The main aim of this course is to develop students’ understanding of the general principles of company valuation, guide them through the process of practical implementation of these principles in constructing a discounted free cash flow (DCF) valuation model, and assess company value using comparable valuation multiples. We put special emphasis on highlighting the inter-relations between the valuation concepts and the similarities and differences between the alternative valuation techniques. By the end of the course students should be able to understand the possibilities and limitations of company valuation approaches, analyze a company’s historical financial performance and identify its drivers, propose and motivate reasonable valuation assumptions, perform equity valuation from a portfolio investment perspective, read critically equity reports prepared by others, and draw conclusions relevant for business and investment decisions.
Students should find this course useful for acquiring a rich understanding of valuation possibilities and challenges, as well as ways of addressing them. The course should also be rewarding for developing an in-depth understanding of alternative valuation techniques and for recognizing their strengths and weaknesses. It should nurture students’ professional development in the areas of financial analysis, investment appraisal, and asset valuation. The acquired knowledge should enhance students’ competence in finance and strengthen their position when applying for jobs in the financial industry.
The course is primarily intended for four-year and fifth-year students. Bachelor’s level students are welcome to take the course after an agreement with the instructor. The course is suitable for students who aim to take the CFA Exams or to participate in the CFA Institute Research Challenge. Before taking this course, we recommend but do not require students to take the following courses: Financial Accounting (JEB044, JEM337), Financial Management (JEB045), and Asset Pricing (JEM092).
Last update: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (14.09.2024)
Hlavním cílem tohoto kurzu je rozvíjet porozumění obecných principů oceňování společností, provést studenty procesem praktické implementace těchto principů při konstrukci modelu oceňování diskontovaných volných peněžních toků (DCF) a posoudit hodnotu společnosti pomocí srovnatelných násobků ocenění. Zvláštní důraz klademe na zdůraznění vzájemných vztahů mezi koncepcemi oceňování a podobností a rozdílů mezi alternativními oceňovacími technikami. Na konci kurzu by studenti měli být schopni porozumět možnostem a omezením přístupů k oceňování společností, analyzovat historickou finanční výkonnost společnosti a identifikovat její faktory, navrhnout a zdůvodnit přiměřené oceňovací předpoklady, provést ocenění vlastního kapitálu z pohledu portfoliových investic, kriticky číst zprávy o vlastním kapitálu vypracované jinými subjekty a vyvodit závěry relevantní pro obchodní a investiční rozhodnutí.
Pro studenty by měl být tento kurz užitečný pro získání bohatých znalostí o možnostech a problémech oceňování a způsobech jejich řešení. Kurz by měl být přínosný také pro rozvoj hlubokého porozumění alternativním technikám oceňování a pro rozpoznání jejich silných a slabých stránek. Měl by podpořit profesní rozvoj studentů v oblasti finanční analýzy, oceňování investic a oceňování majetku. Získané znalosti by měly zvýšit kompetence studentů v oblasti financí a posílit jejich pozici při ucházení se o zaměstnání ve finančním sektoru.
Předmět je primárně určen pro studenty čtvrtého a pátého ročníku. Po dohodě s vyučujícím mohou předmět absolvovat i studenti bakalářského studia. Kurz je vhodný pro studenty, kteří usilují o složení zkoušek CFA nebo o účast v soutěži CFA Institute Research Challenge. Před absolvováním tohoto kurzu doporučujeme, ale nevyžadujeme, aby studenti absolvovali následující kurzy: Finanční účetnictví (JEB044, JEM337), Finanční řízení (JEB045) a Oceňování aktiv (JEM092).
Last update: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (14.09.2024)
Literature -
Students are required to complement their attendance of lectures and seminars by studying selected textbook chapters specified below. These chapters concern topics covered at the lectures and seminars. Students are welcome to use older editions of the textbook, but they should note that the number of individual chapters may differ from the ones specified below (which refer to the 7th edition published in 2020).
