládá se z vypracování eseje na zadané téma vztahující se k problematice médií a jejich studia a prověřující zvládnutí předepsané literatury.
Podmínky pro zapsání ke zkoučce: ke zkoušce se mohou přihlásit studenti, kteří úspěšně absolvovali průběžný test a mají splněnu docházku na přednáškách (3x).

literatura na zkouškový test:

Jirák, J. - Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál, (s. 15-52; 151-190)

McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, kap.2 - pojmy a modely, kap.13-15  (s. 55-83; 359-415)

Hartley, J. (1987, 1994): Understanding News. London: Routledge, (s. 11-38; 75-86)

Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P, (s. 13 - 86)

Fiske, J. (1987, 1994): Introduction to Communication Studies. London: Routledge, kap. 1-6 (s. 1-114)

Syllabus - Czech
Last update: NECAS (04.11.2013)

Stručný program předmětu:

*1. cyklus: Média a jejich studium

Přednáška: Masová média a jejich postavení ve společnosti
Vztah studia médií a studia komunikace. Základní půdorys studia médií: Mediální produkce - mediální obsahy - publikum - významy - účinky.
chování médií (media performance) - svoboda projevu - právo na informace - model soutěže a solidarity (dualita - boj o moc mezi veřejným a soukromým sektorem), model služby veřejnosti, model společenské odpovědnosti (koncept "hlídacího psa demokracie"), model demokratické participace - současná kritika "čtyř teorií tisku"


Samostatné studium: Přístupy k výkladu mediální komunikace (přenosový a kulturální model)
Jirák, J. - Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál, kap. 1 (s. 15-52)
McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, s. 55-77



*2. cyklus: Mediované obsahy a jejich interpretace

Přednáška: Produkce a recepce mediálních sdělení. Mediální sdělení a jeho význam
Mediální organizace a jejich chování (rutiny a standardizace, vlastnické vztahy, regulace a autoregulace). Vliv organizace práce na mediovaná sdělení. Diskuse
Funkce různých mediovaných obsahů (zábava, informace, přesvědčování, osvěta) a tomu odpovídající formáty v jednotlivých typech médií (zpravodajství, křížovky, zábavní pořady, reklamní sdělení, PR článek apod.) a jednotlivé žánry jako ustálené textové vzorce,
Sdělení a význam. Znaková povaha mediálních sdělení - komunikační kódy - označování - stereotyp

Samostatné studium: Mediální rutiny a jejich vliv na mediální obsahy
Zpravodajství jako výsledek standardizovaných postupů
Hartley, J. (1987, 1994): Understanding News. London: Routledge, kap. 5 (s. 75-86)
Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P, s. 200-225

Průběžný test z literatury (9.11.):

Jirák, J. - Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál, kap. 1 (s. 15-52)

McQuail, D. (1999, 2009): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál

kap. Pojmy a modely; 1999 (s. 55-77); 2009 (s. 60-88) 

Hartley, J. (1987, 1994): Understanding News. London: Routledge, kap. 5 (s. 75-86)

Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P, (s. 13 - 86)

*3. cyklus Příjemci a účinky médií

Přednáška: Dopad, vliv a účinek médií: Představy o vztahu mezi médii, jednotlivcem a společností
vývoj představ o účincích médií - sociocentrický a mediocentrický přístup - masová společnost a technologický determinismus. Vliv médií na jednotlivce - pozitivní (výchovy, rozhodování, enkulturace), negativní (ohlupování, relativizace hodnot, deformace vkusu, eskapismus) a ambivalentní (nápodoba) účinky.
Média jako součást každodenního života
Publikum. Zvyky a očekávání spojovaná s médii a jejich konzumací - média a organizace času a prostoru - média a interpersonální komunikace

Samostatné studium: Typologie mediálních účinků
Jirák, J. - Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál, kap. 5 (s. 151-190)
McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, s. 359-405


*4. Blok konzultací
V době po skončení 3. cyklu a před skládáním zkoušky mají studenti možnost konzultovat s pedagogem ve virtuální seminární místnosti, a to vždy jeden den v týdnu dvě hodiny (den a čas budou oznámeny v průběhu semestru).

literatura na zkouškový test:

Jirák, J. - Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál, (s. 15-52; 151-190)

McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, kap.2 - pojmy a modely, kap.13-15  (s. 55-83; 359-415)

Hartley, J. (1987, 1994): Understanding News. London: Routledge, (s. 11-38; 75-86)

Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P, (s. 13 - 86)

Fiske, J. (1987, 1994): Introduction to Communication Studies. London: Routledge, kap. 1-6 (s. 1-114)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html