|
|
|
||
Předmět Teorie ošetřovatelství V je zaměřený na legislativní stránku ošetřovatelské profese a činnost sestry ve zdravotnickém týmu. Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou. Last update: Kravcová Kateřina, Mgr. (20.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je: - pochopení role a funkce sestry v mulidisciplinárním týmu, - seznámení se s legislativou upravující výkon profese všeobecné sestry, - seznámení se s problematikou koncepčních materiálů týkajících se oboru ošetřovatelství. Last update: Kravcová Kateřina, Mgr. (20.09.2024)
|
|
||
Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou. Požadavky k zápočtu: 1. skupinové zpracování státnicových otázek z Teorie ošetřovatelství V - .doc + .pptx- bude rozděleno na 1. přednášce 2. prezentace zpracovaného úkolu ve 13. a 14. výukovém týdnu 3. překlad 1 článku ze Scandinavian Journal of Caring Sciences nebo Journal of Advanced Nursing (tématicky se vztahujícího k výkonu profese sestry), odesláno na e-mail vyučujícího do termínu poslední přednášky včetně vyjádření se k textu. 4. ústní zkouška Last update: Kravcová Kateřina, Mgr. (24.09.2024)
|
|
||
1. Koncepce českého ošetřovatelství z roku 1998. Brno, IDVPZ 1998. 2. Koncepce českého ošetřovatelství z roku 2004. Brno, NCO NZO 2005. 3. Koncepce ošetřovatelství z roku 2021. Věstník MZ ČR č. 6/2021. 4. Zákon 96/2004 o nelékařských zdravotnických pracovnících v platném znění/ Zákon č. 201/2017 Sb. 5. Vyhláška č. 39/2005 Sb. 6. Nařízení vlády č. 31/2010 Sb. 7. Vyhláška 55/2011 o činnostech nelékařských zdravotnických pracovníků v platném znění. 8. Metodický pokyn MZ ČR k adaptačnímu procesu. 9. Struktura kompetencí všeobecné sestry podle ICN. Brno, NCO NZO 2008. 10. Staňková, M.: Základy teorie ošetřovatelství. Praha, Karolinum 1996. 11. Pacovský, V.: O moderním ošetřovatelství. Praham Avicenum 1981. Last update: Kravcová Kateřina, Mgr. (20.09.2024)
|
|
||
přednáška e-learning prezentace témat diskuse Last update: Kravcová Kateřina, Mgr. (20.09.2024)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce: 1. zápočet z předmětu 2. tématické okruhy ke zkoušce: 1. Kvalifikační vzdělávání všeobecných sester v ČR. Současné pojetí vzdělávání k získání odborné způsobilosti k výkonu povolání všeobecné sestry. Akreditace studijních programů ošetřovatelství. Právní normy vztahující se ke vzdělávání všeobecných sester – Zákon č. 96/2004 Sb, Vyhláška č. 39/2005, metodický pokyn k vyhlášce č. 39/2005 – tzv. národní kurikulum. Zákon č. 201/2017 Sb. 2. Celoživotní vzdělávání sester. Definice celoživotního vzdělávání. Formy celoživotního vzdělávání. Struktura certifikovaného kurzu. Právní normy vztahující se k celoživotnímu vzdělávání všeobecných sester – Zákon č. 96/2004 Sb., Metodický pokyn k přípravě a realizaci vzdělávacího programu certifikované kurzu. 3. Adaptační proces na pracovišti. Metodický pokyn k realizaci a ukončení adaptačního procesu pro nelékařské zdravotnické pracovníky. Definice, cíle, struktura a obsah, průběh, hodnocení, školitel. Právní normy vztahující se k adaptačnímu procesu u všeobecných sester – Zákon č. 96/2004 Sb, Zákon č. 201/2017 Sb. 4. Specializační vzdělávání v oboru všeobecná sestra. Obory specializačního vzdělávání.. Obecná struktura specializačního vzdělávacího programu – modulové uspořádání. Podmínky přijetí, ukončení vzdělávacího programu. Příklad specializačního vzdělávacího programu. Právní normy vztahující se ke specializačnímu vzdělávání všeobecných sester – Zákon č. 96/2004 Sb, Nařízení vlády 31/2010. Zákon č. 201/2017 Sb. 5. Kompetence a činnosti všeobecné sestry a dalších členů ošetřovatelského týmu. Definice základní, specializované a vysoce specializované ošetřovatelské péče podle vyhlášky 55/2011. Pojetí základní ošetřovatelské péče podle Virginie Henderson. Struktura ošetřovatelského týmu. Obecné činnosti zdravotnických pracovníků. Srovnání kompetencí všeobecné sestry, praktické sestry, ošetřovatelky, sanitáře. Vyhláška č. 55/2011 o činnostech zdravotnických pracovníků. 6. Regulace ošetřovatelské profese v ČR a podle ICN. Význam registru. Dobrovolná registrace v rámci ČAS. Registrace zdravotnických pracovníků způsobilých k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Kreditní systém. Právní normy vztahující se k registraci – Zákon č. 96/2004 Sb, Vyhláška č. 423/2004. Zákon č. 201/2017 Sb. 7. Postavení a funkce sestry v systému zdravotní a preventivní péče. Role a kompetence sestry v biomedicínském modelu péče (podle V. Pacovského), podle Barbary Kozier a podle Koncepce ošetřovatelství z roku 2021. Pojetí role klienta/pacienta a jeho blízkých v současném ošetřovatelství (podle Sylvy Bártlové). 8. Vymezení ošetřovatelství jako samostatného oboru. Historické definice ošetřovatelství podle V. Henderson, V. Pacovského, M. Staňkové, ICN. Předmět zkoumání a cíle ošetřovatelství. Vztah teorie a praxe ošetřovatelství. 9. Charakteristické rysy moderního ošetřovatelství. Vymezení charakteristických rysů podle Marty Staňkové a podle koncepce ošetřovatelství z roku 2021. Holistické pojetí člověka, individualizovaný přístup k nemocnému, týmový charakter práce, preventivní orientace, vědecký základ péče. Pojetí aktivní ošetřovatelské péče. 10. Koncepce českého ošetřovatelství. Historické okolnosti vzniku koncepce 1998, 2004 a 2021. Obsah a charakteristika zásadních bodů (cíle, charakteristické rysy, pracovníky v oboru a jejich vzdělávání, a další části koncepce (registr, ošetřovatelský proces, hodnocení kvality, komunitní ošetřovatelství, ošetřovatelský výzkum). Význam koncepce při řešení aktuálních problémů ošetřovatelského vzdělávání a ošetřovatelské praxe. 11. Národní a mezinárodní sesterské organizace Historie, charakteristika a zaměření. Význam profesních organizací pro rozvoj oboru a profese. Významné osobnosti. Česká asociace sester, Spolek vysokoškolsky vzdělaných sester, Mezinárodní rada sester, WENR, EFNA.
