|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními východisky práce s rodinami v kontextu adiktologie, se základní
terminologií, různými terapeutickými směry (školami) přístupy a metodami uplatňovanými při práci s rodinami
osob se závislým chováním. Posluchači by se dále měli seznámit s hlavními terapeutickými přístupy v rámci
rodinné terapie závislého chování, s rolí a kompetencemi terapeuta, jejich výhodami a limity.
Obsahem výuky je zprostředkování znalostí o různých přístupech, metodách a technikách rodinné terapie,
jejichž uplatňování v psychoterapii závislého chování a s ním souvisejících problémů ve fungování rodiny je
podloženo výzkumem. Hlavními okruhy témat jsou vztahy, pravidla a role členů v rodině, funkční vs. dysfunkční
vzorce fungování rodinných systémů, specifické postupy pro navozování a udržení změny fungování rodiny.
Součástí výuky budou i praktické nácviky hlavních metod a technik rodinné terapie, doplněné rozborem a diskusí
se studenty.
Osvojení znalostí studentů bude ověřováno průběžně v diskusích a skupinových cvičeních, na závěr semináře
formou zpracování kazuistiky.
Last update: Radimecký Josef, PhDr., M.Sc., Ph.D. (23.05.2019)
|
|
||
Vybavit posluchače základními teoretickými znalostmi pro práci s rodinou klientů. Přestavit základní teoretická východiska systemické/rodinné terapie, významné faktory, které ovlivňují kvalitu života rodiny a jejích jednotlivých členů. Představit teorie zaměřené na komunikaci v rodině jako základního diagnostického nástroje pro hodnocení funkčnosti rodiny a práci s rodinou v kontextu rodinné terapie. Seznámit posluchače se základními koncepty a přístupy rodinné terapie a na modelových případech demonstrovat jednotlivé fáze práce s rodinou v kontextu procesu rodinné terapie. Studenti se budou orientovat v teoriích zaměřených na komunikaci v rodině, budou znát základní koncepty a přístupy rodinné terapie a osvojí si základní dovednosti potřebné pro přípravu a vedení terapeutické práce s rodinou klientů. Last update: Radimecký Josef, PhDr., M.Sc., Ph.D. (23.05.2019)
|
|
||
Požadavky k zápočtu: a) Účast na semináři b) Aktivní účast na semináři Požadavky ke zkoušce: Seminární práce - kazuistika práce s rodinou, v níž student demonstruje dovednosti využívat prezentované diagnostické nástroje pro mapování rodiny, stanovení hypotéz o možných příčinách problémů spojených se závislým chování jedince v kontextu rodinného systému a návrh odpovídajících terapeutických postupů, metod a/nebo technik. Last update: Radimecký Josef, PhDr., M.Sc., Ph.D. (23.05.2019)
|
|
||
Povinná literatura: Hajný, M. (2001) O rodičích, dětech a drogách, Praha, Grada Publishing, ISBN 80-247-0135-9. Kalina, K. (2003) Rodinná terapie a práce s rodinou, In: Kalina, K. a Radimecký, J. (Eds.) a kol. (2003) Drogy a drogové závislosti: Mezioborový přístup 2. Praha, Úřad vlády ČR, ISBN 80-86734-05-6, str. 45-51. Satir, V. (2006) Kniha o rodině, 2. vydání, Práh, Praha. Satir, V. (2007) Společná terapie rodiny, Portál, Praha. Satir, V. A Baldwin, M. (2012) Terapie rodiny krok za krokem podle Virginie Satirové - Praktická příručka, Portál, Praha Trapková, L., Chvála, V. (2007) Rodinná terapie psychosomatických poruch, Portál, Praha. Doporučená rozšiřující literatura: Röhr, H.-P. (2011) Závislé vztahy - Léčba a uzdravení, závislé poruchy osobnosti, Portál, Praha. Gjuričová, Š., Kubička, J. (2009) Rodinná terapie - Systemické a narativní přístupy, Grada, Praha. Chvála, V., Trapková, L. (2008) Rodinná terapie a teorie jin-jangu, Portál, Praha. Knobloch, F. (1999) Integrovaná psychoterapie v akci; Grada Publishing, Praha. Kopřiva K. (1997). Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál. Matoušek, O. (1993) Rodina jako instituce a vztahová síť; Slon, Praha. Mikuláštík, M. (2003). Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada Publishing Miller, W.R. a Rollnick, S. (2003) Motivační rozhovory: Příprava lidí ke změně závislého chování, Tišnov: Scan, ISBN 80-86620-09-3. Novák, T. a Drinocká, D. (2006) Partnerské a rodinné poradenství - Práce s klienty, Grada Publishing, Praha. Radimecká, I. a Radimecký, J. (2001) Model práce s rodinnými příslušníky v terapeutické komunitě pro závislé, Konfrontace časopis pro psychoterapii, Hradec Králové, 12. roč., č. 3, str. 115-119, 12/4, str. 181-187. Simon, F., B. a Stierlin, H. (1984) Slovník rodinné terapie: Přehled, kritika a integrace systémově terapeutických pojmů, konceptů a metod, česky (1995) Konfrontace.
