this subject is recommended to students who have finished Clinical Pharmacy while it requires active knowledge of this subject.
During the seminar discussion and bed site teaching students are pushed to use knowledge about effect and class effects of particular drugs, properties of disease, knowledge from Pharmacology, Clinical Pharmacy, Clinical Pharmacokinetics, Pharmacoepidemiology and Pharmaceutical Technology (regarding properties of drug formulations) to recognize potential and actual risks (symptoms, measurement, risk behavior in prescribing, dispensing and use of drug), to guess of population and individual risk, reduce this risk and find the way how to solve it. Within the bed site teaching students are training their skills to communicate with patient additionally. Alongside discussion of algorithm SAZE algorithm ?SOUP? and Dader methods are being discussed as well.
Subject is finished by credit. To reach it ? students have to pass the whole programme and present three cases: each with break-down analysis of potential risks, their literature analysis and the way how to control and manage them.
Last update: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
předmět je doporučen pro studenty, kteří absolvovali klinickou farmacii, protože vyžaduje aktivní znalosti z klinické farmacie a farmakologie.
Během výuky na fakultě a u lůžka pacienta jsou studenti vedeni k využívání znalostí o vlastnostech molekuly léčiva či skupin léčiv (tzv. class efekt), vlastnostech chorob, poznatků z farmakologie, klinické farmacie, z klinické farmakokinetiky a farmakoepidemiologie a z části i poznatků o vlastnostech lékové formy k rozpoznání signálů potenciálního nebo skutečného rizika (symptomy, vyšetření, rizikové chování při předepisování, dispenzaci a užívání léčiva), odhadech populačního a individuálního rizika, prokázání tohoto rizika a možnostech jeho řešení. U lůžka pacienta je navíc procvičována dovednost studenta komunikovat s pacientem a analyzovat jeho potenciální rizika používání farmakoterapie. Kromě algoritmu managementu rizik SAZE, jsou studenti seznamováni i s algoritmem ?SOUP? a Dader metodou.
Výuka je postavena na interaktivním základě. Při přednáškách a workshopech (seminářích) je používáno hlasovací zařízení, které umožní interaktivní výuku až pro 50 studentů. Studenti jsou vybízeni k aktivní interakci s vyučujícím, pracují v týmech a společně řeší i problémy. Výsledky své práce při workshopu zasílají učiteli. Ten je zhodnotí a k posouzení zašle i konkurenčním týmům, které na následujícím workshopu prezentují svůj pohled na problematiku. Týmy jsou hodnoceny i podle toho, zda dokáží odhalit co není/je relevantní, a dostávají i úkoly k domácímu zpracování. Po každém studentu je požadováno, aby se na workshopy teoreticky připravil, například zpracováním možných nežádoucích účinků u skupin léčiv, která jsou u daného workshopu probírána.
Předmět je ukončen zápočtem. K jeho dosažení musí student absolvovat program předmětu, pracovat aktivně během workshopů (hlasováním je možno zhodnotit výkon každého studenta zvlášť, slabí studenti jsou přezkoušeni), skupinově prezentovat kasuistiky během závěrečného semináře a písemně vypracovat tři kasuistiky s detailním rozborem potenciálních rizik, jejich literární analýzou a s navržením způsobů kontroly a způsobem řešení.
Last update: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
Literature -
1. Walker R, Edwards C. Clinical Pharmacy and Therapeutics 2003 (3rd Edition). Churchill Livingstone, Scotland, UK (ISBN: 0443 071373, international Edition: 0443 071381).
2. Marek J a kol.: Farmakoterapie vnitřních nemocí, Grada 2005, ISBN:80-247-0839-6.
Last update: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
1. Walker R, Edwards C. Clinical Pharmacy and Therapeutics 2003 (3rd Edition). Churchill Livingstone, Scotland, UK (ISBN: 0443 071373, international Edition: 0443 071381).
2. Marek J a kol.: Farmakoterapie vnitřních nemocí, Grada 2005, ISBN:80-247-0839-6.
Teaching Methods: workshops, bed site teaching, home works.
Last update: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
Metody výuky: interaktivní přednášky, workshopy (limit 50 studentů ve skupině), výuka u lůžka pacienta (limit 8 studentů ve skupině), domácí úkoly.
Last update: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
Syllabus -
lectures and seminars:
? Adverse drug reactions, basics of risk management in pharmacotherapy, algorithms ?SAZE? and ?SOUP?.
? How to use clinical pharmacokinetics, pharmacoepidemiology in risk management.
? Risks of non appropriate dosing, drug-drug interactions.
? How to solve the case reports.
? Adverse drug reactions and their management in betablockers, diuretics, ACEI, proton pump inhibitors, amiodarone, antidepressive agents, anti-infectious agents, anticoagulant agents, antidiabetics.
Bed site teaching:
? Communication with the patient ? judging of diagnosis, drug anamnesis
? Analysis of cases ? synthesis of experience, knowledge and skills of clinical pharmacy, pharmacology and other drug and disease related subjects. Searching for relevant information related to rational pharmacotherapy.
? Target discussion on the patients suffering from arterial hypertension, diabetes mellitus. Polypragmasia.
Last update: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
témata přednášky a navazujícího workshopu:
? Přednáška: Nežádoucí účinky ? typy a faktory, které je ovlivňují, lékové interakce, základy managementu rizik farmakoterapie, metoda SAZE. Workshop: Analýza rizik podávání betablokátorů. Na této skupině je naznačeno, jak se připravit na zpracovávání dalších skupin. Úvod do kasuistik s důrazem na management rizik.
? Přednáška: Využití klinické farmakokinetiky, rizika nevhodného dávkování a příklady řešení lékových interakcí. Workshop: Diuretika, ACEI, CaB.
? Workshop: Analgetika, inhibitory protonové pumpy, antiarytmika (amiodaron), antidepresiva, poznatky z výuky u lůžka pacienta.
? Workshop: Protiinfekční léčiva, analýza kasuistiky z výuky u lůžka pacienta.
? Workshop: prezentace kasuistik.
Výuka u lůžka:
? Komunikace s pacientem.
? Analýza kasuistik ? syntéza zkušeností z klinické farmacie, farmakologie a dalších předmětů ? posouzení relevantních informací k řešení optimalizace léčby.