|
|
|
||
Tělesná výchova ve své praktické části pomáhá rozvíjet obecné pohybové schopnosti, zdokonalovat speciální pohybové dovednosti, ale i udržovat fyzickou zdatnost posluchačů lékařských fakult.
V teoretické části studenti získávají informace o využití sportovní aktivity jako prostředku primární nebo sekundární prevence různých onemocnění. Nedílnou součástí tělesné výchovy a sportu je získávání a zlepšování sociálních vazeb mezi studenty.
Určeno pro studenty 2. ročníku 2.LF, všeobecné lékařství.
Student si zvolí jeden konkrétní sport z nabídky Ústavu tělesné výchovy a dochází na pravidelné vyučovací lekce. Možnost změny vybraného sportu pro každý semestr.
Přihlašovaní do specializací PP TV dle rozvrhu na webových stránkách UTV 2LF UK. Student se může přihlásit pouze do 1 výukové lekce týdně. Last update: Milerová Hana, PaedDr. (09.10.2024)
|
|
||
Hlavní cíl tělesné výchovy na lékařských fakultách:
začlenit pohybové aktivity, uplatňované v primární a sekundární prevenci různých onemocnění, do teorie a praxe výuky tělesné výchovy posluchačů lékařských fakult.
Dílčí cíle tělesné výchovy:
zařadit pohybové aktivity do denního režimu studenta
kompenzovat sedavý způsob života
zabránit poklesu fyzické zdatnosti
získat pohybové dovednosti, využitelné jak v lékařské praxi, tak v soukromém životě
přispět ke zlepšení sociálních vztahů v ročnících a studijních skupinách
V teoretické části získat základní orientaci v problematikách:
emoční prožitky - estetické, volní vlastnosti, koheze, pocit z vítězství
fyziologické hledisko - funkční kapacita, odezva organismu
morfologické hledisko - somatotypy
ontogeneze z hlediska pohybových schopností
doporučený věk pro začátek tréninku v jednotlivých sportech
sporty vhodné i ke kompenzaci jiných pohybových činností
sporty provozované pouze s vhodnou kompenzací
kontraindikace z hlediska věku, zdravotního oslabení či po úrazu
svalové disbalance, jednostranné zátěže
kompenzace - cvičení protahovací, dechové
regenerace - sauna, masáž, voda, vzduch, bahno
materiály - povrchy, obuv, oděv, náčiní, fixace
úrazy - prevence, nejčastější druhy zranění, první pomoc, rehabilitace, postupné zatěžování Last update: Milerová Hana, PaedDr. (09.10.2024)
|
|
||
Aktivní 80% účast na výuce v rozsahu minimálně 22 prezencí (11 ZS + 11 LS). Last update: Milerová Hana, PaedDr. (09.10.2024)
|
|
||
1. HOFER, Z., aj. Technika plaveckých způsobů. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003. 100 s. ISBN 80-246-0169-9.
2. ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. Plavání. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. 132 s. ISBN 80-247-9049-1.
3. ČECHOVSKÁ, I., NOVOTNÁ, V., MILEROVÁ, H. Aqua-fitness. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003. s. 130. ISBN 80-247-0462-5.
4. VELENSKÝ, M., KARGER, J. Basketbal. Herní trénink, kondiční trénink, technika, taktika. Praha: Grada Publishing, 1999.
5. VELENSKÝ, M. Streetball. Praha: Olympia, 2000.
6. Buchtel,J., a kol., Teorie a didaktika volejbalu. Praha: Karolinum, 2005.
7. Süss. V., Softball a baseball Praha: Grada, 2003
8. TÁBORSKÝ, F. Sportovní hry (sporty známé neznámé). Praha: Grada Publishing. 2004, 159 s. ISBN 80-247-0875-2.
9. PROCHÁZKA, V. aj. Horolezectví. Praha: Olympia 1990, 246 s.
10. WINTER, S. Vysokohorská turistika. České Budějovice: Kopp, 2002.
11. HEJL, I. Nebezpečí v horách. Ústí nad Labem: Alpy 1995.
12. SCHUBERT, P. Bezpečnost a riziko na skále, ledu a sněhu. Překl. Kumpar, V. Praha: Freytag & Berndt, 1997, 271 s.
13. Buchberger, J., Kvapilík, J., Pavlů, D. (Eds.). Problematika pohybových aktivit seniorů a zdravotně postižených. Soubory příspěvků z pracovních konferencí na FTVS UK v r. 1996 a 1997. Praha: FTVS UK, 1998. 161 s.
