SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Processing Information Sources II - JJB020
Title: Práce s informacemi II
Czech title: Práce s informacemi II
Guaranteed by: Department of Journalism (23-KZ)
Faculty: Faculty of Social Sciences
Actual: from 2017
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D.
Pre-requisite : JJB019
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Stručná charakteristika:
Cílem výuky povinného předmětu Práce s informacemi II je v návaznosti na Žurnalistickou tvorbu I a II a Práci s informacemi I prohloubit znalosti studentů bakalářského cyklu prezenčního studia žurnalistiky o zdrojích novinářských informací. Na příkladě ČTK se studenti seznamují se soudobou agenturní produkcí domácí provenience a možnostmi jejího využívání v novinářské praxi. Referáty, případně seminární práce, jejichž přijetí je jednou z podmínek klasifikace, se orientují na zkoumání současného stavu agenturní produkce a využívání agenturního servisu v médiích. Práce v rozsahu 10 stran se odevzdávají nejpozději k termínu testu. Předmět je jednosemestrální a je ukončen klasifikovaným zápočtem na základě úspěšného absolvování závěrečného písemného testu. Podmínkou zakončení předmětu je aktivní účast ve výuce (tolerují se tři absence).
Last update: Trunečková Ludmila, PhDr. Mgr., Ph.D. (09.09.2015)
Literature - Czech

Hlavčáková, Svetlana. Agentúrna žurnalistika. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2001

Osvaldová, Barbora; Halada Jan a kolektiv: Encyklopedie praktické žurnalistiky a marketingové komunikace. 3. rozšířené vyd. Praha: Libri, 2007 (hesla z oblasti agenturní žurnalistiky signovaná lt)

Šmíd, Milan; Trunečková, Ludmila. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. Praha: Karolinum, 2009 (str. 7-17, 123-191)

Trunečková, Ludmila. Tiskové agentury, Praha: Karolinum 1997 (kapitoly 1, 2 a 4),

Trunečková, Ludmila. Zpráva v agentuře, in Osvaldová, Barbora a kolektiv. Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 2011 (str.32-56)

Wilke, Jürgen: Von der Agentur zur Redaktion. Kőln, Weimar, Wien: Bőhlau Verlag, 2000

Zákon č. 123/1965 Sb. o Československé tiskové kanceláři a jeho novela č. 310/1991 Sb.

Zákon č. 517/1992 Sb. o České tiskové kanceláři

Seznam literatury může být aktualizován a využívány budou i texty z internetu (www.ctk.cz).

Last update: Trunečková Ludmila, PhDr. Mgr., Ph.D. (09.09.2015)
Syllabus - Czech

Předmět si zapisují studenti 3. (a vyššího) semestru.
Podmínky pro splnění studijních povinností: Pravidelná aktivní účast ve výuce (tolerovány jsou tři omluvené absence), zápočet na základě referátu (resp. přijetí seminární práce) a zvládnutí závěrečného testu

Stručný program:

1. Úvod do problematiky, časový a tematický plán výuky, studijní literatura. Informace o zadávání referátů a tematickém zaměření semestrálních prací

2. Definování předmětu činnosti, typologie a kategorizace tiskových agentur, ČTK jako tisková agentura univerzální, národní a se zvláštním, tzv. veřejnoprávním statutem - s důrazem na poslání a zpravodajské úkoly vyplývající ze současné právní úpravy

3. Agenturní zpravodajství jako zdroj novinářských informací, charakteristika agenturní žurnalistiky domácí provenience, přehled produkce a služeb ČTK. Diversifikace nabídky a multimedializace.
Seznámení s prostředím Infobanky ČTK: vyhledávací formuláře a formální náležitosti servisu - metadata (např. klíčová slova, priority)

4. Práce s Infobankou ČTK se zaměřením na informace o očekávaných událostech: avíza, deníky, události a plány

5. Práce s Infobankou ČTK se zaměřením na základní zpravodajský servis a jeho zdroje: charakteristika agenturního textového zpravodajství, kontinuita a nepravidelný tok informací, formáty agenturních zpráv: headline-fleš-standardní zpráva-verze-shrnutí, dokument, profil atd.

6. Práce s Infobankou ČTK se zaměřením na komunikaci agentury s odběratelem: upozornění, embargo, oprava, storno. Zadání seminárních prací. Konzultace výběru událostí, jejichž zpravodajské pokrytí agenturou a zvoleným médiem bude předmětem komparace v seminárních pracích. Vyhledání agenturních textů v IB.

7.-8. Návštěva vybraných zpravodajských redakcí ČTK se zaměřením na tvorbu multimediální produkce (textového servisu, fotoservisu, infografického, zvukového a audiovizuálního servisu)

9. Práce s Infobankou ČTK se zaměřením na archiv a dokumentační databáze

10. Test

11. Práce s agenturní produkcí v redakcích, výběr informací, zpracování, výsledná prezentace a odkaz na zdroj (s využitím semestrálních prací odevzdaných nejpozději v den testu).

Vyhodnocení testů. Závěr


Last update: Trunečková Ludmila, PhDr. Mgr., Ph.D. (09.09.2015)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html