SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2012/2013
   Login via CAS
Media Content Analysis - JJB245
Title: Analýza mediálních obsahů
Guaranteed by: Department of Marketing Communication and Public Relations (23-KMKPR)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2012 to 2012
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 62 / unknown (53)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodami výzkumu mediálních sdělení. Studenti se seznámí s akademickým i komerčním výzkumem mediálních obsahů, představí základní rozdíly logiky kvantitativní a kvalitativní metodiky. Na teoretické seznámení s metodou navazuje praktické cvičení a aplikace metodiky. Studenti si tak osvojí vedle klasické kvantitativní obsahové analýzy Bernarda Berelsona také sémiotickou analýzu, analýza diskurzu a základy critické analýzy diskurzu. Vedle analýzy mediálních obsahů předmět nabídne přesah také do analýzy percepce mediálních sdělení. Po absolvování předmětu budou studenti vybaveni základními metodilogickými postupy a schopni samostatné analytické práce.
Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (14.09.2013)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámit studující se základními metodickými postupy zkoumání mediálních obsahů s přesahem k metodám sběru dat na základě rozhovorů.

Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Literature - Czech

Základní literatura:

Disman, M. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. ISBN 9788024601397

Hendl, J. 2008. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.

Lindlof, T.R. - Taylor, B.C. 2002. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage.

Schulz, W., Reifová, I., Končelík, J. 2004. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum. ISBN 8024608278.

Strauss, A. - Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.

Trampota, T. Vojtěchovská, M. 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál. ISBN 9788073676834

 

 

Doplňující literatura:

Berger, A. A. Media Analysis Techniques. Sage, 1998

Fiske, J. Introduction to Communication Studies. Routledge, 1982

Lehtonen, M. The Cultural Analysis of Texts. Sage, 2000

Silverman, D. Doing Qualitative research : A Practical Handbook. SAGE, 2005

Wimmer, R. D. - Dominick, J. R. Mass Media Research. Wadsworth, 1997

 

Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Teaching methods - Czech

Přednáška kombinovaná s diskusí a s praktickými cvičeními.

Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (01.10.2013)
Requirements to the exam - Czech

1) Účast na průběžných analytických cvičeních. 2) Přijetí závěrečného výzkumného projektu.

Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (28.11.2013)
Syllabus - Czech

  

1.Představení předmětu.

Oblasti výzkumu médií. Přenosový model komunikace a základní oblasti výzkumu médií.

2. Kvantitativní versus kvalitativní výzkum.
Odlišné filozofie poznání. Konstrukce vzorku.

3. Berelsonova kvantitativní obsahová analýza.
Základní postup kvantitativní obsahové analýzy. Příprava kódovací knihy.
4. Kvalitativní metoda - úvod 

5. Interpretace sdělení.
Hermeneutika a další přístupy k interpretaci textu.
6. Vepsaný čtenář a rekonstrukce cílové skupiny z mediálního sdělení.
Analýza vizuálních reklamních sdělení. Vepsaný čtenář v mediovaném textu.

7. Sémiotická analýza reklamního sdělení.
Základy sémiotické analýzy podle Rollanda Barthese.
8. Analýza ideologie v mediálním sdělení.
Van Dijkův ideologický čtverec. Mediální konstrukce dichotomie My versus Oni na příkladu zahraničního zpravodajství.
9. Normativní požadavky a jejich aplikace na výzkum obsahů.
Objektivita, nestrannost a vyváženost jako základní koncepty normativních požadavků.
10. Narativita médií a její analýza.
Analýza narace jako základního principu mediálního uchopení skutečnosti. Teorie žánrů, fakticita versus fikce.
11. Zakotvená teorie.

Postupy grounded theory, otevřené a axiální kódování. Paradigmatický model.

12. Shrnutí látky a diskuse k výzkumným projektům.

 

Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Entry requirements - Czech

Bez vstupních požadavků.

Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (01.10.2013)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html