SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2010/2011
   Login via CAS
Media Content Analysis - JJB245
Title: Analýza mediálních obsahů
Guaranteed by: Department of Marketing Communication and Public Relations (23-KMKPR)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2009 to 2011
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 62 / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pohledy na mediální obsah jako na objekt výzkumu, představit kvantitativní i kvalitativní metody a demonstrovat jejich aplikaci na konkrétní mediální sdělení současné mediální krajiny. Vedle Berelsenovy kvantitativní obsahové analýzy budou představeny kvalitativní možnosti analýzy obsahu, sémiotická analýza, diskursivní analýza, analýza ideologie, možnosti lingvistické analýzy a analýza mýtu. Po absolvování předmětu by studenti měli být vybaveni základními metodologickými postupy rozboru obsahů, užívanými v kontextu mediálních studií, a schopni samostatné analytické práce.
Last update: Trampota Tomáš, PhDr., Ph.D. (21.09.2011)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními přístupy ke zkoumání mediálních obsahů. Studenti si osvojí základní metody využitelné při práci na bakalářské práci.

Last update: Trampota Tomáš, PhDr., Ph.D. (21.09.2011)
Literature - Czech

Berger, A. A. Media Analysis Techniques. Sage, 1998

Berger, A. A. Media Research Techniques. Sage, 1998

Boyd-Barret, O. - Newbold, Ch. Approaches to Media. Arnold, 1995

Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, 1993

Fiske, J. Introduction to Communication Studies. Routledge, 1982

Hagen, L. (et al.). Analýza obsahu mediálních sdělení. Karolinum, 1998

Jirák, J., Kopplová, . Média a společnost. Portál, 2003

Lehtonen, M. The Cultural Analysis of Texts. Sage, 2000

Silverman, D. Doing qualitative research : a practical handbook. SAGE, 2005

Trampota, T. Zpravodajství. Portál, 2006

Wimmer, R. D. - Dominick, J. R. Mass Media Research. Wadsworth, 1997

Last update: Trampota Tomáš, PhDr., Ph.D. (21.09.2011)
Teaching methods - Czech

Přednáška.

Last update: Trampota Tomáš, PhDr., Ph.D. (21.09.2011)
Requirements to the exam - Czech

Přijetí závěrečné seminární práce založené na výzkumném projektu aplikujícím jednu z představených metod zkoumání.

Last update: Trampota Tomáš, PhDr., Ph.D. (21.09.2011)
Syllabus - Czech

1. Kvantitativní versus kvalitativní výzkum.

Výhody a nevýhody obou metodických přístupů. Konstrukce vzorku a základní metody reprezentativnosti vzorku (konstruovaný týden a sezonost médií).

2. Berelsonova kvantitativní analýza.

Základní postup kvantitativní obsahové analýzy. Typy proměnných a logika kódovací knihy. Příklady kvantitativní analýzy ze zkoumání zpravodajství.

3. Sémiotická analýza reklamního sdělení.

Základy tradiční sémiotické analýzy podle Rollanda Barthese.

4. Dekonstrukce významu.

Významové potenciality mediálních sdělení. Primární definice a zarámování.

5. Vepsaný čtenář a rekonstrukce cílové skupiny z mediálního sdělení.

Analýza vizuálních reklamních sdělení. Vepsaný čtenář a prostředky jeho konstrukce v mediovaném textu.

6. Analýza ideologie v mediálním sdělení.

Van Dijkův ideologický čtverec. Mediální konstrukce dichotomie My versus Oni na příkladu zahraničního zpravodajství.

7. Zkoumání tématické agendy.

Mediální agenda, synchronní a diachronní přístup. Acapulco typologie.

8. Normativní požadavky a jejich aplikace na výzkum obsahů.

Objektivita, nestrannost a vyváženost jako základní koncepty normativních požadavků.

9. Narativita médií a její analýza.

Analýza narace jako základního principu mediálního uchopení skutečnosti. Teorie žánrů, fakticita versus fikce, serialita. Narace komixu.

10. Pohled za mediální obsahy: jak zkoumat účinky?

Krátkodobé versus dlouhodobé účinky, záměrné versus nezáměrné účinky. Psychologický experiment, dotazníkové šetření, oční kamera.

Last update: Trampota Tomáš, PhDr., Ph.D. (21.09.2011)
Entry requirements - Czech

Bez vstupních požadavků.

Last update: Trampota Tomáš, PhDr., Ph.D. (21.09.2011)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html