SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to Occupational Therapy - B03096 (Ergoterapie)
Title: Úvod do ergoterapie
Guaranteed by: Department of Rehabilitation Medicine First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague (11-00640)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 6
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/6, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 120 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Explanation: Mgr. Eliška Rotbartová
Old code: 207
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. MUDr. Yvona Angerová, MBA, Ph.D.
Attributes: Ergoterapie
Předmět pro elearning
Klinický předmět
Interchangeability : B00207
Is co-requisite for: B01358
Is pre-requisite for: B03171
Annotation -
Students will get elementary informations about the Occupational Therapy itself; will review primary theories and models used in O.T. They will also learn the importance of O.T. and its position in the system of comprehensive rehabilitation. Students will understand the different O.T. approaches, be able to set the primary therapeutical goals and get acquainted with the group work. They should also get the summary of the possibilities of the use of Occupational Therapist and the situation and problems of people in disabling situation. Emphasis is placed on practical introduction to the field of occupational therapy through their own experiences and excursions.
Last update: Vondrová Kateřina, Mgr. (06.09.2019)
Aim of the course - Czech

- získat základní informace o oboru ergoterapie a metodách, které využívá

- získat přehled o základních teoriích a modelech uplatňovaných v ergoterapii

- uvědomit si důležitost oboru a jeho postavení v systému zdravotní péče a ucelené rehabilitace

- pochopit základní přístupy a postupy v práci ergoterapeuta

- seznámit se s prací ve skupině

- získat schopnost stanovit základní cíle ergoterapeutické intervence

- získat přehled o základních oblastech uplatnění ergoterapeuta

- získat přehled o druzích disabilit a situaci osob s disabilitou

Last update: Vondrová Kateřina, Mgr. (06.09.2019)
Literature - Czech

Povinná:

  • Jelínková, Jana, Krivošíková, Mária, Šajtarová, Ludmila. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009, 270 s. ISBN 978-80-7367-583-7.
  • Klusoňová, Eva. Ergoterapie v praxi. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
  • Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
  • Švestková, Olga, Sládková, Petra (eds.). Fyzioterapie : skripta pro studenty bakalářského oboru Fyzioterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1. Lékařská fakulta, 2013, 196 s. ISBN 978-80-260-4100-9.
  • RODOVÁ, Zuzana, Kateřina RYBÁŘOVÁ, Lenka KADEŘÁBKOVÁ a Yvona ANGEROVÁ. Profil profese ergoterapie v České republice. In Rehabilitace a fyzikální lékařství. 28 (2021): 132-138.
  • Švestková, Olga. Ergoterapie jako součást interprofesní rehabilitace: Occupational therapy as a part if [i.e. of] interprofessional rehabilitation Ergotherapie als ein Bestandteil der interberuflichen Rehabilitation. In Rehabilitácia: vedecko-odborný, recenzovaný časopis pre otázky liečebnej, pracovnej, psychosociálnej a výchovnej rehabilitácie. 51 (2014): 176-191.

Doporučená:

  • Bragdon, Allen D. Gamon, David. Hry pro levou polovinu mozku : mentální trénink ke stimulování pozitivních emocí a k rozvíjení schopnosti řešit problémy. Praha: Portál, 2009, 168 s. ISBN 978-80-7367-521-9.
  • Fichnová, Katarína Szobiová, Eva. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí : náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2007, 130 s. ISBN 978-80-7367-323-9.
  • Lipnická, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní : preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Praha: Portál, 2007, 62 s. ISBN 978-80-7367-244-7.
  • Placáková, Eta Pošustová, Marcela Vondrušková, Alena. Keramika I : bez hrnčířského kruhu. Praha: Grada, 2004, 48 s. ISBN 80-247-0889-2.
  • Willkomm, Therese. Assistive technology solutions in minutes : make a difference today!. Concord: ATECH Services, 2005, 134 s. ISBN .
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 978-80-262-0225-7.

Last update: Kolářová Jana (01.02.2022)
Teaching methods - Czech

Garant předmětu: doc. MUDr. Yvona Angerová, MBA, Ph.D.

