|
|
|
||
|
Předmět poskytuje přehled v oblasti hygieny a epidemiologie. Ve společném výukovém kmeni seznamuje
studenty se základy hygieny prostředí (ovzduší, půda, voda, vnitřní prostředí budov), hygieny práce, faktory
životního stylu. Epidemiologie se věnuje základním zdravotním ukazatelům, epidemiologii infekčních nemocí.
Last update: Kolářová Jana (04.02.2020)
|
|
||
|
Znalosti: Studenti získají přehled o faktorech prostředí a jejich vlivů na zdraví člověka. Seznámí se s faktory životního prostředí (půda, voda, ovzduší) způsoby jejich hodnocení, možnostech posuzování vlivů na zdraví jedinců i populačních skupin. Budou seznámeni s možnosti prevence nepříznivého působení těchto faktorů na zdraví lidí. Získají znalosti o faktorech pracovního prostředí, způsobech jejich identifikace, analýzy i možnostech regulace nepříznivých vlivů. Získají znalosti o faktorech životního stylu, metodách jejich hodnocení, aplikací výsledků posouzení faktorů životního stylu do praxe. Získají znalosti o metodách hodnocení výživového stavu, význam hlavních druhů potravin, zásady správné výživy dospělé populace, výživě kojenců a malých dětí. Seznámí se s problematikou drogových závislostí, především kouření tabáku , jejich epidemiologií . V epidemiologii bude seznámen se základními ukazateli zdravotního stavu, způsoby jejich zjišťování i hodnocení. Získá znalosti z infekční epidemiologie o procesu šíření nákaz - zdroji, cestách přenosu a vnímavém jedinci. Dovednosti: Student bude schopen na základě získaných znalostí posoudit vliv jednotlivých faktorů prostředí na zdraví člověka. Bude schopen navrhnout jednoduchá základní opatření na ochranu zdraví před nepříznivými vlivy faktorů prostředí (chování jedinců i skupin při nepříznivých meteorologických podmínkách, - inverzi, způsob přípravy nezávadné vody v havarijních či polních podmínkách,….). Posoudit jednoduchým způsoben pracovní zátěž a pracovní námahu, posoudit uspořádání pracovního místa. Navrhnout a provést hodnocení výživového stavu včetně hodnocení spotřeby a konceptu doporučených dávek živin. Navrhnout základní preventivní a represivní protiepidemická opatření. Kompetence: Na základě získaných poznatků bude student schopen posoudit význam a váhu faktorů životního prostředí a životního stylu v ochraně a podpoře zdraví a vymezit priority v oblasti primární, sekundární i terciální prevence. Last update: SLA01900 (09.12.2013)
|
|
||
|
Povinná:
Doporučená:
Last update: Slámová Alena, MUDr., Ph.D. (18.11.2020)
|
|
||
|
Výuka probíhá formou seminářů a přednášek, každé téma je částečně předneseno, částečně probráno na semináři. Semináře jsou pro studenty povinné. Last update: Kolářová Jana (04.02.2020)
|
|
||
|
Zápočet: Zkouška:
Zkušební otázky:
Last update: Horňáková Anna, Ing., Ph.D. (05.09.2025)
|
|
||
|
Hygiena:
Základní pojmy, historie oboru, aktuální problémy podpory a ochrany zdraví.
Zátěž organismu fyzikálními, chemickými, biologickými, psychosociálními faktory.
Faktory životního stylu - výživa a zdraví. Hodnocení výživového stavu, výživová doporučení.
Faktory životního stylu - kouření. Závislost na tabáku, diagnostika a léčba - role všech zdravotních profesí v prevenci a léčbě této nemoci.
Práce a zdraví. Rizikové faktory pracovního prostředí. Hodnocení zdravotních rizik.
Pitná voda a zdraví. Hromadní a individuální zásobování vodou. Zdravotní rizika z vody. Epidemiologie: Základní pojmy, historie obory, epidemiologická metoda práce.
Základní ukazatelé zdravotního stavu.
Infekční epidemiologie, proces šíření nákazy. Očkování.
Protiepidemická opatření - preventivní, represivní.
Bariérově ošetřovací techniky, hygienické zabezpečení rukou, manipulace s biologickým materiálem, protiepidemický režim.
Nozokomiální nákazy.
Epidemiologie onemocnění hromadného výskytu. Last update: Kolářová Jana (04.02.2020)
|