SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Media Content Analysis - JJB245
Title: Analýza mediálních obsahů
Guaranteed by: Department of Marketing Communication and Public Relations (23-KMKPR)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2015
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (60)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Cílem předmětu je seznámit studující se základními metodami výzkumu mediálních sdělení, s rozdíly mezi tzv. administrativním a kritickým výzkumem a odlišnostmi v logice kvantitativních a kvalitativních metod. Na teoretické seznámení s metodou navazuje praktické cvičení aplikující metodu a konkrétní problém z oblasti studia médií. Studující si tak osvojí vedle klasické kvantitativní obsahové analýzy Bernarda Berelsona také postupy zakotvené teorie, sémiotickou analýzu nebo základy kritické analýzy diskurzu. Vedle analýzy mediálních obsahů předmět nabídne přesah také do analýzy percepce mediálních sdělení a do metod sběru dat na základě rozhovorů s respondenty/narátory. Po absolvování předmětu budou studující vybaveni základními metodologickými postupy a budou schopni samostatné analytické práce.
Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámit studující se základními metodickými postupy zkoumání mediálních obsahů s přesahem k metodám sběru dat na základě rozhovorů.

Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Literature - Czech

Základní literatura:

Disman, M. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. ISBN 9788024601397

Hendl, J. 2008. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.

Lindlof, T.R. - Taylor, B.C. 2002. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage.

Schulz, W., Reifová, I., Končelík, J. 2004. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum. ISBN 8024608278.

Strauss, A. - Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.

Trampota, T. Vojtěchovská, M. 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál. ISBN 9788073676834

 

 

Doplňující literatura:

Berger, A. A. Media Analysis Techniques. Sage, 1998

Fiske, J. Introduction to Communication Studies. Routledge, 1982

Lehtonen, M. The Cultural Analysis of Texts. Sage, 2000

Silverman, D. Doing Qualitative research : A Practical Handbook. SAGE, 2005

Wimmer, R. D. - Dominick, J. R. Mass Media Research. Wadsworth, 1997

 

Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Teaching methods - Czech

Přednáška kombinovaná s diskusí a s praktickými cvičeními.

Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Requirements to the exam - Czech

1) Účast na průběžných analytických cvičeních. 2) Přijetí závěrečného výzkumného projektu. Článek z projektu musí mít formu vědeckého strukturovaného textu (teoretická východiska, metodologie, metoda, výsledky výzkumu, závěr, seznam literatury, poznámkový aparát). Termín odevzdání textu je 22. 1. 2015, práce odevzdané po tomto datu nebudou hodnoceny. Rozsah článku: 8-13 normostran. Studující mohou pracovat ve skupinách.

Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Syllabus - Czech

  

1.Představení předmětu.

Oblasti výzkumu médií. Přenosový model komunikace a základní oblasti výzkumu médií.

2. Kvantitativní versus kvalitativní výzkum.
Odlišné filozofie poznání. Konstrukce vzorku.

3. Berelsonova kvantitativní obsahová analýza.
Základní postup kvantitativní obsahové analýzy. Příprava kódovací knihy.
4. Kvalitativní metoda - úvod 

5. Interpretace sdělení.
Hermeneutika a další přístupy k interpretaci textu.
6. Vepsaný čtenář a rekonstrukce cílové skupiny z mediálního sdělení.
Analýza vizuálních reklamních sdělení. Vepsaný čtenář v mediovaném textu.

7. Sémiotická analýza reklamního sdělení.
Základy sémiotické analýzy podle Rollanda Barthese.
8. Analýza ideologie v mediálním sdělení.
Van Dijkův ideologický čtverec. Mediální konstrukce dichotomie My versus Oni na příkladu zahraničního zpravodajství.
9. Normativní požadavky a jejich aplikace na výzkum obsahů.
Objektivita, nestrannost a vyváženost jako základní koncepty normativních požadavků.
10. Narativita médií a její analýza.
Analýza narace jako základního principu mediálního uchopení skutečnosti. Teorie žánrů, fakticita versus fikce.
11. Zakotvená teorie.

Postupy grounded theory, otevřené a axiální kódování. Paradigmatický model.

12. Shrnutí látky a diskuse k výzkumným projektům.

 

Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (23.09.2014)
Entry requirements - Czech

Bez vstupních požadavků.

Last update: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (01.10.2013)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html