Compulsory elative course, resp. selective course "Business ethics" is couceived is an interdisciplinary. Basic methodological basis on the course consists of general ethics, resp. moral philosophy and general economics. Objective of the course is to acquaint students with the key principles. Tools and methods business ethics, incluiding best practices thein operationalization in practice.
Last update: Michaela Špačková (20.09.2018)
Povinně volitelný předmět „Etika v podnikání“ je koncipován jako mezioborový, přičemž základní metodologická, ale i obsahová východiska tvoří obecná etika, resp. praktická filozofie a obecná ekonomie. Cílem předmětu je porozumět etice v podnikání, etice podnikatele a etice podniku, jakož i obecnějším vztahům mezi etikou a ekonomií. Značný důraz je kladen na seznámení studentů jak s tradičními, tak i moderními metodami a nástroji etiky v podnikání a etického řízení firmy, včetně ověřených postupů a jejich operacionalizaci v praxi. Zvláštní pozornost je také věnována osvojování si etických pravidel (etických hodnot), nových způsobů morálního uvažování, jakož i reakci na aktuální problémy v praxi.
Literature - Czech
Last update: Michaela Špačková (01.10.2019)
Obligatory:
Seknička P., Putnová A.. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Praha, Grada Publishing. 2016.
Recommended:
Benn S., Bolton S.. Key Concepts in Corporate Social Responcibility. SAGE London. 2014.
Bohatá M.. Základy hospodářské etiky. VŠE Praha. 1997.
Guardini, R. Ctnosti. Meditace o podobách mravního života. Triáda Praha. 2015.
Hogenová, M. – Votava, A. – Rybáková, M. Společenská odpovědnost podniku na příkladu advokátní kanceláře. Acta Universitatis Carolinae Juridica č. 3. 2008. s. 85 – 96.
Jones, D. Společensky odpovědné chování se firmám vyplácí. Management Press, Praha. 2014.
Putnová, A. – Seknička, P. – Uhlář, P. Etické řízení ve firmě. GRADA Publishing, Praha. 2007,2010.
Seknička, P. a kol.. Úvod do hospodářské etiky. ASPI Publishing, Praha. 1997,2001.
Sen, A. Etika a ekonomie. Vyšehrad, Praha. 2002.
Schüz, M. Základy etické odpovědnosti podniku. VŠE Praha. 2015.
Thompson, M. Přehled etiky. Portál. 2004.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Michaela Špačková (20.09.2018)
Zkouška má ústní formu a skládá se ze dvou otázek, které si student losuje (vybírá) ze setu zkušebních otázek pro příslušný školní rok. Přičemž jedna otázka je z teorie a druhá z aplikované tématiky. Předmětem zkoušky jsou témata přednášená v zimním semestru školního roku 2017/18 včetně znalosti základní literatury.
Syllabus -
Last update: Michaela Špačková (20.09.2018)
Introductio to business ethics (Úvod do etiky v podnikání)
Ethical limits market (Etické limity trhu)
Value tradicions - virtue (Hodnotové tradice - ctnosti)
Three modern concepts of values - philosophical, social and institucional (Tři moderní koncepty hodnot - filozofický, sociální a institucionální)
Market value and economic practice (hodnoty trhu a ekonomické praxe)
Code of ethics and its operationalization (Etický kodex a jeho operacionalizace)
Ethical and socila audit as a tool the ethical management (Etický a sociální audit, jako nástroj etického řízení)
Curtural and ethical goals corporate governance and stakeholders (Kulturní a etické cíle corporate governance a teorie zájmových skupin (stakeholders))
Corporate social responsibility (společenská odpovědnost firem)
Global business ethics (Globální hospodářská etika)
Ethics and human resourse management (Etika a řízení lidských zdrojů)
Professional ethics (Profesní etika)
Last update: SVEHLOVA/PRF.CUNI.CZ (25.01.2018)
Přehled obsahu přednáškových témat (sylabus):
1. Základní pojmy etiky v podnikání (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.) – 10. 10. 2017
Základní pojmy v etice v podnikání členíme do tří základních okruhů:
- Morálka, etika, mravnost
- Hospodářská etika, etika v podnikání
- Ctnosti (tradiční ctnosti) a hodnoty (moderní ctnosti)
V této přednášce bude charakterizován pojem morálky, morálního smyslu, morálního jednání, morální integrity, jakož i kulturní (společenské) relativizace morálky, rozlišení morálky individuální a sociální Definice pojmu etika, jako relativně samostatného vědního oboru filozofického charakteru. Dále metodologie etiky a etické zkoumání. Stručná charakteristika geneze hospodářské etiky a etiky v podnikání. Vznik a rozvoj etiky v podnikání.
2. Základní etické a lidskoprávní hodnoty a jejich úloha v mimoprávní regulaci. Vznik etiky v podnikání – její teoretické základy a cíle (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.) – 17. 10. 2017
Rozlišení pojmů hospodářská etika a etika v podnikání, v jejím rámci i etiky podnikatele, etiky podniku, manažerské etiky. Podrobnější rozbor procesu formování etiky v podnikání v 60. letech a na počátku 70. let 20. století. Teoretické základy a cíle etiky v podnikání. Současné problémy a otázky, kterými se etika v podnikání zabývá: Pozvolna a nepozorovaně se formuje „tržní (konzumní) společnost“? Jaký je vztah hodnot podnikání a etických hodnot? Jakým způsobem může etika v podnikání napomoci řešení různých forem selhání trhu? Nástin soudobých výzev a perspektiv etiky v podnikání.
