Last update: doc. JUDr. PhDr. Marek Antoš, Ph.D., LL.M. (02.02.2015)
The course is dedicated to the most important institutions ('Rechtsinstitut') of constitutional law which are discussed in comparative perspective. Its aim is to support contacts and cooperation between Erasmus and Czech students who are enrolled on parity. Therefore also the capacity for Erasmus students is restricted to 15 participants. Drawing on wide legal and linguistic background of the students, the course consists of a series of workshops on specific constitutional institutions analyzed and presented by groups of students from various countries. Active participation and attendance of all participants is therefore essential and required.
Last update: doc. JUDr. PhDr. Marek Antoš, Ph.D., LL.M. (05.12.2014)
Kurz probíhá v angličtině a je věnován nejdůležitějším institutům ústavního práva, které jsou probírány v perspektivě mezinárodní komparace. Jeho smyslem je zapojit jak studenty českého studijního programu, tak studenty, kteří na fakultě studují v programu Erasmus. Náplň kurzu využívá jejich širokého právního a jazykového zázemí, které odpovídá jejich mezinárodnímu složení. Jádrem výuky jsou proto workshopy věnované jednotlivým ústavním institutům, v rámci nichž se intenzivně zapojují týmy studentů.
Teaching methods -
Last update: doc. JUDr. PhDr. Marek Antoš, Ph.D., LL.M. (02.02.2015)
The first lesson is a brief introduction to the comparative law methodology and to the course requirements. Also the final list of topics (constitutional institutions) will be set here, reflecting preferences expressed by the students in class. Once the schedule is set, groups of 5-6 students, internationally composed, will be formed and assigned with specific topics to prepare a comparative presentation. Each student is supposed to take part in two presentations throughout the course.
The task of the presenting group is to prepare a collective presentation (approx. 45 minutes) providing: a) a short theoretical introduction of the institution; b) a description how the institution is differently implemented in 4-5 countries; c) a comparison (preferably with an analysis how and why is the implementation different). One of the countries described should always be the Czech Republic; the rest of the selection is up to the group, as long as different approaches to the institution are represented. The second half of each lesson is reserved for general discussion and reflection of the presentation by other students. In order to allow them to prepare in advance, the presenting group is expected to prepare a written handout (either in form of a Powerpoint presentation or a text in PDF) which will be distributed to all course participants in advance. References to relevant legal sources, court cases and literature are warmly recommended.
Preliminary list of topics:
constitutional status and powers of the head of state
rules of the legislative procedure
supervisory powers of parliament
parliamentary minority rights
courts administration
constitutional amendment process
models of judicial review of laws
second chambers of parliament
relationship between the government and parliament
models of federalism
constitutions and international (and European) law
budgetary powers of parliaments and their limits (e.g. "debt brakes")
forms of direct democracy
parliamentary immunity
funding of political parties and election campaigns
Basic reference literature (available in the faculty library):
Rosenfeld and Sajó (ed.): The Oxford Handbook of Comparative Constitutional Law. Oxford: Oxford University Press, 2012.
Dorsen, Rosenfeld, Sajó and Baer: Comparative Constitutionalism: Cases and Materials. St. Paul: Thomson Reuters, 2010.
Ginsburg and Dixon (ed.): Comparative Constitutional Law. Cheltenham: Edward Elgar, 2011.
Ginsburg (ed.): Comparative Constitutional Design. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
Prakke and Kortmann (ed.): Constitutional Law of 15 EU Member States. Deventer: Kluwer, 2004.
Kortmann, Fleuren and Voermans (ed.): Constitutional Law of 10 EU Member States: The 2004 Enlargement. Deventer: Kluwer, 2006.
Tushnet, Fleiner and Saunders (ed.): Routledge Handbook of Constitutional Law. London: Routledge, 2013.
Last update: doc. JUDr. PhDr. Marek Antoš, Ph.D., LL.M. (05.12.2014)
První hodina je věnovaná jednak seznámení s průběhem kurzu, jednak metodologickému úvodu do právní komparatistiky a způsobu práce v kurzu. Současně budou upřesněna témata dalších workshopů, a to podle zájmu studentů, s přihlédnutím k níže uvedenému okruhu témat. Po ujasnění programu dojde také k rozdělení studentů do zhruba pěti- až šestičlenných týmů, které se budou věnovat jednotlivým institutům. Každý student by se měl v průběhu kurzu zapojit dvakrát.
