Racionální drogová politika je relativně mladý termín, vystihující profesionální a vědecký přístup k zacházení s
návykovými látkami ze strany společnosti. Cílem předmětu je navázat na historický přehled užívání návykových
látek, na předměty seznamující studenty se způsoby zvládání adiktologických problémů na úrovni klientů, rodin,
skupin a komunity. Předmět seznamuje se základními principy tvorby racionální drogové politiky na různých
úrovních.
Aim of the course - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (12.11.2020)
Posluchač - je obeznámen se základní terminologií - zná základní modely drogových politik a základní koncepty snižování poptávky po drogách, potlačování nabídky drog a minimalizace rizik - chápe vztahy mezi jednotlivými koncepty drogové politiky - rozumí podobnostem a rozdílům mezi koncepty snižování užívání a snižování rizik, mezi intervencemi drogové politiky pro různé typy návykových látek a napříč úrovněmi intervencí a je schopen je uplatňovat v praxi - rozumí základním vztahovým modelům mezi výzkumem a politikou a je obeznám s hlavními překážkami pro zavádění poznatků z výzkumu do praxe - je schopen kriticky analyzovat drogovou politiku ve vztahu k současnému stavu vědeckého poznání
Syllabus - Czech
Last update: Jana Kolářová (22.01.2021)
Základní terminologie, modely drogové politiky, nástroje.
Základní historické etapy vývoje drogových politik.
Základní koncepty a pilíře drogové politiky: snižování poptávky po drogách, potlačování nabídky drog, snižování rizik.
Tvorba racionální politiky na úrovni komunity, města, národní, mezinárodní.
Mezinárodní systém kontroly drog.
Ekonomické souvislosti v drogové politice.
Limity racionality v politice, jejich příčiny a souvislosti.
Dopady politických rozhodnutí na uživatele NL a poskytovatele služeb (příklady z praxe).
Literature - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (12.11.2020)
Ballota, D., Hughes, B., Carpentier, Ch. a Petroš, O. (2003) Uživatelé drog a zákony, Zaostřeno na drogy 3, Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti, Praha.
Barton, A. (2003) Illicit drugs: use and control, Routledge, London and New York.
Escohotado, A. (2003) Stručné dějiny drog, Volvox Globator, Praha.
Gossop, M. (2000) Liwing with Drugs, Ashgate Publishing, England.
Hartnoll, R. a Lejčková P. (2003) Měření prevalence a incidence užívání drog: Indikátory drogové prevence. Zaostřeno na drogy 7, Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti, Praha.
Hartnoll, R. (2004) Drugs and drug dependence: linking research, policy and practice (Lessons learned, challenges ahead), Council of Europe.
Kalina, K. et al. (2003) Drogy a drogové závislosti ? Mezioborový přístup, 1 a 2, Úřad vlády ČR, Praha.
Kalina, K. a kol. (2001) Mezioborový glosář pojmů z oblasti drog a drogových závislostí, Filia Nova, Praha.
Nožina, M. (1997) Svět drog v Čechách, Koniasch Latin Press, Praha.
Radimecký, J., Rendlová, H. a Sklenář, V. (2004) Koordinace protidrogové politiky: Nástroj realizace účinných komplexních opatření, Zaostřeno na drogy 3, Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti, Praha.
Rhodes, T. (1999) Terénní práce s uživateli drog ? zásady a praxe, Sdružení Podané ruce Brno, Nakladatelství Albert Boskovice.
Szasz, T. (1996) Ceremoniální chemie ? Rituální perzekuce drog, toxikomanů a dealerů, Votobia, Olomouc.
Weiss, C.H. (1979) The Many Meanings of Research Utilization. Public Administration Review, vol. 39, no. 5.
Zábranský, T. a Langer, I. (1998) Racionální drogová politika, Votobia, Olomouc. Zábranský, T. (2004) Drogová epidemiologie, skriptum, Lékařská fakulta Univerzity Palackého, Olomouc.
Teaching methods - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (12.11.2020)
Ve výuce jsou kombinovány teoretické přednášky s využitím PwP prezentace a ilustračními dobovými dokumenty, samostatná práce a diskuse studentů na zadané téma při výuce, samostudium.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Ing. Vladislava Kohútová (12.11.2020)
Účast na seminářích aspoň na šesti z osmi, aktivita, závěrečný test pro ověření znalostí studentů jako podmínka pro získání zápočtu z předmětu. Okruhy otázek: