|
|
|
||
Cílem tohoto předmětu je systematický rozbor klasiků sociologie a klasických sociologických interpretací společnosti. Studující budou vybízeni ke kritické analýze přečtených materiálů, ke komentování výkladu a k diskuzi.
V předmětu se vychází z originálního přístupu vyučujícího předmětu, prof. Václava Bělohradského. Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (05.08.2024)
|
|
||
Výuka prezenčně. Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (22.09.2022)
|
|
||
Zkouška z předmětu sestává buď z vypracování eseje týkajícího se probíraných témat (a krátkou diskuzí nad ním) nebo z individuální diskuse v dohodnutém termínu o jednom (svobodně zvoleném) tématu semináře. Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (05.08.2024)
|
|
||
V kurzu se pokusím prohloubit následující tematické okruhy 1. Úvodní diskuzní seminář, vymezený některými z těchto citátů: „Je tu problém lability přítomnosti. Už neprožíváme pokojnou přítomnost, ale neustále se připravujeme na budoucnost.“ (U.Eco a J.P. Carrére, v knižním rozhovoru Knih se jen tak nezbavíme). „Každý má právo na vlastní názor, ale ne na vlastní fakta“ (název úvahy Jiřího Šedivého, velvyslance ČR při NATO, Právo, 26. září 2016). „Nadbytek informací vede k nouzi o pozornost, nadvýroba informací produkuje nedostatek pozornosti a tím i potřebu alokovat ji efektivně mezi velké množství konkurujících si informačních zdrojů“ (N. Simon, Designing Organizations for an Information-Rich World z r. 1971). „Lidstvo neřeší než ty problémy, které může vyřešit, protože problém vyvstane jen tehdy, když materiální podmínky jeho řešení už existují nebo se právě formují“ – napsal Marx v Předmluvě ke Kritice politické ekonomie. “V říši zvířecí platí, sežer nebo budeš sežrán; v říši lidské platí - definuje nebo budeš definován (Thomas S. Szasz, The Second Sin, 1973). 2. Demokracie v antropocénu: proliferace hyperobjektů Věk antropocénu vyznačuje proliferace „hyperobjektů“ (Timothy Morton); jsou nekonečně rozpínavé, nemají časoprostorovou specifičnost – například globální oteplování, radioaktivní odpad, plasty, automobilový průmysl – a ruší tak rozdíl mezi internalitami a externalitami; dopady hyperobjektů na naše životní světy nelze řešit vyjednáváním o náhradách škod, které si soukromníci navzájem způsobují užíváním svých vlastnických práv (internalizací externalit): konflikty vyvolané působením hyperpobjektů radikálně přesahují legální rámec liberálně demokratických států: může jejich autorita přežít takovou bezmoc? 3. „Legitimní je, co je legální“ (Max Weber, Carl Schmitt); Preventivní poslušnost vůči legalitě, hypertrofie práva a lhostejnost k otázce legitimnosti jako největší ohrožení důvěry v liberálně-demokratické systémy vlády (Carl Schmitt, Hermann Broch, Hannah Arendt a současné formy „banálního zla“); legalita jako antipolitika (příklad akce Čisté ruce v Itálii). 4. Post-katechistické většiny v (des)informační společnosti Katechistické většiny byly historické názorové bloky, uskupené kolem kanonizovaných diskurzivních formací (katechismy) pod „corporate governance“ obslužných elit (mediálních interpretů) cílů politických oligarchií: měly své formální i neformální autorizované interprety a také okruh předem známých „ideových odpůrců“; v zasíťovaných společnostech komunikační hojnosti se staré katechistické většiny rozpadly, formují se tekuté a nesrozumitelné „většiny postkatechistické“. 5. Technoglobalizace Definuji technoglobalizaci jako „extrémní vývoj" jevů, jako proliferace externalit, růst transakčních nákladů a ekologických rizik, rychlá decentralizace a dechierarchizace politických celků; ve věku technoglobalizace specializované sektory společnosti paralyzují tvorbu rozumných názorů na celek společnost, rostoucí deficit racionální názorotvorby delegitimizuje liberálně-demokratické modely politické racionality; jak přetvořit absolutistickou knowledge-based society v demokratickou opinion-based society - ve společnost rozumných názorů? Hybridizace jako cesta změny. 6. Tyranie uniklých sdělení Informační technologie ustavily prostor, který jsem nazval globální vesnice uniklých sdělení o všem a o všech; nefiltrovatelný toxický příval uniklých sdělení vyvolává radikální nedůvěru k institucím a delegitimizuje zvolené většiny: voliči chrání jejich autoritu preventivním nepřátelstvím k institucím a médiím (populismus). 7. Rozpory multikulturalismu: kultura není tradice V multirasové společnosti je cestou k emancipaci asimilace – přijetí většinového kulturního modelu; v multikulturní společnosti se menšiny neasimilují, ale usilují o uznání své kulturní odlišnosti; evropská osvícenská kultura definovala vzdělání jako emancipaci lidí od závislosti na lokálních a historických instancích, multikulturalismus naopak chce z respektu k lokálním a historickým instancím udělat univerzální etickou normu; povedou rozpory multikulturalismu nevyhnutelně ke krizi liberálně-demokratického pojetí státu? Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (05.08.2024)
|
|
||
Základní literatura: 1. Václav Bělohradský, Čas pléthokracie: když části jsou větší než celky a světový duch spadl z koně (65. pole, 2. vydání 2022) 2. Bell, Daniel, Kulturní rozpory kapitalismu (SLON 2000) 3. Pokorný Petr, Štorch David (eds.) Antropocén (Academia, 2021, vybrané kapitoly) 4. Kysela jan a kolektiv, Populismus v demokratickém právním státě: hrozba nebo výzva, LEGES, 2019 (vybrané kapitoly) Doporučená četba bude podrobněji vymezena až během seminářů. Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (05.08.2024)
|
|
||
Rekvizity materiální (doporučení pro zápis předmětu): Pro zapsání předmětu není stanovena podmíněnost jeho zápisu absolvováním jiného předmětu. Last update: Šicnerová Barbora, Mgr. (05.08.2024)
|