|
|
|
||
Předmět lze absolvovat u jednoho z následujících poskytovatelů praxe:
– Magistrát hlavního města Prahy – Úřad městské části Praha 4 Volbu poskytovatele provádí student. Studenti mohou též navrhnout absolvování praxe na úřadě jiné pražské městské části (volbu je nutné předem konzultovat s vyučujícím). Jednotliví poskytovatelé praxe mohou také stanovit vlastní požadavky na absolvované předměty, které je nutné při výběru zohlednit. Při výběru je také vhodné vyjít z náplně praxe u konkrétního poskytovatele, která se může lišit (na Magistrátu HMP je např. možné v rámci praxe se zaobírat agendou svobodného přístupu k informacím či legislativní agendou, na Úřadu MČ Praha 4 naproti tomu zacházením s obecním majetkem). Magistrát HMP nabízí možnost zapojení studentů do oblasti samostatné i přenesené působnosti v rámci Sekce průřezových činností, konkrétně v rámci Odboru legislativního a právního, Odboru právní podpory a Odboru veřejných zakázek. V rámci uvedených útvarů Magistrátu HMP se mohou studenti zapojit zejm. do agendy legislativní, zpracování veřejných zakázek, vyřizování řízení v rámci agendy svobodného přístupu k informacím, a obecné komunální agenda v oblasti veřejného i soukromého práva. Výkon praxe je možný dle dohody s poskytovatelem jak v rámci většího počtu útvarů Magistrátu HMP v rámci tzv. kolečka, tak na menším počtu útvarů. Úřad městské části Praha 4 nabízí možnost zapojení studentů do některých oblastí činnosti územní samosprávné korporace. Do činnosti úřadu je možné se zapojit v rámci Odboru právního, Odboru personálně-mzdového, a na Přestupkovém oddělení. Praxe tedy zahrnuje jednak oblast samostatné působnosti (zejm. otázky nároků MČ vycházejících z nájemních a jiných soukromoprávních vztahů a agenda právní poradny), a také oblast přenesené působnosti (zejm. přestupková agenda). V rámci jednotlivých agend bude studentům umožněno komplexní seznámení se s konkrétními případy a návrh jejich řešení, možné též postupně v rámci tzv. kolečka na jednotlivých věcně příslušných odborech Úřadu MČ Praha 4. Studenti díky této praxi: – si zlepší svou dovednost právního psaní přípravou a formulováním podkladů pro činnost úřadu včetně podání k orgánům veřejné moci a dalších právních dokumentů v agendě poskytovatele praxe, – získají dovednost identifikovat a analyzovat právní problémy v konkrétních praktických situacích, kterými se úřad obvykle zabývá, a navrhovat jejich řešení, – budou pracovat na své dovednosti vyhledat, utřídit, analyzovat a interpretovat relevantní právní normy, soudní rozhodnutí a další informace, – posílí dovednost vhodně právní argumenty formulovat a prezentovat, – v případě účasti na občanské poradně si osvojí také základy vedení pohovoru a komunikace s klientem. Studenti v rámci předmětu vyplňují portfolio odborné právní praxe a účastní se reflexních setkáních konaných na fakultě. Odborná praxe se vykonává dle úředních hodin příslušného poskytovatele či dle dohody s poskytovatelem. Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (06.08.2024)
|
|
||
Pro úspěšné absolvování předmětu musí student splnit následující: – včas, řádně a pravidelně docházet na praxi podle dohodnutého harmonogramu, – přiměřeným způsobem se zapojovat do činnosti poskytovatele a odevzdávat výstupy na přiměřeně odborné úrovni, – dodržovat pokyny osoby určené poskytovatelem a interní pravidla poskytovatele, – odevzdat potvrzení o absolvování praxe a vyplněné portfolio odborné právní praxe, – zúčastnit se všech reflexních setkání (případně odevzdat náhradní plnění stanovené vyučujícím). Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (06.08.2024)
|
|
||
Předmět se skládá ze dvou částí, vedle praxe samotné je nedílnou částí předmětu i odborná část zajišťovaná fakultou. Praktickou část předmětu vykonávanou u poskytovatele nelze předem vymezit, neboť její konkrétní náplň závisí na aktuální agendě poskytovatele praxe. Závazně je stanoven rozsah praxe, a to minimálně 80 hodin dle domluvy studenta a příslušného poskytovatele. Obsahem odborné praxe je zejména seznámení se s činností daného poskytovatele praxe a spolupráce s jeho zaměstnanci (tj. zejména právníky) v rámci samostatné činnosti, zejména v níže uvedených oblastech (konkrétní výkon je odvislý od domluvy s daným poskytovatelem praxe, zároveň ne všechny agendy lze plnit u každého poskytovatele): – nakládání komunálního práva dle zákona č. 131/2000 Sb., o hl. m. Praze, – řešení pohledávek, příprava civilních žalob, – agenda zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, – agenda personální podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících samosprávných celků, ve spojitosti se zákoníkem práce, – agenda veřejných zakázek dle zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, – agenda svobodného přístupu k informacím dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, – agenda legislativní. Studenti se též účastní úvodního setkání a reflexních setkání s vyučujícím kurzu, která se konají na fakultě. Uskuteční se minimálně tři taková setkání (úvodní, průběžné a závěrečné reflexní setkání). Na závěr praxe studenti odevzdají portfolio odborné právní praxe, které zpracovávají průběžně během celého semestru. Last update: Derka Viktor, JUDr. (08.11.2024)
|
|
||
Vzhledem k tomu, že se jedná o prakticky orientovaný předmět, není žádná povinná literatura předepisována. Studenti mají nicméně vycházet z příslušné oborové literatury zejm. z práva občanského a správního. Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (06.08.2024)
|
|
||
Rekvizity materiální (doporučení pro zápis předmětu): Zájemcům o praxi se doporučuje pokročilá orientace v právních oblastech řešených obecními samosprávami, tj. agendy veřejnoprávní i soukromoprávní. Je vhodné mít přehled o pravidlech civilního procesu, závazkovém a pracovním právu, tj. v době praxe mít zapsané či absolvované předměty Občanské právo procesní III a Občanské právo hmotné III a mít absolvovaný předmět Pracovní právo II. Z oblasti veřejného práva je vhodné mít znalosti o ústavním a správním právu, tj. mít již absolvovaný předmět Ústavní právo II a v době praxe mít alespoň zapsaný předmět Správní právo II. Poskytovatelé mohou stanovit dodatečné podmínky na absolvované předměty, o kterých budou studenti zpraveni v přihlašovacím formuláři. Studenti se na předmět přihlašují prostřednictvím elektronického formuláře: https://forms.office.com/r/rV8grsSKRK, jehož součástí je krátký motivační dopis – při výběru je zohledněna motivace studenta, ale také absolvování vybraných povinných i výběrových předmětů zaměřených na právní oblasti související s praxí či vědecká činnost v dané problematice. Konkrétní poskytovatel může stanovit další kritéria výběru, o kterých budou studenti vždy před zápisem informováni. Last update: Hatina Viktor, Mgr. (28.08.2024)
|