|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studující se základními metodami výzkumu mediálních sdělení, s rozdíly mezi tzv. administrativním a kritickým výzkumem a odlišnostmi v logice kvantitativních a kvalitativních metod. Na teoretické seznámení s metodou navazuje praktické cvičení aplikující metodu a konkrétní problém z oblasti studia médií. Studující si tak osvojí vedle klasické kvantitativní obsahové analýzy Bernarda Berelsona také postupy zakotvené teorie, sémiotickou analýzu nebo základy kritické analýzy diskurzu. Vedle analýzy mediálních obsahů předmět nabídne přesah také do analýzy percepce mediálních sdělení a do metod sběru dat na základě rozhovorů s respondenty/narátory. Po absolvování předmětu budou studující vybaveni základními metodologickými postupy a budou schopni samostatné analytické práce. Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studující se základními metodickými postupy zkoumání mediálních obsahů s přesahem k metodám sběru dat na základě rozhovorů. Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
|
|
||
Základní literatura: Disman, M. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. ISBN 9788024601397 Hendl, J. 2008. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. Lindlof, T.R. - Taylor, B.C. 2002. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage. Schulz, W., Reifová, I., Končelík, J. 2004. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum. ISBN 8024608278. Strauss, A. - Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. Trampota, T. Vojtěchovská, M. 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál. ISBN 9788073676834
Doplňující literatura: Berger, A. A. Media Analysis Techniques. Sage, 1998 Fiske, J. Introduction to Communication Studies. Routledge, 1982 Lehtonen, M. The Cultural Analysis of Texts. Sage, 2000 Silverman, D. Doing Qualitative research : A Practical Handbook. SAGE, 2005 Wimmer, R. D. - Dominick, J. R. Mass Media Research. Wadsworth, 1997
Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
|
|
||
Přednáška kombinovaná s diskusí a s praktickými cvičeními. Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
|
|
||
1) Účast na průběžných analytických cvičeních. 2) Přijetí závěrečného výzkumného projektu. Článek z projektu musí mít formu vědeckého strukturovaného textu (teoretická východiska, metodologie, metoda, výsledky výzkumu, závěr, seznam literatury, poznámkový aparát). Termín odevzdání textu je 22. 1. 2015, práce odevzdané po tomto datu nebudou hodnoceny. Rozsah článku: 8-13 normostran. Studující mohou pracovat ve skupinách. Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
|
|
||
1.Představení předmětu. Oblasti výzkumu médií. Přenosový model komunikace a základní oblasti výzkumu médií. 2. Kvantitativní versus kvalitativní výzkum. 3. Berelsonova kvantitativní obsahová analýza. 5. Interpretace sdělení. 7. Sémiotická analýza reklamního sdělení. Postupy grounded theory, otevřené a axiální kódování. Paradigmatický model. 12. Shrnutí látky a diskuse k výzkumným projektům.
Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
|
|
||
Bez vstupních požadavků. Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (01.10.2013)
|