Koller, T., M. Goedhart, and D. Wessels (2020) Valuation: Measuring and Managing the Value of Companies. 7th edition. John Wiley & Sons.
Last update: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (14.09.2024)
Studenti jsou povinni doplnit svou účast na přednáškách a seminářích studiem vybraných kapitol z učebnic uvedených níže. Tyto kapitoly se týkají témat probíraných na přednáškách a seminářích. Studenti mohou používat starší vydání učebnice, ale měli by vzít na vědomí, že počet jednotlivých kapitol se může lišit od níže uvedených (které se vztahují k 7. vydání vydanému v roce 2020).
Koller, T., M. Goedhart, and D. Wessels (2020) Valuation: Measuring and Managing the Value of Companies. 7th edition. John Wiley & Sons.
Last update: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (14.09.2024)
Requirements to the exam -
Students take a written, closed-book, in-class exam. The exam contains open-ended questions that examine the depth of students’ understanding of the topics covered in the course. The questions may address issues covered at the lectures, guest lectures, seminars, or assigned textbook chapters. Students may be asked to explain important company valuation concepts, discuss how they are interconnected, motivate choices of different valuation approaches in specific settings, describe how various valuation techniques are implemented in practical use, perform computations, and provide verbal interpretation of the obtained results. Points are given for relevant, precise, sophisticated, comprehensive, well-explained, and well-structured answers. No communication between students is allowed during the exams. Students are not allowed to use any printed material or electronic devices other than simple pocket calculators.
Students are offered three attempts to take the final exam. To pass the exam, students need to get more than half of the available points. Students who do not meet this condition may retake the exam. Students may not retake the exam to improve their grade. The final grade is determined based on the results of the final exam. Students may be upgraded (but not downgraded) based on the quality of their responses to lecture preludes and the value of their contribution to in-class discussions at the lectures and seminars.
The grading follows the scale below:
91 pts: A – excellent
81 pts: B – very good
71 pts: C – good
61 pts: D – fair
51 pts: E – satisfactory
less: F – fail
Last update: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (14.09.2024)
Studenti skládají písemnou zkoušku s uzavřenou učebnicí, která se koná ve třídě. Zkouška obsahuje otevřené otázky, které prověřují hloubku porozumění tématům probíraným v kurzu. Otázky se mohou týkat témat probíraných na přednáškách, přednáškách hostů, seminářích nebo v zadaných kapitolách učebnice. Studenti mohou být požádáni, aby vysvětlili důležité koncepty oceňování podniků, diskutovali o jejich vzájemné provázanosti, zdůvodnili volbu různých přístupů k oceňování v konkrétních podmínkách, popsali, jak se různé oceňovací techniky uplatňují v praxi, provedli výpočty a poskytli slovní interpretaci získaných výsledků. Body se udělují za relevantní, přesné, propracované, vyčerpávající, dobře vysvětlené a dobře strukturované odpovědi. Během zkoušek není povolena žádná komunikace mezi studenty. Studenti nesmějí používat žádné tištěné materiály ani elektronická zařízení kromě jednoduchých kapesních kalkulaček.
Studenti mají tři pokusy o složení závěrečné zkoušky. K úspěšnému složení zkoušky musí studenti získat více než polovinu dostupných bodů. Studenti, kteří tuto podmínku nesplní, mohou zkoušku opakovat. Studenti nemohou zkoušku opakovat, aby si zlepšili známku. Konečná známka je stanovena na základě výsledků závěrečné zkoušky. Studentům může být zlepšena (nikoli však snížena) známka na základě kvality jejich odpovědí na přednáškové preludia a hodnoty jejich příspěvku do diskuse ve třídě na přednáškách a seminářích.
Hodnocení se řídí níže uvedenou stupnicí:
91 bodů: A - výborně
81 bodů: B - velmi dobrý
71 bodů: C - dobrý
61 bodů: D - dostatečný
51 bodů: E - uspokojivý
méně: F - neprospěl(a)
Last update: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (14.09.2024)
Syllabus -
The course covers the following modules. Find below the information on the textbook chapters assigned for each module. The abbreviation “KGW” refers to the Koller, Goedhart, and Wessels textbook. See above for a full reference.
Valuation Approaches Course introduction. The usefulness of valuation. Overview of valuation techniques. Conditions for value creation. (KGW: Chapter 1 – Why Value Value?, Chapter 3 – Fundamental Principles of Value Creation, Chapter 5 – The Alchemy of Stock Market Performance)
Accounting Reorganization Operating vs. financing. Debt vs. equity. Off-balance sheet assets. (KGW: Chapter 11 – Reorganizing the Financial Statements)
Cost of Capital Origin. Cost of debt. Cost of equity. Capital structure. (KGW: Chapter 4 – Risk and the Cost of Capital. Chapter 15 – Estimating the Cost of Capital)
Comparable Multiples Construction. Criteria for use. B/M. P/E. EV/EBITA. EV/NS. (KGW: Chapter 18 – Using Multiples)
Free Cash Flow Relation of FCF to SCF sections. Allocation of taxes. Adjustments for invested capital changes. Continuing value. Value per share. (KGW: Chapter 10 – Frameworks for Valuation, Chapter 14 – Estimating Continuing Value, Chapter 16 – Moving from Enterprise Value to Value per Share)
Lectures provide an overview and a broad exposition of key company valuation topics. The lectures also offer in-depth discussions of selected issues that may be considered more complicated. Some of the lectures are offered by guests who have extensive professional experience with valuation practice. Lecture handouts are made available to the students before each lecture. Attendance at the lectures is optional but strongly recommended. Active participation at the lectures is rewarded with bonus points that are considered when deciding about potential improvements of students’ grades.
Students are expected to complement their learning at the lectures and seminars by reading the assigned textbook chapters before attending the lectures. Furthermore, before the start of every module, students are invited to watch a lecture prelude video and individually respond to corresponding questions using an online form. These lecture preludes are intended to get the student started in their studies of a given topic and help them prepare for the ensuing discussion at the lectures. Students receive feedback on their responses to the lecture prelude questions at the lectures. The quality of students’ responses to lecture prelude questions is considered when deciding about potential improvements of students’ grades.
Seminars are intended to demonstrate the practical application of the topics covered in the lectures in real-life settings. At the seminars, students gradually jointly build up a valuation model of a real-life company. Students are assisted by experienced seminar instructors who guide them through the construction process and discuss important considerations relevant to completing the individual stages. In addition, at the seminars, students learn about valuation challenges the seminar instructors experienced in their past professional careers and discuss how to best address them. Before attending the seminars, students are assigned practical tasks and asked to prepare their proposed solutions, which are then discussed at the seminars. To avoid giving out the answers too early and to ensure engaging discussions, handouts are typically provided only after seminars. Attendance at the seminars is optional but strongly recommended. Active participation at the seminars is rewarded with bonus points that are considered for potential improvements of students’ grades.
Resources
Approximately one week prior to the start of class, all students registered for the course in the Student Information System (SIS) will be given access to the shared online repository below. Students will be notified of this via email.
Please use the following email address for all communication concerning the course administration. Please provide an informative “Subject” field so that we can easily identify the topic of your query.
jem132@fsv.cuni.cz
Last update: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (23.09.2024)
Kurz zahrnuje následující moduly. Níže naleznete informace o kapitolách učebnice přiřazených k jednotlivým modulům. Zkratka „KGW“ označuje učebnici Koller, Goedhart a Wessels. Úplný odkaz naleznete výše.
