SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
The Closing Case Interpretation - B02671 (Adiktologie - prezenční)
Title: Kazuistická závěrečná práce
Guaranteed by: Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague (11-00611)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 2
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: PhDr. Liří Libra
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Jiří Libra
Attributes: Adiktologie
Klinický předmět
Pre-requisite : B01381, B01383, B01384
Is interchangeable with: B03331
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Jiří Libra (20.10.2016)
V rámci předmětu "Závěrečná kazuistická práce" prokazují studenti svou praktickou připravenost začít po ukončení studia pod supervizí pracovat s pacienty/klienty v oboru adiktologie. V závěrečné kazuistice mají prokázat schopnost propojit teoretické poznatky s praktickými dovednostmi, potřebnými pro výkon práce adiktologa.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jiří Libra (20.10.2016)

Student zpracováním kasuistické práce prokazuje svoji praktickou připravenost pro práci s pacienty a klienty v oboru ADIKTOLOGIE a demonstruje svoji schopnost propojovat získané teoretické poznatky s praktickými dovednostmi potřebnými pro výkon práce adiktologa. 

Cílem předmětu je úspěšně zvládnout zpracování kazuistické práce podle požadavků pro ukončení předmětu.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jiří Libra (20.10.2016)

1. Kalina K. ed. (2015): „Klinická adiktologie“,  Grada, Praha.

2. Millerová G. (2011): Adiktologické poradenství. Praha, Galén

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jiří Libra (20.10.2016)

Téma a zadání kasuistické práce volí student po dohodě s pedagogem předmětu. Ten se stává jeho konzultantem pro zpracování kasuistiky. Pro úspěšné zvládnutí kasuistické práce se předpokládá předchozí dohoda s vedoucím praxe (v místě provádění praxe) a s klientem, který musí poskytnout informovaný souhlas se zpracováním kasuistické práce.   

Formální kritéria:

a)    Rozsah:Celkový rozsah práce musí být v intervalu 200-250 tisíc znaků (včetně mezer). Do rozsahu se započítává také literatura, nikoli však přílohy.

b)    Struktura - práce musí obsahovat minimálně tyto části:

-       Úvod: proč si student vybral právě tento případ, event. další okolnosti související s vypracováním studie,

-       popis případu: základní problém, anamnéza, rodinná anamnéza, vznik a průběh problémů, průběh léčby atd.,

-       vyšetření: přehled výsledků dostupných vyšetření a jejich závěrů,

-       zhodnocení: základní zhodnocení dostupných informací a návrh dalšího postupu,

-       popis práce s klientem: průběh práce, výsledky a hodnocení práce atd.

-       závěrečné zhodnocení a návrh dalšího postupu práce s klientem,

-       literatura.   

         

c)    Další formální kritéria se shodují s kritérii pro bakalářské práce (citace atd.).

Práce se odevzdává ve 2 papírových exemplářích (originálech), samostatně svázaných a podepsaných studentem a v jednom elektronickém exempláři ve textovém editoru Word (student posílá vyučujícímu, zpravidla ne méně než 3 týdny před termínem zkoušky, vyučující zajistí posudek, který student dostane k dispozici zpravidla ne méně než týden před termínem zkoušky - obhajoby kasuistiky).

Odborná kritéria:

Student při zpracování kasuistické práce musí prokázat schopnost integrovat poznatky různých oborů v takovém rozsahu, v jakém to vyžaduje zvolený případ. Očekává se, že student provedené zhodnocení integrující v sobě následující základní perspektivy:

a)    Klinické zhodnocení (psychiatricko-psychologické, případně pedagogické, včetně zohlednění somatické stránky).

b)    Zhodnocení sociálního a ekonomického stavu klienta.

c)    Právní zhodnocení (kriminální kariéra atd.).    

 

Zpracování těchto oblastí musí vycházet z poznatků, získaných odborníky v daných oblastech, případě s nimi konzultovaných. Student zde musí prokázat schopnost zapojit se do týmové práce v místě vykonávání praxe a komunikovat s odborníky v příslušných oborech.

Celkové zhodnocení případu ústí k návrhu odpovídajícího dalšího postupu, tj. volba terapeutické strategie (případně alternativ), navrhnout adekvátní metody a způsob jejich aplikace a stanovit terapeutický plán (ten musí vycházet z výsledků zhodnocení a odpovídat výsledkům vyšetření a stanoviskům odborníků jednotlivých oborů).   

Hodnocení prací:

Přestože oponenti kasuistických prací nejsou při hodnocení vázáni striktně danou strukturou, lze obecně identifikovat několik základních kritérií, podle nichž se mnozí z nich orientují. Oponent se však má za povinnost vyjádřit ke všem následujícím pěti kritériím a zhodnotit míru jejich naplnění v závěrečné práci.

 a)    Formální stránka zpracování:

      Formální úprava závěrečné práce. Dodržení všech závazných norem.     Formálně správné citování zdrojů. Správné členění a dodržení zásad při strukturaci textu atd. Dodržení etických zásad (ochrana osobních údajů atd.).[1] 

 [1]  Zásadní porušení etických zásad, jako např. uvedení identifikačních znaků pacienta apod. je považováno za hrubý přestupek s následkem jednoznačného zamítnutí takové práce. Vzhledem k vysoké citlivosti materiálu bude při posuzování na tuto stránku kladen velký důraz.  

b)   Práce s literaturou a jinými zdroji:

            Adekvátní výběr literatury (kvalita výběru, významnost pramenů, přiměřenost     pramenů atd.). Obsahová správnost citací a vhodnost jejich použití. Zvládnutí práce s doplňkovými zdroji (např. použití zdravotní dokumentace pacienta,   výtvorů z arteterapie či zpracování zpráv z médií atd.).   

c)    Obsahová vyváženost:

      Vhodně zvolené členění textu. Vyváženost mezi teoretickou a praktickou částí.  Adekvátní volba struktury a jejího naplnění jak v teoretické, tak praktické části    atd. Zohlednění např. zahraničních autorů či významných publikací. Vyvážená hloubka výkladu, např. při tématu opiátových závislostí se považuje za neadekvátní se zabývat redundantním výkladem chronicky známých skutečností a obecných informací o drogách, ale za žádoucí se považuje kvalitní teoretické zpracování pouze oblasti opioidů (např. z diagnostického, terapeutického, epidemiologického, právního  a dalších hledisek).

d)   Obsahová správnost:

      Kromě správného užívání odborné literatury se sleduje, zda frekventant správně pochopil a interpretoval citované práce. Dodrženy všechny platné zásady a pravidla.

e)    Přínos a originalita práce:

      Hodnoceno je, zda diplomant skutečně věnoval práci adekvátní čas a úsilí. Zda se pokusil o netradiční řešení, zda použil dobrý a originální nápad nebo zda pouze „otrocky“ přejal metodiku či dokonce okopíroval jiné závěrečné práce. Hodnocen je také přínos, tedy zda se student pokusil řešit reálný praktický či teoretický problém, či zda „si vymyslel problém samoúčelně“ pro potřebu závěrečné kasuistické práce.     

Hodnotitelé budou práce bodovat. Boduje se zvláště každá z pěti výše uvedených oblastí na stupnici 1-10. Rozhodující je součet bodů:

 

a)    výborné: bez připomínek                                                    45-50 bodů

b)    velmi dobré:  s drobnými připomínkami (jakými)                     40-45 bodů

c)    prospěl: výrazné připomínky (jaké)                                       30-40 bodů

d)    neprospěl: velmi hrubé chyby a nedostatky               méně, než 30 bodů

Obhajoba práce  

Student práci obhajuje před spolužáky a vyučujícím jako součást zkoušky z předmětu. Každá práce má jednoho oponenta, který zpracovává písemný posudek. Student je povinen na tento posudek při závěrečné obhajobě reagovat a objasnit, resp. komentovat a navrhnout způsob odstranění případných nedostatků (ať již ze strany oponenta, či vlastní kritiky). Při obhajobě je velmi vhodné, aby případ byl ve vymezené době cca 15 minut prezentován i pomocí projektoru. Dalších cca 15 minut je určeno na dotazy a připomínky auditoria. Kolegové studenti hodnotí prezentaci. Konečné hodnocení práce je na vyučujícím, který své hodnocení všem zdůvodní. Práci lze (rozhodne-li se pro to student) pro její zlepšení upravit podle podmínek, daných klasifikačním řádem.  

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html