Vyučující odpovědný za organizaci předmětu: Mgr. Eliška Rotbartová

 

Vyučující:

- Mgr. Eliška Rotbartová (eliska.rotbartova@lf1.cuni.cz, tel.: 224 96 8517); konzultační hodiny dle předchozí domluvy

- Mgr. Kateřina Vondrová (dříve Rybářová) (katerina.rybarova@lf1.cuni.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy

- Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. (zuzana.rodova@lf1.cuni.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy

- Mgr. Marianna Kačeňáková (dříve Vavříková) (marianna.vavrikova@lf1.cuni.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy

- Mgr. Zita Matoušová (zita.matousova@lf1.cuni.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy

- Mgr. Šárka Strubinská (sarka.strubinska@lf1.cuni.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy

 

Výuka probíhá na Klinice rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v učebně dle rozpisu na KRL.

Studenti budou na část výuky rozděleni do skupiny A a B dle abecedy. V těchto skupinách budou chodit dle rozpisu na výuku (jedna skupina prezenčně, druhá má čas na studium materiálů v Moodlu).

 

Metody výuky:

- přednášky (velmi doporučená účast)

- cvičení, semináře (účast povinná)

- e-learning (povinný); přístup do Moodle bude studentům předán na první hodině výuky

- samostatná práce (povinná)

 

Příprava studenta: 

- Od studenta se očekává aktivní přístup k problematice osob s disabilitou (vyhledávání informací, nastudování povinné literatury apod.).

Last update: Rotbartová Eliška, Mgr. (20.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

Student po získání zápočtu může přistoupit ke složení zkoušky. K úspěšnému zvládnutí zkoušky má student tři pokusy.

Termíny zkoušky budou vypsány v SISu.

 

Zkouška: 

Zkouška - ústní forma. Student si vylosuje jednu otázku z okruhu A, druhou otázku z okruhu B. Součástí zkoušky bude také práce s kazuistikou (podrobnosti viz níže).

OKRUH A (jedna otázka)

1.    Definice ergoterapie, základní terminologie v ergoterapii

2.    Profil profese ergoterapeuta, možnosti uplatnění v ČR a v zahraničí

3.    Historie a rozvoj ergoterapie v ČR i ve světě.

4.    Vývoj profese, vývojová perspektiva - paradigmata

5.    Profesní organizace ergoterapie

6.    Etický kodex ergoterapeuta, standardy praxe

7.    Vymezení rolí v týmu, interprofesní tým, spolupráce v týmu

8.    Ergoterapeutický proces

9.    Ergoterapeutické vyšetření

10.  Individuální vs. skupinová terapie

11.  Základní filozofie ergoterapie, smysluplná činnost, význam činnosti pro jedince

12.  Analýza činnosti - obecně, komponenty výkonu

13.  Analýza činnosti - stupňování a adaptace činnosti

14.  ADL - definice, rozdělení

15.  Hodnocení a terapie ADL

16.  Pomůcky pro lokomoci, mobilitu a přesuny

17.  Pomůcky pro ADL (všední denní činnosti)

18.  Základy asistování lidem s fyzickou disabilitou, nevidomým; základy komunikace s osobami s poruchou sluchu

19.  Asistivní technologie - obecná charakteristika, rozdělení pomůcek. Komunikační technologie.

 

OKRUH - B (jedna otázka)

20.  Předpracovní a pracovní rehabilitace

21.  Volnočasové aktivity z pohledu ergoterapie

22.  Organizace osob s disabilitou, organizace pro osoby s disabilitou, abilympiáda, paralympiáda

23.  Ergoterapie v neurologii

24.  Ergoterapie u spinálních pacientů

25.  Ergoterapie v sociálních službách

26.  Ergoterapie v psychiatrii

27.  Ergoterapie v pediatrii

28.  Ergoterapie v geriatrii

29.  Ergoterapie u osob s mentálním postižením

30.  Využití hry jako terapeutického prostředku

31.  Ergoterapie v paliativní péči, ergoterapie v komunitní péči

32.  Využití kreativních technik u osob s fyzickou disabilitou

33.  Využití kreativních technik v pediatrii

34.  Využití kreativních technik v geriatrii

35.  Využití kreativních technik u osob s mentálním postižením

36.  Využití kreativních technik u osob s duševním onemocněním

37.  Využití přírodního materiálu a kreativních technik ve vztahu k tradicím

38.  Využití kresby a malby v ergoterapii

39.  Využití práce s papírem v ergoterapii

40.  Využití hmoty v ergoterapii

41.  Grafomotorika

 