Úkolem každého týmu bude připravit společnou prezentaci v rozsahu maximálně 45 minut, která bude obsahovat jednak teoretický úvod k danému institutu, jednak popis právního zakotvení daného institutu ve čtyřech až pěti různých zemích, včetně jeho příslušné reflexe v judikatuře. Předem také připraví podklady k této prezentaci (buď ve formátu PPT, nebo jako textové teze v PDF), které budou rozeslány všem účastníkům kurzu, tak aby se na workshop mohli předem připravit. Jednou z popisovaných zemí by vždy měla být Česká republika, což je přidaná hodnota zejména pro zahraniční studenty, výběr ostatních záleží především na jazykové vybavenosti členů týmů a dostupnosti zdrojů. Druhých 45 minut v každé hodině bude věnovaných reflexi přednesené prezentace a obecné diskusi, do které se zapojí především zbývající účastníci.
Orientační okruh témat:
postavení hlavy státu
pravidla legislativního procesu
kontrolní pravomoci parlamentu
postavení opozice
správa soudnictví
změny ústav a jejich rigidita
modely přezkumu ústavnosti zákonů
druhé komory parlamentu
vztah vlády a parlamentu
federalismus
ústavy a působení mezinárodního (a evropského) práva
rozpočtová pravomoc parlamentu a její omezení (např. dluhové brzdy)
přímá demokracie
imunita poslanců
financování politických stran
Základní literatura:
Rosenfeld and Sajó (ed.): The Oxford Handbook of Comparative Constitutional Law. Oxford: Oxford University Press, 2012.
Dorsen, Rosenfeld, Sajó and Baer: Comparative Constitutionalism: Cases and Materials. St. Paul: Thomson Reuters, 2010.
Ginsburg and Dixon (ed.): Comparative Constitutional Law. Cheltenham: Edward Elgar, 2011.
Ginsburg (ed.): Comparative Constitutional Design. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
Prakke and Kortmann (ed.): Constitutional Law of 15 EU Member States. Deventer: Kluwer, 2004.
Kortmann, Fleuren and Voermans (ed.): Constitutional Law of 10 EU Member States: The 2004 Enlargement. Deventer: Kluwer, 2006.
Tushnet, Fleiner and Saunders (ed.): Routledge Handbook of Constitutional Law. London: Routledge, 2013.
Syllabus
Last update: Alena Votýpková (04.04.2016)
The course is dedicated to the most important institutions ('Rechtsinstitut') of constitutional law which are discussed in comparative perspective. Its aim is to support contacts and cooperation between Erasmus students and Czech students, who are enrolled on parity. Therefore, the capacity for Erasmus students is restricted to 15 participants. Drawing on the wide legal and linguistic background of the students, the course consists of a series of workshops on specific constitutional institutions analysed and presented by groups of students from various countries. Active participation and attendance of all participants is therefore essential and required.
Registration requirements - Czech
Last update: doc. JUDr. PhDr. Marek Antoš, Ph.D., LL.M. (05.12.2014)
Předmět je určen především studentům se zvlášť silnou motivací ke studiu ústavního práva, kterým bude vyhovovat jeho charakter "workshopu", zapojení českých i zahraničních studentů (zhruba 15:15), ale i zvýšené nároky na průběžnou přípravu, prezentace, aktivní účast a docházku, která je povinná. Je vhodné tyto aspekty zvážit předtím, než si jej rozhodnete zapsat.
Course completion requirements -
Last update: doc. JUDr. PhDr. Marek Antoš, Ph.D., LL.M. (02.02.2015)
Each student needs to take part in two presentations, i.e. be part of two groups. In addition, active participation in other workshops throughout the course, based on sufficient preparation, is expected. The attendance is compulsory, with a maximum of two absences allowed. The final exam has form of an essay which is to be written within 24 hours after essay questions are made available (take-home exam). Students will be given a choice of three essay questions to pick one. All questions will be based on the course curriculum and handouts from the workshops.
Final grade components:
The final course grade reflects achievement of course goals represented by these weighted components:
30 % written handouts (15 % for each, with the group evaluated as a whole)
30 % oral presentation (15 % for each, with the group evaluated as a whole)
15 % active participation throughout the course
25 % final take-home exam (essay)
Last update: doc. JUDr. PhDr. Marek Antoš, Ph.D., LL.M. (02.02.2015)
Každý student se v průběhu semestru musí zúčastnit práce na písemné i ústní prezentaci dvou institutů, tj. ve dvou týmech. Zároveň se očekává příprava a aktivní účast i na ostatních workshopech. Docházka je povinná, přípustné jsou nejvýše dvě absence za semestr. Závěrečný písemný test má podobu doma psaného eseje, který je třeba napsat v průběhu 24 hodin od zadání (take-home exam). Na výběr je jedno ze tří stanovených témat, která všechna vycházejí z programu kurzu a rozeslaných podkladů.