14. BÍLÝ, M., KRAČMAR,B., NOVOTNÝ, P. Kanoistika. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, spol. s r.o., 2001, 132 s. ISBN 80-247-9050-5.
15. NEUMAN, J., VOMÁČKO, L. a VOMÁČKOVÁ, S. Překážkové dráhy, lezecké stěny - výchovaprožitkem a výzvou. Portál: Praha 1999, 315 s.
16. BÍLÝ, M., KRAČMAR,B., NOVOTNÝ, P. Kanoistika. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, spol. s r.o., 2001, 132 s. ISBN 80-247-9050-5.
17. Hošková B. ABC Kompenzace pohybem. 1. vyd. Praha: Olympia, 2003, 63 s. ISBN 80-7033-787-7
18. Bursová, M. Kompenzační cvičení. Uvolňovací, protahovací, posilovací. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 196 s. ISBN 80-247-0948-1
19. Kolektiv autorů. Pohybový systém a zátěž. 1. vyd. Praha: Grada, 1997, 260 s. ISBN 80-7169-25-1
20. VINDUŠKOVÁ, J. (editor) aj. Abeceda atletického trenéra. 1. vyd. Edice Atletika. Praha: Olympia, 2003. 284 s. ISBN 80-7033-770-2.
21. SÜSS, V., MATOŠKOVÁ, P. Squash. Praha: Grada, 2003. 101 s. (80% podíl). ISBN 80-247-0477-3
22. SÜSS, V. Softball a baseball. Praha: Grada, 2003, 113 s. ISBN 80-247-0658-X
23. DUŠEK, I. Tenisový trenérský manuál 1. stupně. Olomouc: UP Olomouc, 2000. s. 96.
ČTS. Pravidla tenisu. Praha: ČTS, 2004.
24. ROUBAL, B. et al, Základy florbalu. Praha: AŠSK 1996
25. STOJAN, S., BRABENEC, J. Tenis zdravým rozumem. Praha: T/Production, 1999.
26. MAŠKA, O., ŠAFAŘÍK, V. Nácvik a trénink v tenisové praxi. Litvínov: Dialog, 1998.
27. PŘÍBRAMSKÝ, M. Lyžování. Praha: 1999, Grada, 120 s.
28. PŘÍBRAMSKÝ, M., JELEN, K., VODIČKOVÁ, S. Česká škola lyžování. Carving. Praha : UK FTVS, 2002, 158 s. ISBN 80-86317-24-2 Last update: Milerová Hana, PaedDr. (09.10.2024)
|
|
||
Z daného předmětu se nedělá zkouška.
Je ukončen zápočtem dle požadavků k udělení zápočtu.
Aktivní 80% účast na výuce v rozsahu minimálně 22 prezencí (11 ZS + 11 LS) Last update: Milerová Hana, PaedDr. (09.10.2024)
|
|
||
Hlavní cíl tělesné výchovy na lékařských fakultách:
začlenit pohybové aktivity, uplatňované v primární a sekundární prevenci různých onemocnění, do teorie a praxe výuky tělesné výchovy posluchačů lékařských fakult.
Dílčí cíle tělesné výchovy:
zařadit pohybové aktivity do denního režimu studenta
kompenzovat sedavý způsob života
zabránit poklesu fyzické zdatnosti
získat pohybové dovednosti, využitelné jak v lékařské praxi, tak v soukromém životě
přispět ke zlepšení sociálních vztahů v ročnících a studijních skupinách
V teoretické části získat základní orientaci v problematikách:
emoční prožitky - estetické, volní vlastnosti, koheze, pocit z vítězství
fyziologické hledisko - funkční kapacita, odezva organismu
morfologické hledisko - somatotypy
ontogeneze z hlediska pohybových schopností
doporučený věk pro začátek tréninku v jednotlivých sportech
sporty vhodné i ke kompenzaci jiných pohybových činností
sporty provozované pouze s vhodnou kompenzací
kontraindikace z hlediska věku, zdravotního oslabení či po úrazu
svalové disbalance, jednostranné zátěže
kompenzace - cvičení protahovací, dechové
regenerace - sauna, masáž, voda, vzduch, bahno
materiály - povrchy, obuv, oděv, náčiní, fixace
úrazy - prevence, nejčastější druhy zranění, první pomoc, rehabilitace, postupné zatěžování Last update: Milerová Hana, PaedDr. (09.10.2024)
|