This subject is taught in the fourth year of the Master’s programme of General Medicine in connection with the subject Hygiene, Epidemiology and Preventive Medicine III and topics from diabetology, metabolism and pediatrics. Students will be introduced into nutrition, sport medicine and child and youth health.
Last update: Kubánek Ondřej (20.11.2012)
Předmět je vyučován ve 4. ročníku magisterského studia všeobecného lékařství, v návaznosti na předmět HEPL III a témata z oblasti diabetologie, metabolismu a pediatrie. Studenti se seznámí s problematikou výživy, tělovýchovného lékařství a ochrany zdraví dětí a mládeže.
Last update: Kubánek Ondřej (20.11.2012)
Aim of the course -
Students will be introduced into the crucial topics in the field of nutrition (nutrition intake requirements, nutrition of different population groups, nutrition in prevention of mass illnesses, nutrition toxicology, and prevention of alimentary infections), protection and support of child and adolescent health and basics of sport medicine. In practical training students will be taught how to assess and evaluate nutritional status, prescribe appropriate physical activity in primary and secondary prevention of illnesses, perform stress tests and evaluate health risks connected with preschool and school facilities and with school stress.
Last update: Kubánek Ondřej (20.11.2012)
Studenti se seznámí s hlavními problémy z oblasti výživy (požadavky na příjem živin, výživa různých skupin populace, výživa v prevenci hromadných onemocnění, nutriční toxikologie, prevence alimentárních nákaz), ochrany a podpory zdraví dětí a mládeže a se základy tělovýchovného lékařství. Prakticky se naučí vyšetřovat a hodnotit nutriční stav, předepsat vhodnou pohybovou aktivitu v primární i sekundární prevenci nemocí, provádět zátěžové testy a hodnotit zdravotní rizika, spojená s provozem předškolních zařízení, škol a se školní zátěží.
Last update: Kubánek Ondřej (20.11.2012)
Course completion requirements -
This subject will be finished as a credit. To receive this credit a student has to work out a final credit test. There are two possible repetitions of the credit test.
Last update: Hrnčířová Dana, Mgr., Ph.D. (22.09.2020)
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou pro získání zápočtu je úspěšné vypracování závěrečného testu. Při neúspěšném vypracování testu jsou možná dvě opakování.
Last update: Hrnčířová Dana, Mgr., Ph.D. (22.09.2020)
Literature -
Basic literature:
US Dep. of Health and Human Services and U.S. Dep. of Agriculture: Dietary Guidelines for Americans, Washington, 2010
Gibbon R.S.: Principles of Nutritional Assessment. Oxford University Press, 2005
WHO: Preventing Child Maltreatment. WHO 2006
Last update: Kubánek Ondřej (20.11.2012)
Základní literatura:
Kolektiv: Manuál prevence v lékařské praxi - souborné vydání, Univerzita Karlova / Fortuna, 2004
DACH: Referenční hodnoty pro příjem živin. Společnost pro výživu, Praha, 2011
Tuček M. a kolektiv: Hygiena a epidemiologie. Karolinum, Praha, 2012
Anděl M. a kol.: Diabetes mellitus a další poruchy metabolismu, Galén, Praha, 2001
Kraml P.: Hyperlipoproteinémie v klinické praxi. Tigis, Praha, 2008
Svačina Š. a kol.: Klinická dietologie, Grada, Praha, 2008
Lebl J., Provazník K., Hejcmanová L.: Preklinická pediatrie. Galén a Karolínum Praha 2007
Komárek, L., Provazník, K. a kol.: Prevence v praxi. 3.LF UK, Nadace CINDI, Praha 2009
Doplňující literatura:
US Dep. of Health and Human Services and U.S. Dep. of Agriculture: Dietary Guidelines for Americans, Washington, 2010
Gibbon R.S.: Principles of Nutritional Assessment. Oxford University Press, 2005
Hronek M: Výživa ženy v obdobích těhotenství a kojení. Maxdorf, 2004
Matějček Z.: Co, kdy a jak ve výchově dětí. Portál Praha 2007
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání, Praha: Karolinum; 2005
Vignerová, J., Riedlová, J., Bláha, P. et al.: 6. celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže 2001 Česká republika. Souhrnné výsledky. PřF UK v Praze a SZÚ Praha 2006
Vignerová, J. Bláha, P.: Sledování růstu českých dětí a dospívajících. Norma, vyhublost, obezita. SZÚ Praha 2001.
Schneidrová, D. a kol. Kojení: Nejčastější problémy a jejich řešení. Grada Publishing, Praha, 2006
Krch, F.D.: Poruchy příjmu potravy. Grada, 1999
Kopřiva P, Havlínová M, Mayer I.: Program podpory zdraví ve škole, Praha: Portál; 2006
Havlínová M., Vencálková (eds.), E., Havlová, J., Lacinová, I., Petrasová, N., Šprachtová, L. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v MŠ. Praha: Portál 2000
Hardin E. M., Peterson L.W.: Děti v tísni. TRITON Praha 2002
Praško J.: Proti stresu krok za krokem. Grada, 2001
Dunovský J., Dytrych Z., Matějček Z.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Grada Publishing Praha 1995
WHO: Preventing Child Maltreatment. WHO 2006
Koutek J., Kocourková J.: Sebevražedné chování. Portál Praha 2003
Kriegelová M.: Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Grada Publishing 2008
Fischer S., Škoda J:: Sociální patologie. Grada Publishing Praha 2009
Nešpor K. Návykové chování a závislost. Třetí aktualizované vydání. Praha: Portál 2007
Last update: Kubánek Ondřej (20.11.2012)
Teaching methods -
Lectures, seminars, practical training.
Last update: Kubánek Ondřej (20.11.2012)
Přednášky, semináře, praktická cvičení
Last update: Kubánek Ondřej (20.11.2012)
Syllabus -
Elemental requirements for the intake of nutrients. Principles of healthy nutrition.
Proteins, lipids, carbohydrates, mineral elements and vitamins in nutrition. Characteristics and division, needs, sources, excess and deficiency risks. Principles of healthy nutrition, nutritional recommendations. Fluid intake.
Alimentary infections and intoxications and their prevention
Alimentary infections and intoxications of microbial origin (salmonellosis, shigellosis, campylobacteriosis and other bacterial alimentary infections - epidemiology, prevention; parasitic infections; viral infections; transmissible spongiform encephalopathy; alimentary intoxications).
Nutritional toxicology I
Saprophytic microflora. Microflora of digestive system.
Nutritional toxicology II
Toxic (contaminating) substances in food. Health risks, prevention. Biotransformation and interaction of toxic substances in organism. Health risks arising from substances generated during production, storage or food preparation of food stuff, prevention. Mushrooms intoxications.
Nutrition of selected population groups
Nutrition of pregnant and breast-feeding women. Nutrition of seniors, changes of nutritional status in the elderly.
Alternative nutrition
Characteristics of main alternative types of nutrition, their possible health advances and risks.
Legislation in nutritional hygiene
Basic regulations, state health supervision in catering services, practical examples.
Assessment and Evaluation of nutritional status, evaluation of nutritional consumption
Anthropometric, biochemical, haematological and other methods of nutritional status assessment, interpretation of results, methods of nutritional consumption evaluation.
Practice of exercise prescription in primary and secondary prevention
Prescription in primary prevention. Principles of approaches to selection of physical activity, basic parameters in prescription - intensity, duration, frequency. Motivation, adherence.
Modern concept of physical activity for health. Prescription of physical activity in secondary prevention of selected diseases, unusualness in prescription, contraindication to perform particular sport activities.
Adaptation of organism to training
Morbidity and mortality and the influence of regular physical activity. Effects on cardiovascular system, skeletal muscle, lipid and carbohydrate metabolism, anthropometric parameters.
Physiology of response to acute bout of exercise
Energetic sources for physical work. Aerobic and anaerobic energy expenditure. Oxygen consumption during a physical work. Maximal oxygen requirements and anaerobic threshold. Cardiovascular, respiratory and metabolic respond on physical work.
Stress tests
Indication, contraindication. Types of loads. Laboratory tests, terrain tests. Dynamic stress tests: sources of load, load units. Laboratory equipment, safety measures. Evaluation of stress test. Practical performance of stress test.
Patient’s examination in primary and secondary prevention focused on follow-up prescription of physical activity
Muscle dysbalance
Muscle dysbalance connected with vertebrogenic difficulties. Examination of individual muscle groups. Therapeutic measures, methods of stretching.
Doping
Problems of doping in sport. Organization of antidoping control. List of doping substances. Supportive substances in sport.
Nutrition in sports and physical strain
Nutritional metabolisms during physical exercise. Recommended food composition. Nutrition before, during and after physical exercise.
Basic physical, mental, social and psychic needs of children and adolescents
Maslow hierarchy of human needs, deprivation and its symptoms, long-term consequences of psychic and emotional deprivation in children and adolescents.
Developmental characteristics in preschool and school children
Common characteristics of development; physical, functional, psychomotorical, psychosocial development, characteristics of preschool, school and adolescent maturing.