3. Tradiční koncepty a systémy ctností (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.) – 24. 10. 2017
V úvodu charakterizujeme pojem ctnost, resp. tradiční ctnost. Uvedené období zahrnuje éru od 6. století př. n. l. do konce 18. století. První periodou jsou etické koncepty starověkého Řecka a Říma, zejména se jedná o Sokrata, Platóna a Aristotela. Druhou periodou je středověk, tj. zejména Aurelius Augustinus a Tomáš Akvinský. Třetí periodou je počátek novověku, tj. koncepty ctnosti u B. Spinozy a I. Kanta.
4. Moderní koncepty hodnot – etický (filozofický), sociální, institucionální (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.) – 31. 10. 2017
Moderní koncepty hodnot se vytváří od první poloviny 19. století. Základním konceptem je filozofie hodnot a existence, zároveň i hodnotová etika (směr novokantovský a fenomenologický), navazujícím konceptem hodnot je sociální teorie hodnot, zejména psychologie a sociologie hodnot, posledním konceptem je institucionální teorie a její pojetí hodnot (nová institucionální ekonomie a její pojetí interních, tj. etických a externích, tj. právních pravidel).
5. Proč se firmám vyplácí společensky odpovědné chování? (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.) – 7. 11. 2017
V úvodu přednášky budou připomenuty etické hodnoty trhu – odpovědnost a důvěra. Význam etické odpovědnosti a odpovědnosti za skládání účtů. Proč v současnosti musí firmy vykazovat jednání v souladu s obecným dobrem, aby byly uspěné? Problematika tzv. „náskoku před konkurencí“ v oblasti kultury podnikání (usilování o silnou podnikovou kulturu , význam souladu řízení rizik, compliance a podnikové kultury). Společenská odpovědnost podniku (CSR) jako základ firemní strategie a etického řízení firmy. Jednoznačné vymezení odpovědnosti v organizaci: tj. kdo (subjekt), za co (důsledky) a vůči komu (instituce). Důraz na globální rovinu odpovědnosti, tj. zejména model Tripl Bothom Line.
6. Etický kodex a jeho operacionalizace (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.) – 14. 11. 2017
Význam kodexu (etického kodexu, kodexu chování apod.) pro odpovědnou organizaci. Etický kodex jako významný tradiční nástroj etického řízení. Druhy etických kodexů. Obsahové náležitosti komplexního kodexu etiky firmy. Proces operacionalizace etického kodexu. Výcvik zaměstnanců v oblasti etiky v podnikání. Role změnového managementu při zavádění etických nástrojů a metod do praxe.
7. Ověřování firemní kultury – nová role interního auditu, etický a sociální audit jako nástroj zkvalitnění etického řízení. (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.) – 21. 11. 2017
Proces kontroly firemní kultury a podnikové etiky (konkrétně CSR) v rámci interního auditu jako součást odpovědnosti ve smyslu skládání účtů a úloha této odpovědnosti v rámci efektivního corporate governnce. Úloha nefinančních auditů a role etického a sociálního auditu v tomto segmentu. Vztah etického auditu a kodexu etiky či kodexu chování.
8. Moderní metody etiky v podnikání (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.) – 28. 11. 2017
Obecný náhled na odpovědnost (responsibility). Nejvýznamnější současnou moderní metodou je společenská odpovědnost podniku (CSR) na ni navazují kulturní a etické aspekty Corporate Governance (řízení a správy společností) a dále etická strategie teorie zájmových skupin (Stakeholders).
Společenská odpovědnost podniku (CSR) – význam, struktura a dosah společenské odpovědnosti, dlouhodobá podniková odpovědnost (udržitelnost rozvoje), problematika dobrovolnosti, tématika otevřenosti a spolupráce. Nalézání a odhalování nových přístupů, např. Social Business Idea.
9. Společenská odpovědnost podniku na příkladu advokátní kanceláře. (Marcela Hogenová) – 5. 12. 2017
Případová studie aplikace CSR v podmínkách advokátní kanceláře Alen & Overy. Představení a stručný náčrt historie Alen & Overy. Představení firemní kultury a klíčových hodnot. Program a strategie CSR v Alen & Overy. Trh (poskytování právních služeb) a postavení advokátní kanceláře ve vztahu k ekonomické, sociální a ekologické odpovědnosti. Role filantropických aktivit a pro-bono aktivit. Podpora místních aktivit a rozvoj regionu. Vztah k vládě, místní samosprávě a médiím. Reportování CSR aktivit.
10. Etika řízení lidských zdrojů (PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.) – 12. 12. 2017
Idea interpersonální humanity (I. Kant) v rozvoji lidských zdrojů. Klíčová hodnota etiky řízení lidských zdrojů: tolerance a důvěryhodnost. Loajalita a důvěra zaměstnanců. Tématika diskriminace, ochrany osobnosti apod.
Komplexní pohled na personální práci: získávání a výběr zaměstnanců, jejich adaptace, hodnocení, odměňování, práce s odcházejícími zaměstnanci. Kontraproduktivní chování, např. mobbing, bossing apod.
Hodnoty podnikání a hodnoty osobní i profesní. Klíčový význam tolerance v oblasti profesní etiky. Profesní hodnota a princip humanity. Profesní etika jako regulátor jednání, chování, rozhodování a hodnocení profesních skupin. Etika a profesní principy, hodnoty a normy v právnické a manažerské praxi. Etika vybraných právnických profesí.