SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Training in communication skills - B01933 (Adiktologie - kombinovaná)
Title: Nácvik komunikačních dovedností
Guaranteed by: Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague (11-00611)
Faculty: First Faculty of Medicine
Actual: from 2019
Semester: winter
Points: 2
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/12, C [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Explanation: PhDr. Martina Zelená
Additional information: http://www.adiktologie.cz
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Martina Zelená
Attributes: Adiktologie-kombinovaná
Teoretický předmět
Is interchangeable with: B03081
Annotation - Czech
Last update: Vladěna Topičová (31.05.2008)
Předmět seznamuje se základnímu komunikačními strategiemi jak na úrovni týmové komunikace, tak komunikace s klienty a pacienty. Součástí předmětu je nácvik vybraných strategií komunikace potřebných pro diagnostické a poradenské intervence.
Aim of the course - Czech
Last update: Vladěna Topičová (31.05.2008)

Cíle předmětu:

Posluchač

  • se orientuje v základních pojmech a elementech mezilidské komunikace
  • zná základní komunikační dovednosti v interpersonálních a sociálních situacích
  • zná základní komunikační dovednosti v terapeutickém/poradenském vztahu a procesu
  • zná základní komunikační dovednosti souvisící se specifickými situacemi v psychoterapii a poradenství
  • tyto základní komunikační dovednosti umí aplikovat ve svém jednání

Syllabus - Czech
Last update: Vladěna Topičová (31.05.2008)

1. Základní prvky komunikace

Anotace: Základní prvky komunikace terapeuta či poradce s klientem podle klasické komunikační formule ?já-sděluji-někomu-něco-v nějakém kontextu?

Klíčové pojmy: Mlčení - projevování empatie ? povzbuzování - potvrzování - otázky s uzavřeným koncem, s otevřeným koncem, cirkulární otázky ? naslouchání - sumarizování, reformulace - uvádění do souvislosti (?interpretace? v širokém smyslu) ? obsah komunikace ? kontext komunikace

2. Umění dialogu

Anotace: Postoj k dialogu a vnitřní nastavení, chování v dialogu z pohledu transakční analýzy, zaměření na proces či výsledek.

Klíčové pojmy: Monolog ? pseudodialog ? dialog - transakční analýza

3. Nonverbální chování v komunikaci

Anotace: Rozdíl mezi vědomou a nevědomou částí nonverbálního chování.

Klíčové pojmy: Nonverbalita - dialog

4. Asertivita

Anotace: Jednotlivé techniky asertivity a ?compliance? v jednání a jejich adekvátní volba s ohledem na sociální situaci. Komplementární a metakomplementární chování.

Klíčové pojmy: Asertivita - asertivní techniky - compliance v jednání.

5. Zvládání konfliktu

Anotace: Pojem a průběh interpersonálního konfliktu, adekvátní a neadekvátní komunikace v konfliktu.

Klíčové pojmy: Konflikt ? zvládání konfliktu

6.Aktivní naslouchání

Anotace: Druhy aktivního naslouchání a jejich správná aplikace při exploraci klienta, psychoterapii a poradenství.

Klíčové pojmy: Aktivní naslouchání ? komunikační techniky ? zpětná vazba

7. Vyjednávání léčebného programu

Anotace: Technika sdělování odborných zjištění a doporučení, umění předkládat klientovi srozumitelně jednotlivé návrhy léčby tak, aby klient rozuměl důležitým okolnostem své volby, umět o vhodnosti léčebného programu jednat.

Klíčové pojmy: Léčebný plán ? jednání s klientem ? léčebný kontrakt

8. Vyvolávání důvěry, intimity a atmosféry bezpečí

Anotace: Faktory v komunikaci vzbuzující a narušující důvěru a pocit bezpečí. Druhy intimity a specifické problémy s touto problematikou souvisící.

Klíčové pojmy: Důvěra v terapeutickém vztahu ? intimita ? klientův pocit bezpečí

9. Motivování klienta ke spolupráci na úzdravě

Anotace: Techniky motivačního interview a další faktory posilující u klienta motivaci ke změně.