KAZUISTIKA - Studentovi bude na zkoušce přidělena jedna kazustika pacienta.

- student pro pacienta navrhne konkrétní kreativní činnost vhodnou pro ergoterapii

- uvede min. tři vhodné příklady stupňování činnosti směrem nahoru, tři možnosti stupňování směrem dolů a tři možnosti adaptace

 

 

Last update: Rotbartová Eliška, Mgr. (20.09.2024)
Syllabus - Czech
Úvod do ergoterapie

  • definice ergoterapie
  • základní filozofie ergoterapie, smysluplná činnost, význam činnosti pro jedince
  • základní terminologie v ergoterapii
  • ergoterapeutický proces
  • profil profese ergoterapeuta
  • možnosti uplatnění ergoterapeutů v ČR a v zahraničí
  • profesní organizace ergoterapie
  • etický kodex ergoterapeuta, standardy praxe
  • ergoterapie - historie a současnost, vývoj profese, vývojová perspektiva - paradigmata
  • analýza aktivit, adaptace a stupňování aktivity
  • vymezení rolí v týmu, interprofesní tým, spolupráce v týmu
  • úvod do ADL (activities of daily living), rozdělení
  • úvod do hodnocení pADL a iADL
  • pomůcky pro ADL, mobilitu, lokomoci a přesuny
  • úvod do terapie zaměřené na pADL, iADL
  • organizace osob s disabilitou, organizace pro osoby s disabilitou, abilympiáda, paralympiáda
  • úvod do ergoterapie v neurologii
  • úvod do ergoterapie u spinálních pacientů
  • úvod do ergoterapie v psychiatrii
  • úvod do ergoterapie u osob s mentálním postižením
  • úvod do ergoterapie v pediatrii
  • úvod do ergoterapie v geriatrii
  • úvod do ergoterapie v sociálních službách
  • úvod do ergoterapie v paliativní péči
  • úvod do ergoterapie v komunitní péči
  • úvod do předpracovní a pracovní rehabilitace, ergonomie
  • volnočasové aktivity z pohledu ergoterapi

Terapeutické techniky

  • různé druhy výtvarných, kreativních, sportovních a herních technik, s nástroji a materiálem potřebným pro vykonávání činností;
  • využití jednotlivých činností v léčbě fyzických, mentálních, psychických i smyslových postižení a pacientů různého věku;
  • analýza, adaptace a stupňování činnosti;
  • plánování terapií se zaměřením na kreativní techniky;
  • základy asistování lidem s disabilitou, bezpečnost pacienta při jeho přesunech, mobilitě a lokomoci;
  • simulace určitého postižení nebo role terapeuta, aby dokázal lépe porozumět problematice některých typů disabilit.