Last update: Kravcová Kateřina, Mgr. (24.09.2024)
|
|
||
Sylabus předmětu Teorie ošetřovatelství V.: 1. Kvalifikační vzdělávání všeobecných sester v ČR. Současné pojetí vzdělávání k získání odborné způsobilosti k výkonu povolání všeobecné sestry. Akreditace studijních programů ošetřovatelství. Právní normy vztahující se ke vzdělávání všeobecných sester – Zákon č. 96/2004 Sb, Vyhláška č. 39/2005, metodický pokyn k vyhlášce č. 39/2005 – tzv. národní kurikulum. Zákon č. 201/2017 Sb. 2. Celoživotní vzdělávání sester. Definice celoživotního vzdělávání. Formy celoživotního vzdělávání. Struktura certifikovaného kurzu. Právní normy vztahující se k celoživotnímu vzdělávání všeobecných sester – Zákon č. 96/2004 Sb., Metodický pokyn k přípravě a realizaci vzdělávacího programu certifikované kurzu. Zákon č. 201/2017 Sb. 3. Adaptační proces na pracovišti. Metodický pokyn k realizaci a ukončení adaptačního procesu pro nelékařské zdravotnické pracovníky. Definice, cíle, struktura a obsah, průběh, hodnocení, školitel. Právní normy vztahující se k adaptačnímu procesu u všeobecných sester – Zákon č. 96/2004 Sb, Zákon č. 201/2017 Sb. 4. Specializační vzdělávání v oboru všeobecná sestra. Obory specializačního vzdělávání.. Obecná struktura specializačního vzdělávacího programu – modulové uspořádání. Podmínky přijetí, ukončení vzdělávacího programu. Příklad specializačního vzdělávacího programu. Právní normy vztahující se ke specializačnímu vzdělávání všeobecných sester – Zákon č. 96/2004 Sb, Nařízení vlády 31/2010. Zákon č. 201/2017 Sb. 5. Kompetence a činnosti všeobecné sestry a dalších členů ošetřovatelského týmu. Definice základní, specializované a vysoce specializované ošetřovatelské péče podle vyhlášky 55/2011. Pojetí základní ošetřovatelské péče podle Virginie Henderson. Struktura ošetřovatelského týmu. Obecné činnosti zdravotnických pracovníků. Srovnání kompetencí všeobecné sestry, praktické sestry, ošetřovatelky, sanitáře. Vyhláška č. 55/2011 o činnostech zdravotnických pracovníků. Zákon č. 201/2017 Sb. 6. Regulace ošetřovatelské profese v ČR a podle ICN. Význam registru. Dobrovolná registrace v rámci ČAS. Registrace zdravotnických pracovníků způsobilých k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Kreditní systém. Právní normy vztahující se k registraci – Zákon č. 96/2004 Sb, Vyhláška č. 423/2004. Zákon č. 201/2017 Sb. 7. Postavení a funkce sestry v systému zdravotní a preventivní péče. Role a kompetence sestry v biomedicínském modelu péče (podle V. Pacovského), podle Barbary Kozier a podle Koncepce ošetřovatelství z roku 2021. Pojetí role klienta/pacienta a jeho blízkých v současném ošetřovatelství (podle Sylvy Bártlové). 8. Vymezení ošetřovatelství jako samostatného oboru. Historické definice ošetřovatelství podle V. Henderson, V. Pacovského, M. Staňkové, ICN. Předmět zkoumání a cíle ošetřovatelství. Vztah teorie a praxe ošetřovatelství. 9. Charakteristické rysy moderního ošetřovatelství. Vymezení charakteristických rysů podle Marty Staňkové a podle koncepce ošetřovatelství z roku 2021. Holistické pojetí člověka, individualizovaný přístup k nemocnému, týmový charakter práce, preventivní orientace, vědecký základ péče. Pojetí aktivní ošetřovatelské péče. 10. Koncepce českého ošetřovatelství. Historické okolnosti vzniku koncepce 1998, 2004 a 2021. Obsah a charakteristika zásadních bodů (cíle, charakteristické rysy, pracovníky v oboru a jejich vzdělávání, a další části koncepce (registr, ošetřovatelský proces, hodnocení kvality, komunitní ošetřovatelství, ošetřovatelský výzkum). Význam koncepce při řešení aktuálních problémů ošetřovatelského vzdělávání a ošetřovatelské praxe. Last update: Kravcová Kateřina, Mgr. (20.09.2024)
|