Valuation Approaches Course introduction. The usefulness of valuation. Overview of valuation techniques. Conditions for value creation. (KGW: Chapter 1 – Why Value Value?, Chapter 3 – Fundamental Principles of Value Creation, Chapter 5 – The Alchemy of Stock Market Performance)
Accounting Reorganization Operating vs. financing. Debt vs. equity. Off-balance sheet assets. (KGW: Chapter 11 – Reorganizing the Financial Statements)
Cost of Capital Origin. Cost of debt. Cost of equity. Capital structure. (KGW: Chapter 4 – Risk and the Cost of Capital. Chapter 15 – Estimating the Cost of Capital)
Comparable Multiples Construction. Criteria for use. B/M. P/E. EV/EBITA. EV/NS. (KGW: Chapter 18 – Using Multiples)
Free Cash Flow Relation of FCF to SCF sections. Allocation of taxes. Adjustments for invested capital changes. Continuing value. Value per share. (KGW: Chapter 10 – Frameworks for Valuation, Chapter 14 – Estimating Continuing Value, Chapter 16 – Moving from Enterprise Value to Value per Share)
Přednášky poskytují přehled a široký výklad klíčových témat oceňování podniků. Přednášky rovněž nabízejí hlubší diskusi o vybraných otázkách, které lze považovat za složitější. Některé z přednášek jsou nabízeny hosty, kteří mají s oceňovací praxí bohaté odborné zkušenosti. Materiály k přednáškám jsou studentům k dispozici před každou přednáškou. Účast na přednáškách je nepovinná, ale důrazně se doporučuje. Aktivní účast na přednáškách je odměňována bonusovými body, které se zohledňují při rozhodování o případném zlepšení známek studentů.
Očekává se, že studenti si doplní výuku na přednáškách a seminářích tím, že si před návštěvou přednášek přečtou zadané kapitoly z učebnice. Kromě toho jsou studenti před začátkem každého modulu vyzváni, aby zhlédli video s předehrou přednášky a individuálně odpověděli na příslušné otázky prostřednictvím online formuláře. Tato preludia k přednáškám mají studenty nastartovat ke studiu daného tématu a pomoci jim připravit se na následnou diskusi na přednáškách. Studenti dostanou na přednáškách zpětnou vazbu ke svým odpovědím na otázky z preludia k přednášce. Kvalita odpovědí studentů na otázky přednáškových preludií je zohledněna při rozhodování o případném zlepšení známek studentů.
Cílem seminářů je ukázat praktické využití témat probíraných na přednáškách v reálném prostředí. Na seminářích studenti postupně společně sestavují model ocenění reálné společnosti. Studentům pomáhají zkušení lektoři seminářů, kteří je vedou procesem konstrukce a diskutují o důležitých úvahách důležitých pro dokončení jednotlivých fází. Kromě toho se na seminářích studenti dozvídají o problémech v oblasti oceňování, s nimiž se instruktoři seminářů setkali ve své předchozí profesní kariéře, a diskutují o tom, jak je nejlépe řešit. Před účastí na seminářích jsou studentům zadány praktické úkoly a jsou požádáni, aby připravili své návrhy řešení, které jsou pak na seminářích diskutovány. Aby se předešlo předčasnému vyzrazení odpovědí a aby se zajistila poutavá diskuse, jsou materiály k rozdání obvykle poskytovány až po seminářích. Účast na seminářích je nepovinná, ale důrazně se doporučuje. Aktivní účast na seminářích je odměňována bonusovými body, které se zohledňují při případném zlepšování známek studentů.
Zdroje
Zhruba jeden týden před začátkem výuky bude všem studentům registrovaným do kurzu ve studentském informačním systému (SIS) umožněn přístup do sdíleného úložiště níže. Studenti budou o této skutečnosti informování prostřednictvím emailové zprávy.
Pro veškerou komunikaci týkající se správy kurzu používejte prosím následující e-mailovou adresu. Uveďte prosím informativní pole „Předmět“, abychom mohli snadno identifikovat téma vašeho dotazu.
jem132@fsv.cuni.cz
Last update: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (23.09.2024)