Předmět studentům v malé skupině 15 účastníků umožní vytvořit plnohodnotnou balintovskou skupinu,
profesionální fórum, které se využívá v pregraduální i postgraduální výuce lékařů a porozumění emocím ve vztahu
lékař a pacient. Skupina probíhá jednou týdně 90 minut celkově v 10 setkáních.
Aim of the course - Czech
Last update: Marcela Holanová (07.06.2022)
Cílem práce ve skupině je osvojení si schopnosti vnímat emoce probuzené pacienty v lékaři, reflektovat je, rozšířit vlastní odolnost vůči emočním tlakům a porozumění vztahu lékaře a pacienta. Studenti si osvojí některé základní dovednosti, které využijí ve své budoucí lékařské praxi, například schopnost naslouchat neverbálním signálům, vést nestrukturované interview, snášet různé podoby dyskomfortu, nejistoty, zmatku, bezmoci, úzkosti, hněvu a další afektů, zachycovat obranné chování pacientů i lékařů, méně vědomé formy komunikace, význam hranic v klinické praxi, zaujímat vnímavý postoj k pacientům a schopnost postarat se o své potřeby a využívat supervize.
Syllabus - Czech
Last update: Marcela Holanová (07.06.2022)
První setkání je určené k přiblížení smyslu reflexe klinické praxe, pozadí balintovských skupin a jejich objasnění. V následujících devíti setkáních se diskutují situace z klinické praxe ať již ve vztahu studentů a pacientů, nebo vůči personálu, pedagogům atd. Témata ze skupin studentů medicíny mohou být například: zmatení rolí, neléčitelný pacient, profesní identita, negativní příklady učitelů, zahanbování pacientů, zacházení s vlastní chybou.
Témata (sylabus)
1. Balintovské skupiny a jejich smysl. Vysvětlení principů tohoto profesionálního fóra určeného k reflexi lékařské práce;
2. Emoce ve vztahu lékař - pacient a způsoby jejich zachycení, reflexe a využití subjektivity lékaře v klinických situacích;
3. Reakce lékaře na pacienty, protipřenos a různé podoby odezvy profesionála (frustrace, úzkost, zlost, bezmoc);
4. Náročný (challenging) pacient;
5. Neléčitelný pacient;
6. Profesionální hranice v klinické praxi (zmatení rolí, sexualita, zneužívající projevy, využívání lékaře);
7. Obnova profesionálního zájmu a zvídavosti;
8. Chyba a selhání v medicíně;
9. Obrana pacienta a obrana lékaře;
10. Rozšířená všímavost lékaře a shrnutí celého cyklu.
Teaching methods - Czech
Last update: Marcela Holanová (07.06.2022)
Skupina 6-12 členů vedená kvalifikovaným balintovským vedoucím.
Course completion requirements - Czech
Last update: Marcela Holanová (07.06.2022)
Zápočet, prezence na výuce.
Education plan -
Schedule semestral
Educational week
Date
From - To
Education type
Theme
Teacher
Files
Note
Hodnocení
1
03.10.2023
15:00 - 16:30
seminar
Anotace předmětu: Předmět studentům v malé skupině umožní vytvořit plnohodnotnou balintovskou skupinu, profesionální fórum, které se využívá v pregraduální i postgraduální výuce lékařů a porozumění emocím ve vztahu lékař a pacient. Cíl předmětu: Cílem práce ve skupině je osvojení si schopnosti vnímat emoce probuzené pacienty v lékaři, reflektovat je, rozšířit vlastní odolnost vůči emočním tlakům a porozumění vztahu lékaře a pacienta. Studenti si osvojí některé základní dovednosti, které využijí ve své budoucí lékařské praxi, například schopnost naslouchat neverbálním signálům, vést nestrukturované interview, snášet různé podoby dyskomfortu, nejistoty, zmatku, bezmoci, úzkosti, hněvu a další afektů, zachycovat obranné chování pacientů i lékařů, méně vědomé formy komunikace, význam hranic v klinické praxi, zaujímat vnímavý postoj k pacientům a schopnost postarat se o své potřeby a využívat supervize. Sylabus (témata výuky): První setkání je určené k přiblížení smyslu reflexe klinické praxe, pozadí balintovských skupin a jejich objasnění. V následujících devíti setkáních se diskutují situace z klinické praxe ať již ve vztahu studentů a pacientů, nebo vůči personálu, pedagogům atd. Témata ze skupin studentů medicíny mohou být například: zmatení rolí, neléčitelný pacient, profesní identita, negativní příklady učitelů, zahanbování pacientů, zacházení s vlastní chybou.
MUDr. David Holub, Ph.D.
Balintovská skupina bude probíhat v úterý 15:00-16:30 - termínové konání skupin a jejich frekvence se domluví na prvním setkání na začátku semestru podle časových možností studentů. Skupina probíhá jednou týdně v délce 90 minut.
Rozpis semestrální
Výukový týden
Datum
Od - Do
Typ výuky
Téma
Učitel
Soubory
Poznámka
Hodnocení
1
03.10.2023
15:00 - 16:30
seminář
Anotace předmětu: Předmět studentům v malé skupině umožní vytvořit plnohodnotnou balintovskou skupinu, profesionální fórum, které se využívá v pregraduální i postgraduální výuce lékařů a porozumění emocím ve vztahu lékař a pacient. Cíl předmětu: Cílem práce ve skupině je osvojení si schopnosti vnímat emoce probuzené pacienty v lékaři, reflektovat je, rozšířit vlastní odolnost vůči emočním tlakům a porozumění vztahu lékaře a pacienta. Studenti si osvojí některé základní dovednosti, které využijí ve své budoucí lékařské praxi, například schopnost naslouchat neverbálním signálům, vést nestrukturované interview, snášet různé podoby dyskomfortu, nejistoty, zmatku, bezmoci, úzkosti, hněvu a další afektů, zachycovat obranné chování pacientů i lékařů, méně vědomé formy komunikace, význam hranic v klinické praxi, zaujímat vnímavý postoj k pacientům a schopnost postarat se o své potřeby a využívat supervize. Sylabus (témata výuky): První setkání je určené k přiblížení smyslu reflexe klinické praxe, pozadí balintovských skupin a jejich objasnění. V následujících devíti setkáních se diskutují situace z klinické praxe ať již ve vztahu studentů a pacientů, nebo vůči personálu, pedagogům atd. Témata ze skupin studentů medicíny mohou být například: zmatení rolí, neléčitelný pacient, profesní identita, negativní příklady učitelů, zahanbování pacientů, zacházení s vlastní chybou.
MUDr. David Holub, Ph.D.
Balintovská skupina bude probíhat v úterý 15:00-16:30 - termínové konání skupin a jejich frekvence se domluví na prvním setkání na začátku semestru podle časových možností studentů. Skupina probíhá jednou týdně v délce 90 minut.