Klíčové pojmy: Motivační interview ? hodnoty - změna

10. Zvládání klientovy krize

Anotace: Dovednost zklidnit klienta, poskytnout mu emocionální a kognitivní podporu s vyvoláním naděje, komunikace při intoxikaci a detoxikaci.

Klíčové pojmy: Komunikace ? psychická a fyzická krize ? emoční podpora

11. Zvládání klientových agresivních projevů v komunikaci

Anotace: Zvládání komunikace při verbálně - agresivních projevech klienta, druhy agresivity a adekvátní reakce na ně.

Klíčové pojmy: Agresivita klienta ? komunikace

12. Zvládání klientových obranných mechanismů

Anotace: Druhy projevu obranných mechanismů v komunikaci a jejich adekvátní zvládání při různých strategiích terapie.

Klíčové pojmy: Obranné mechanismy ? komunikace ? psychoterapeutický proces

13. Jednání s manipulujícím klientem

Anotace: Nejčastější druhy klientovy manipulace a typických situací, které takové chování u klienta vyvolávají. Vhodné terapeutické reakce v jednání s klientem.

Klíčové pojmy: Manipulace ? klient - komunikace

14. Práce s klientskou skupinou

Anotace: Komunikace s různými skupinami klientů v typických situacích terapeutického procesu. Základní komunikační strategie při ranních setkáních terapeutického týmu s klientem či klienty, nejvhodnější reakce jednotlivých členů týmu s ohledem na své postavení v něm.

Klíčové pojmy: Hromadná a skupinová terapie - velká vizita ? ranní terapeutická komunita ? komunikace

15. Zvláštnosti komunikace s rodinou

Anotace: Komunikační vzorce chování terapeuta při komunikaci s rodinou.

Klíčové pojmy: Rodina - komunikace s rodinou.

Poznámky: v jednom bloku dvou vyučovacích hodin (90 min) bude cca 1/3 věnována teoretickému a metodologickému výkladu, 2/3 praktickému nácviku a jeho hodnocení

Literature - Czech
Last update: Vladěna Topičová (31.05.2008)

Povinná literatura a studijní materiály:

DeVito, Joseph A: Základy mezilidské komunikace. Grada, Praha, 2001.

Doporučená rozšiřující literatura a studijní materiály:

Mikuláštík, Milan: Komunikační dovednosti v praxi. 1.vydání. Grada, Praha, 2003

Klímová, Helena : Jak člověk tvoří a maří svět aneb co děláme ?MY? a kdo jsou ?ONI? ? (esej, 1.vydání). Vydavatelství Konfrontace, Hradec Králové, 1997

Vybíral Z.:Psychologie lidské komunikace. Portál, Praha, 2000

Watzlawick P., Beavin Bavelasová J., Jackson D.D.: Pragmatika lidské komunikace. Vydavatelství Konfrontace, Hradec Králové, 1999

Nazare-Aga I.: Nenechte sebou manipulovat. Portál, Praha, 2003

Requirements to the exam - Czech
Last update: Vladěna Topičová (31.05.2008)

Požadavky k zápočtu:

Účast na výuce aspoň 75%, aktivita, autoreferát z literatury na zadané téma

Požadavky ke zkoušce - seznam témat:

1. Dialog ? druhy rozhovorů, zaměření na proces či výsledek

2. Nonverbální chování v komunikaci

3. Asertivní techniky

4. Interpersonální konflikt a jeho zvládání

5. Aktivní naslouchání

6. Chování vyvolávající důvěru, intimitu a pocit bezpečí v terapeutickém vztahu

7. Motivování klienta ke spolupráci na úzdravě

8. Interpersonální dovednosti v terapeutickém vztahu ? zklidnění, emocionální a kognitivní podpora, vyvolávání naděje, zvládání agresivních verbálních projevů

9. Zacházení s klientovými obrannými mechanismy v psychoterapeutickém vztahu

10. Komunikační dovednosti v práci se skupinou a s rodinou

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html