Studijní opory: Pracovní listy: Virginia Satirová - životopis; Rodinná terapie; Případová práce - kazuistiky klientů adiktologických služeb (Petr, Jana, Tomáš, Nina); PwP prezentace: Úvod do rodinné terapie, Rozdíly a nesoulad v partnerském vztahu, Rodina a její funkce ve vývoji dítěte, Komunikace, komunikační kanály a potíže při komunikaci, Metoda 5-ti kroků poradenství pro členy rodiny člověka škodlivě užívajícího NL, Zahájení rodinné terapie a diagnostické nástroje pro mapování rodiny Doporučené díly seriálu Terapie: Jana a Michal (díly č. 4, 9, 14, 19, 24) Rodinná terapie - otázky ke SZZ: Proč právě rodinná terapie? (Rizikové a protektivní faktory v rodině ve vztahu k užívání návykových látek). Diagnostické nástroje pro zmapování situace v rodině (třígenerační genogram - mapa rodiny, časová osa rodiny) a jejich využití v poradenské práci. Metoda 5-ti kroků - poradenství pro členy rodiny člověka škodlivě užívajícího návykových látek. Last update: Radimecký Josef, PhDr., M.Sc., Ph.D. (23.05.2019)
|
|
||
Organizace a průběh výuky předmětu v kombinované formě: Přednášky: Přednáška probíhá jednou za semestr 4 hodiny (v předem daném čase v rozvrhu - v rámci společných výukových bloků kombinovaného studia) a účast na přednášce není povinná. Do přednášky je koncentrován přehled o teoretické části předmětu a jeho hlavních teoretických blocích. Přednáška má za cíl provést studenty strukturou výuky a pomoci jim se v předmětu orientovat tak, aby spolu s domácí přípravou byli schopni zvládnout všechny požadavky. Semináře: Seminář probíhá jednou za semestr 4 hodiny a bezprostředně navazuje na blok přednášky a je orientován stejně jako on, na zvládnutí obsahu předmětu. Doplňuje přednášku o interaktivní část zaměřenou na praktické zvládnutí domácí přípravy a ukázek, jak s výukovými texty a oporami u dílčích témat pracovat. zahrnuje diskusi a nácviky témat výuky, práci s kazuistikami. Účast na semináři je povinná a je sledovaná docházka tvořící součást závěrečného hodnocení. Rozšířené konzultační hodiny: Pro snadnější zvládnutí domácí přípravy je pedagog k dispozici jednak k osobním konzultacím v době jejich výukových bloků nebo kdykoliv během semestru (konzultace nutno předem domluvit), jednak na svém e-mailu. Last update: Radimecký Josef, PhDr., M.Sc., Ph.D. (23.05.2019)
|
|
||
Přednáška a seminář 1 Úvod Klíčové pojmy Přednáška a seminář 2 Klíčové pojmy Přednáška a seminář 3 Klíčové pojmy Cvičení 4 Klíčové pojmy Doporučená literatura a studijní materiály: Hajný, M. (2001) O rodičích, dětech a drogách, Praha, Grada Publishing, ISBN 80-247-0135-9. Přednáška a seminář 5 Klíčové pojmy Východiska, koncepce, přístupy, rodinná terapie. Přednáška a seminář 6 Přednáška a seminář 7 Klíčové pojmy Přednáška a seminář 8 Klíčové pojmy Doporučená literatura a studijní materiály: Kalina, K. (2003) Rodinná terapie a práce s rodinou, In: Kalina, K. a Radimecký, J. (Eds.) a kol. (2003) Drogy a drogové závislosti: Mezioborový přístup 2. Praha, Úřad vlády ČR, ISBN 80-86734-05-6, str. 45-51. Koncepce rodinné terapie - základní východiska pro práci s rodinou a různé přístupy v rodinné terapii.
Přednáška a seminář 10 Klíčové pojmy Přednáška a seminář 11 Klíčové pojmy Cvičení 12 Klíčové pojmy Klíčové pojmy Východiska, koncepce, přístupy, rodinná terapie.
Přednáška a seminář 13 Cvičení 14 Klíčové pojmy Cvičení 15 Last update: Radimecký Josef, PhDr., M.Sc., Ph.D. (23.05.2019)
|
|
||
Studijní opory jsou přiloženy ve formátu PDF-texty a prezentace- pro zapsané studenty a dále jsou uvedeny v sekci literatura.
Last update: Radimecký Josef, PhDr., M.Sc., Ph.D. (23.05.2019)
|