SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Applied Educational Psychology - B02299 (Nutriční terapie)
Title: Aplikovaná pedagogická psychologie
Guaranteed by: Institute of Nursing Theory and Practice First Faculty of Medicine Charles University (11-00250)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2021
Semester: winter
Points: 2
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:4/4, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Explanation: Mgr. Miluše Kulhavá, miluse.kulhava@lf1.cuni.czzahájení výuky 23.1.2021 v 8.00 hod.
Additional information: http://utpo.lf1.cuni.cz
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Miluše Kulhavá
Attributes: Nutriční terapeut-kombinovaná
Teoretický předmět
Is interchangeable with: B03363
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Miluše Kulhavá (24.07.2018)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a předpokládá aplikaci znalostí získaných v medicínských a sociálních vědách. Obsahem předmětu je propojení poznatků psychologie a pedagogiky na teoretické úrovni a v klinické praxi. Praktická cvičení jsou zaměřena na aplikaci edukace v klinické praxi. Edukace pacientů a jejich blízkých nutričním terapeutem je nástrojem zajištění lepší účasti pacientů na procesu poskytování zdravotní péče a především pak zachovávání a obnovy zdraví. Nutriční terapeut se také podílí na provádění, zjištění a analýze potřeb v oblasti vzdělávání a kvalifikaci pracovníků ve vlastním zdravotnickém zařízení v oboru NT. Plánuje a zajišťuje organizaci dalšího vzdělávání různých kategorií pracovníků ve zdravotnictví jak ve vlastních zdravotnických zařízeních, tak i zprostředkovaně v dalších vzdělávacích a zdravotnických zařízeních v problematice výživy.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Miluše Kulhavá (19.09.2019)

Cíl předmětu

Cílem předmětu je:

  • seznámit se s psychologickou problematikou pedagogické/edukační a poradenské činnosti v profesi nutričního terapeuta
  • objasnit základní otázky učení, psychologie vyučování a psychologie výchovy a vzdělávání
  • chápat faktory ovlivňující učební činnosti jednotlivce
  • seznámit se se strategií postupu navrhování vzdělávací akce/výukového programu

 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Miluše Kulhavá (24.07.2018)

Obsahové zaměření výuky:

I.  VYMEZENÍ APLIKOVANÉ PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGIE (PŘEDMĚT A CÍLE)

  • Teoretické koncepty, odborná terminologie a základní přístupy
  • Pojetí výchovy z hlediska pedagogické psychologie. Činitelé působící na výchovu a učení.

II. APLIKOVANÁ PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE: Teorie a aplikace poznatků z psychologie na proces učení se; UČENÍ A ZÍSKÁVÁNÍ ZNALOSTÍ – PSYCHOLOGIE UČÍCÍHO SE

  • Faktory ovlivňující průběh a výsledky učení (Kontext výuky; Učivo; Učitel/vzdělavatel; Učící se jedinec)
  • Psychické procesy a stavy (práce s pamětí, koncentrace pozornosti jako základ efektivního učení se, tvořivost a její rozvíjení)
  • Psychologie učení a principy učení jednotlivých věkových kategorií pacientů
  • Psychologie učení (se) dospělých, motivace ve vzdělávání dospělých, učební (studijní) styly, metody učení
  • Psychologické aspekty hodnocení
  • Psychologie pedagogické interakce a komunikace Struktura a proces poradenského/edukačního rozhovoru;

III.APLIKOVANÁ PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE: Teorie a aplikace poznatků z pedagogiky, didaktika a metodika

  • Didaktické zásady
  • Fáze didaktického procesu – analýza, plánování, realizace, hodnocení výuky a vyučování/edukace
  • Vytváření a ovlivňování učebního prostředí
  • Výukové formy a metody, alternativní metody vyučování
  • Metody hodnocení
  • Učební pomůcky, moderní technické prostředky vyučování

IV.APLIKOVANÁ PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE: Úloha nutričního terapeuta při zachování a obnově zdraví klienta, poradenství, edukace