Last update: Kolářová Jana (20.01.2022)
Education plan -
Schedule semestral
Educational week Date From - To Education type Theme Teacher Files Note Hodnocení
130.09.202408:00 - 09:30lectureÚvodní setkání. Úvod do problematiky předmětu. Definice ergoterapie.Mgr. Eliška Rotbartová 
průměr: 4, hodnoceno: 2x
01.10.202413:00 - 15:15lectureErgoterapie, ergoterapeutický procesMgr. Eliška Rotbartová 
průměr: 5, hodnoceno: 2x
03.10.202412:45 - 14:15lectureZákladní terminologie v ergoterapiiMgr. Eliška Rotbartová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
03.10.202414:30 - 16:45lectureZákladní filozofie ergoterapie, smysluplná činnost, význam činnosti pro jedinceMgr. Šárka Strubinská 
průměr: 2, hodnoceno: 1x
207.10.202408:00 - 09:30practical classesExkurze na KRL (všichni)Mgr. Eliška Rotbartová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
08.10.202413:00 - 15:15seminarÚvod do ADL (activities of daily living), rozdělení, hodnocení, terapieMgr. Eliška Rotbartová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
10.10.202412:45 - 14:15lectureVývoj profese, vývojová perspektiva – paradigmataMgr. Šárka Strubinská 
průměr: 2, hodnoceno: 1x
10.10.202414:30 - 16:45lectureAnalýza činností, analýza zaměřená na aktivitu a jedinceMgr. Zita Matoušová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
11.10.202408:45 - 10:15lectureČeská asociace ergoterapeutů, etický kodex ergoterapeuta, standardy praxeMgr. Eliška Rotbartová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
314.10.202408:00 - 09:30lecturePomůcky pro pADL, iADL, lokomoci, mobilitu a přesunyMgr. Eliška RotbartováOFFLINE v Moodle - výuka neprobíhá prezenčně
15.10.202413:00 - 15:15lectureErgoterapie – historie a současnostMgr. Eliška RotbartováOFFLINE v Moodle - výuka neprobíhá prezenčně
17.10.202412:45 - 14:15lectureZahraniční profesní organizace, profil profese ergoterapeuta, možnosti uplatnění v ČR a v zahraničíMgr. Zita MatoušováOFFLINE v Moodle - výuka neprobíhá prezenčně
17.10.202414:30 - 16:45seminarVolnočasové aktivity z pohledu ergoterapie, organizace osob s disabilitou, organizace pro osoby s disabilitou, abilympiáda, paralympiádaMgr. Zita MatoušováOFFLINE v Moodle - výuka neprobíhá prezenčně
18.10.202408:45 - 10:15practical classesSamostatná práce: pomůcky pro pADL, iADL, lokomoci, mobilitu a přesunyMgr. Eliška RotbartováOFFLINE v Moodle - výuka neprobíhá prezenčně
421.10.202408:00 - 09:30seminarAplikace analýzy aktivit, adaptace a stupňování činnostiMgr. Zita Matoušová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
22.10.202413:00 - 15:15nothingIMATRIKULACEVýuka neprobíhá
24.10.202412:45 - 14:15practical classesAplikace analýzy aktivit, adaptace a stupňování činnostiMgr. Zita Matoušová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
24.10.202414:30 - 16:45seminarČinnost v ergoterapii a využití kreativních technik, plánování terapií se zaměřením na kreativní techniky. Individuální vs. skupinová terapie. Analýza videa pacientů při provádění kreativní činnosti.Mgr. Šárka Strubinská 
průměr: 3, hodnoceno: 1x
25.10.202408:45 - 10:15practical classesZADÁNÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE; základy asistování nevidomým, základy komunikace s osobami s poruchou sluchu, základy komunikace s osobami s poruchami řečiMgr. Zita Matoušová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
529.10.202413:00 - 15:15seminarÚvod do ergoterapie v neurologiiMgr. Zita Matoušová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
31.10.202412:45 - 14:15practical classesVyužití práce s papírem v ergoterapiiMgr. Eliška Rotbartová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
31.10.202414:30 - 16:45seminarÚvod do ergoterapie v geriatriiMgr. Šárka Strubinská 
průměr: 3, hodnoceno: 1x
01.11.202408:00 - 10:15seminarÚvod do ergoterapie v paliativní péčiMgr. Marianna KačeňákováPOZOR změna času výuky - ZAČÁTEK v 8:00 h.
průměr: 5, hodnoceno: 1x
605.11.202413:00 - 15:15practical classesZáklady asistování lidem s fyzickou disabilitou, bezpečnost pacienta při jeho přesunech, mobilitě a lokomociMgr. Eliška Rotbartovávýuka bude probíhat z velké části venku (nutná pevná obuv, oblečení dle počasí), skup. A prezenčně 13:00 – 14:00; skup. B prezenčně 14:15 – 15:15; ve zbylém čase zpracovávání seminární práce
průměr: 5, hodnoceno: 1x
07.11.202412:45 - 14:15lectureVymezení rolí v týmu, interprofesní tým, spolupráce v týmuMgr. Zita Matoušová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
07.11.202414:30 - 16:45practical classesSimulovaná disabilitaBc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc.skup. B prezenčně 14:30 – 15:30; skup. A prezenčně 15:45 – 16:45; ve zbylém čase zpracovávání seminární práce
průměr: 5, hodnoceno: 1x
712.11.202413:00 - 14:30seminarÚvod do ergoterapie v sociálních službáchMgr. Kateřina VondrováPOZOR změna času výuky – KONEC již v 14:30 h.; OFFLINE v Moodle - výuka neprobíhá prezenčně
14.11.202412:45 - 15:00seminarVyužití hry jako terapeutického prostředkuMgr. Šárka Strubinská 
14.11.202415:15 - 16:45seminarÚvod do předpracovní a pracovní rehabilitaceMgr. Kateřina VondrováOFFLINE v Moodle - výuka neprobíhá prezenčně
819.11.202413:00 - 15:15seminarÚvod do ergoterapie u pacientů s míšní lézíMgr. Zita Matoušová 
21.11.202412:45 - 15:00seminarÚvod do ergoterapie v psychiatriiMgr. Zita Matoušová 
21.11.202415:15 - 16:45seminarÚvod do ergoterapie u osob s mentálním postiženímMgr. Šárka Strubinská 
926.11.202413:00 - 15:15seminarErgoterapie v komunitní péčiMgr. Zita Matoušová 
28.11.202412:45 - 14:15seminarAsistivní technologie – obecná charakteristika, rozdělení pomůcek. Komunikační technologie.Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. 
28.11.202414:30 - 16:45practical classesPraktické využití kreativních technik, analýza činnostiMgr. Šárka Strubinská 
1003.12.202413:00 - 15:15seminarÚvod do ergoterapie v pediatriiMgr. Zita Matoušová 
05.12.202412:45 - 14:15practical classesVyužití přírodního materiálu a kreativních technik ve vztahu k tradicímMgr. Šárka Strubinská 
05.12.202414:30 - 16:45practical classesPraktické využití kreativních technik, analýza činnostiMgr. Šárka Strubinská 
1110.12.202413:00 - 15:15practical classesPraktické využití kreativních technik, analýza činnostiMgr. Eliška Rotbartová 
12.12.202412:45 - 14:15practical classesGrafomotorika, pomůcky pro grafomotorikuMgr. Zita Matoušová 
12.12.202414:30 - 16:45seminarVyužití kreativních technik u osob s různým typem disabilityMgr. Šárka Strubinská 
1217.12.202413:00 - 15:15practical classesPraktické využití kreativních technik, analýza činnostiMgr. Eliška Rotbartováskup. A prezenčně 13:00 – 14:00; skup. B prezenčně 14:15 – 15:15; ve zbylém čase zpracovávání seminární práce; POZNÁMKA - studenti si na výuku DONESOU plátěnou tašku/triko
19.12.202412:45 - 14:15practical classesVolný čas na přípravu prezentace skupinové seminární práceMgr. Zita Matoušovásamostatná práce - výuka neprobíhá prezenčně na KRL
19.12.202414:30 - 16:45practical classesVolný čas na přípravu prezentace skupinové seminární práceMgr. Zita Matoušovásamostatná práce - výuka neprobíhá prezenčně na KRL
1307.01.202513:00 - 15:15practical classesVyužití kresby a malby v ergoterapii, praktické vyzkoušení modifikovaných psacích potřebMgr. Eliška Rotbartová 
09.01.202512:45 - 14:15practical classesVyužití práce s hmotou v ergoterapii.Mgr. Šárka Strubinská 
09.01.202514:30 - 16:45seminarPrezentace seminárních pracíMgr. Zita Matoušová 
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html