Assessment of growth and development of children and adolescents
Factors influencing child growth, anthropological research in the Czech Republic, methods of growth evaluation, percentile charts and how to work with them, evaluation of growth in suckling age, evaluation of low weight, overweight and obesity, secular trend.
Promotion, protection and support of breastfeeding
Present WHO recommendation, advances of breastfeeding, contraindications of breastfeeding. Support, implementation and protection of breastfeeding in the health system. Possible health risks arising from nutrition, prevention.
Prevention of nutrition related problems in children and adolescents
Mental anorexia and bulimia in children and adolescents (causes, prevention and therapy, case study). Obesity in children and adolescents.
Health risks related to preschool facilities
Prevalence of acute respiratory illness, accidents and intoxications, defective body posture, psychic overburden, biological, psychic and social part of school maturity, individual evaluation of school maturity of preschool child, social understanding of preschool children; types and forms of preschool facilities.
Health risks related to school facilities
Sources of inappropriate burden, reaction of child to it; learning disorders, behaviour disorders; psychic disorders connected with stress, sensual defects; causes and prevention of defective body postures.
Health promotion programmes at school
Types and forms of injuries and violence in children and adolescents and its prevention
Suicidal and self-destructing behaviour in children and adolescents
Epidemiology of data in the Czech Republicand in the world, risk factors, description of types and forms, support of psychic health of children and adolescents, analysis of selected case studies.
Social pathological behaviour in children and adolescents (aggressive behaviour)
Inappropriate aggression, bullying, delinquency, criminality, street gangs of children and adolescents, sources and causes of socially-pathological aggression, prevention, case studies.
Psychoactive substances and new technologies abuse in children and adolescents
Last update: Kubánek Ondřej (20.11.2012)
Základní požadavky na přívod živin. Principy správné výživy
Bílkoviny, tuky, sacharidy, minerální látky a vitamíny ve výživě. Charakteristika a dělení, potřeba, zdroje, rizika z nadbytku a nedostatku. Zásady správné výživy, výživová doporučení. Pitný režim.
Prevence alimentárních nákaz a intoxikací
Alimentární nákazy a intoxikace mikrobiálního původu (salmonelózy, shigelózy, kampylobakteriózy a další bakteriální alimentární onemocnění - epidemiologie, klinika, možnosti prevence; nákazy parazitární; nákazy virové; transmisivní spongioformní encefalopatie; alimentární intoxikace)
Problematika toxických (kontaminujících) látek v potravinách (toxické kovy, dusičnany a dusitany, polychlorované bifenyly, dibenzofurany a dioxiny, estery kyseliny ftalové, mykotoxiny atd.) Zdravotní rizika, možnosti prevence. Biotranformace a interakce toxických látek v organismu.
Zdravotní rizika z látek, které vznikají při výrobě, skladování nebo kuchyňském zpracování potravin, možnosti prevence. Otravy houbami.
Výživa vybraných skupin populace
Výživa těhotných a kojících žen. Výživa seniorů, změny nutričního stavu ve stáří.
Alternativní směry ve výživě
Charakteristika hlavních alternativních směrů, možné zdravotní výhody a rizika
Legislativa v hygieně výživy
Základní právní předpisy, státní zdravotní dozor v oblasti stravovacích služeb, příklady z praxe
Vyšetřování a hodnocení nutričního stavu, hodnocení spotřeby
Antropometrické, biochemické, hematologické a další metody hodnocení nutričního stavu, interpretace výsledků. Metody sledování spotřeby živin
Preskripce pohybové aktivity v primární a sekundární prevenci
Preskripce v primární prevenci. Zásady přístupu k výběru pohybové aktivity, základní parametry v preskripci - intenzita, trvání, četnost. Motivace, adherence. Moderní koncepce pohybové aktivity pro zdraví. Preskripce pohybové aktivity v sekundární prevenci vybraných onemocnění, zvláštnosti při preskripci, kontraindikace pro provádění jednotlivých sportů.
Adaptace organizmu na trénink
Morbidita a mortalita a její ovlivnění pravidelnou PA. Účinky na kardiovaskulární systém, na kosterní sval. na tukový a sacharidový metabolismus, antropometrické parametry.
Reakce organizmu na krátkodobou tělesnou zátěž
Energetické zdroje pro tělesnou práci. Aerobní a anaerobní hrazení energie. Spotřeba kyslíku při tělesné zátěži. Maximální potřeba kyslíku a anaerobní práh. Kardiovaskulární, respirační a metabolická odpověď na tělesnou zátěž
Zátěžové testy
Indikace, kontraindikace. Druhy zatížení. Laboratorní testy, terénní testy. Dynamické ZT: zdroje zatížení, jednotky zatížení. vybavení laboratoře, bezpečnostní opatření. Hodnocení zátěžového testu. Praktické provedení zátěžového testu.
Vyšetření pacienta v primární či sekundární prevenci se zaměřením na následnou preskripci pohybové aktivity
Svalové dysbalance
Svalové dysbalance v souvislosti s vertebrogenními obtížemi. Vyšetření jednotlivých svalových skupin. Léčebná opatření, metody strečinku.
Doping a podpůrné prostředky ve sportu
Problematika dopingu ve sportu. Organizace protidopingové kontroly. Přehled dopingových látek a manipulací. Podpůrné prostředky ve sportu
Výživa ve sportu a při tělesné zátěži
Metabolismus živin při tělesné zátěži. Doporučené složení stravy. Výživa před, při a po výkonu.
Základní tělesné, psychické, sociální a duchovní potřeby dětí a dospívajících
Maslowův model lidských potřeb, deprivace a její příznaky, dlouhodobé následky psychické a emocionální deprivace u dětí, denní a týdenní výkonnostní křivka
Vývojové charakteristiky v předškolním a školním věku
Obecné znaky vývoje; tělesný, funkční, psychomotorický, psychosociální vývoj, charakteristika předškolního, školního období a období dospívání
Hodnocení růstu a vývoje dětí a mládeže
Faktory ovlivňující růst dítěte, antropologické výzkumy v ČR, metody hodnocení růstu, percentilové grafy a práce s nimi, hodnocení růstu v kojeneckém věku, hodnocení nízké hmotnosti, nadváhy a obezity, sekulární trend
Výživa kojencůa malých dětí.
Současné doporučení WHO, výhody kojení, kontraindikace kojení. Podpora, prosazování a ochrana kojení ve zdravotnickém systému. Možná zdravotní rizika z výživy, možnosti prevence.
Poruchy příjmu potravy
Mentální anorexie a bulimie u dětí a mládeže (příčiny, možnosti prevence a léčby, kazuistiky). Obezita u dětí a mládeže
Rizika poškození zdraví dětí z provozu a režimu předškolních zařízení -
Nemocnost ARO, úrazy a otravy, vadné držení těla, psychické přetížení, biologická, psychická a sociální stránka školní zralosti, individuální hodnocení školní zralosti předškolního dítěte, sociální porozumění dětí předškolního věku; typy a formy předškolních zařízení
Rizika poškození zdraví spojená se školní zátěží
Zdroje nepřiměřené zátěže; reakce dítěte na nepřiměřenou zátěž; poruchy učení, poruchy chování; psychické poruchy spojené se stresem, smyslové vady; příčiny a prevence vadného držení těla
Poradenské přístupy (kognitivně behaviorální) ke zvládání školního stresu
Typy a formy úrazů a násilí na dětech a mládeži. Špatné zacházení, syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte (CAN), syndrom komerčního sexuálního zneužívání (CSES) a vývojové trauma.
Sebevražedné chování a sebepoškozování u dětí a mládeže.
Epidemiologie dat v ČR a světě, rizikové faktory, popis typů a forem, podpora duševního zdraví dětí a mládeže, analýza vybraných kazuistik
Sociálně-patologické chování dětí se zaměřením na agresivní chování
Nepřiměřená agresivita, šikana, delikvence, kriminalita, pouliční gangy dětí a mladistvých, zdroje a příčiny sociálně patologické agrese, možnost prevence, ukázka kazuistik
Zneužívání návykových látek (tabák, alkohol, drogy) a informačních technologií u dětí a mládeže
Last update: Kubánek Ondřej (20.11.2012)
Entry requirements -
Knowledge of subjects: Hygiene, epidemiology and preventive medicine II and III.
Last update: Kubánek Ondřej (20.11.2012)
Znalosti z předmětů Hygiena, epidemiologie a preventivní lékařství II. a III.
Last update: Hrnčířová Dana, Mgr., Ph.D. (03.12.2012)
Course completion requirements -
This subject will be finished as a credit. To receive this credit a student has to work out a final credit test. There are two possible repetitions of the credit test.
Last update: Hrnčířová Dana, Mgr., Ph.D. (22.09.2020)
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou pro získání zápočtu je úspěšné vypracování závěrečného testu. Při neúspěšném vypracování testu jsou možná dvě opakování.
Last update: Hrnčířová Dana, Mgr., Ph.D. (22.09.2020)