  • Popis rolí vzdělavatele (konzultant/poradce; lektor; kouč, mentor/tutor/ supervizor; facilitátor; mediátor)
  • Samostatné lektorské podnikání a kompetence lektora/poradce a etika v poradenství
  • Analýza vzdělávacích potřeb: příprava – realizace – evaluace
  • Didaktika a metodika vzdělávací akce – cíle, typy vzdělávacích akcí, metody práce s jednotlivcem a se skupinou/facilitativní vedení skupiny
  • Struktura a proces vzdělávací akce a proces učení
  • Hodnocení – typy evaluací. Formy evaluace, jejich výhody a využití
  • Edukační proces, fáze edukačního procesu
  • Edukační plán a jeho tvorba
  • Realizace a vyhodnocení edukace, edukační záznam
  • Obtížné situace v poradenství/edukaci a jejich řešení
  • Edukace jedinců se specifickými potřebami; Edukace pacienta/klienta a rodinných příslušníků v oblasti výživy.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Miluše Kulhavá (19.09.2019)

Povinná  literatura:

Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010 (3. vydání). ISBN: 978-80-7367-725-1.

Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. (Rozšířené a přepracované vydání). ISBN 978-80-7367-273-7.

Průcha,J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-503-5.

Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN-13:978-80-247-2171-2.

 

Doporučená literatura:

Petty,G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-427-4.

Fenstermacher, G., D., Soltis, J., F. Moderní styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.

Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1.

Svoboda, J. Kniha pro lektory. Metodická příručka lektorských dovedností. Praha: VOX a. s. – Nakladatelství, 2013. ISBN: 978-80-87480-12-0.

Šoferová, J. Lektorské finty. Jak připravit a realizovat zajímavá školení. Praha: Grada Publishing, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-247-2483-6.

Bobek, M, Penička, P. Práce s lidmi. Učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese. S úvodem do filozofie práce s lidmi, současné vědy a psychologie. Brno: NC Publishing, a.s. 2008. ISBN: 978-80-903858-2-5.

Bergman, E. Fuchs, H. Učíme děti učit se. Praktické využití poznatků o školní komunikaci, učení a prezentaci. Plzeň: Fraus, 2009. ISBN 978-80-7238-854-7.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Miluše Kulhavá (29.09.2020)

MS Teams: NT_k Aplikovaná pedagogická psychologie 20/21 B02299

Vzhledem k nastalé epidemiologické situaci probíhá v současné době výuka distanční formou přes MS Teams.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Miluše Kulhavá (24.09.2020)

1) metody slovní: monologické (vysvětlování, výklad, přednáška) 
                          dialogické (rozhovor, diskuse)

2) metody názorně demonstrační: předvádění

3) aktivizující metody: inscenační metody (hraní rolí)
                                 skupinové řešení problémů 
                                 brainstorming

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Miluše Kulhavá (24.09.2020)

Požadavky na zápočet:

Vypracování návrhu antistresového programu pro učitele - podmínka pro udělení zápočtu.

 

Otázky ke zkoušení:

1) Základní koncepce osobnosti, vnější a vnitřní vlivy utvářející osobnost.

2) Činitelé působící na výchovu a učení. Pojetí výchovy z hlediska pedagogické psychologie.

3) Výchova a sebevýchova.

4) Učení, definice,  druhy učení, učební  styly, strukturování učiva.

5) Faktory ovlivňující průběh a výsledky výchovy a učení.

6) Psychologie pedagogické interakce, osobnost učitele.

7) Stres v procesu vyučování, antistresový program pro učitele.

8) Organizační formy vyučování.

9) Vyučovací metody.

10) Alternativní metody vyučování.

11) Didaktické zásady.

12) Učební pomůcky.

13) Moderní technické prostředky vyučování.

14) Edukační proces, fáze edukačního procesu.

15) Edukační plán a jeho tvorba.

16) Realizace a vyhodnocení edukace, edukační záznam.

17) Edukace jedinců se specifickými potřebami.

18) Edukace pacienta/klienta a rodinných příslušníků v oblasti výživy.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html