The course focuses on the formation of pedagogical procedures and interventions in specific educational and educational problems of school practice and on the formation of basic pedagogical - diagnostic skills in the educational environment. The content therefore consists of topics necessary for the expansion of knowledge and practical skills in the field of education theory (educational aspects), pedagogical-psychological diagnostics (aspect of education of individuals with special educational needs) and social pedagogy (social pedagogical assistance to children and adolescents).
Last update: Houšková Lucie (17.05.2023)
Cílem výuky předmětu je vytvořit podmínky pro to, aby se studenti orientovali ve specifických výchovných problémech, s kterými se jako učitelé setkají v praxi. Předmět je orientuje především na utváření základních pedagogicko – diagnostických dovedností ve výchovném a vzdělávacím prostředí jako základu pro optimální pedagogickou intervenci. Utváří také podmínky pro porozumění a realizaci výchovných opatření v multikulturní a globální společnosti. Obsahovou náplň studijního předmětu tedy tvoří témata nezbytná pro rozšíření poznatků i praktických dovedností budoucích učitelů z oblasti teorie výchovy (výchovné aspekty), speciální pedagogiky (vzdělávání handicapovaných, poruchy chování) a sociální pedagogiky (sociálně pedagogická pomoc dětem a dospívajícím).
Last update: Houšková Lucie (17.05.2023)
Aim of the course -
The course focuses on the formation of pedagogical procedures and interventions in specific educational and educational problems of school practice and on the formation of basic pedagogical - diagnostic skills in the educational environment. The content therefore consists of topics necessary for the expansion of knowledge and practical skills in the field of education theory (educational aspects), pedagogical-psychological diagnostics (aspect of education of individuals with special educational needs) and social pedagogy (social pedagogical assistance to children and adolescents).
Last update: Houšková Lucie (17.05.2023)
Předmět se zaměřuje na formování pedagogických postupů a intervencí ve specifických výchovných a vzdělávacích problémech školní praxe a na utváření základních pedagogicko – diagnostických dovedností ve výchovně vzdělávacím prostředí. Obsahovou náplň tedy tvoří témata nezbytná pro rozšíření poznatků i praktických dovedností z oblasti teorie výchovy (výchovné aspekty), pedagogicko - psychologické diagnostiky (aspekt vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami) a sociální pedagogiky (sociálně pedagogická pomoc dětem a dospívajícím).
Last update: Houšková Lucie (17.05.2023)
Course completion requirements -
CERTIFICATION: CREDIT:
Presentation of the credit work on the topic "Design of an educational project for teaching"
The credit will be awarded for the presentation of the credit work.
Length: 2-3 standard pages (including cited sources).
Project topic: Choose one of the lecture topics that were discussed during the semester. (If you prefer to choose a topic that is not part of the syllabus, it is necessary to consult the topic choice with me (during the class or via email).
Mandatory content of the project proposal: Introduction of the project topic, motivation for the topic, project goal, duration, project location, schedule, necessary equipment and prerequisites, potential methodologies and other tools used, teaching method applied in the project, project output, number and age of participants, subject(s) in which the project will take place.
Last update: Houšková Lucie (24.05.2023)
ATESTACE: ZÁPOČET: 1) + 2)
1) Prezentace zápočtové práce na téma „Návrh vzdělávacího projektu do výuky”
Téma projektu: Individuální či skupinová prezentace zvoleného tématu (odvíjí se od počtu zapsaných). Témata jsou studujícími zvolena na začátku semestru a postupně jsou v rámci výuky přednesena.
Povinný obsah návrhu projektu: představení tématu projektu, motivace k tématu, cíl projektu, délka trvání, místo konání projektu, časové rozvržení, potřebné pomůcky a prerekvizity, případné využité metodiky a další nástroje, vyučovací metoda aplikovaná v projektu, výstup projektu, počet a věk účastníků, předmět (či předměty, ve kterých bude projekt probíhat).
2) Splnění testu ověřujícího obsah přednášek a povinné literatury
Last update: Klapálková Veronika, Mgr., Ph.D. (01.10.2023)
Literature -
Basic literatura:
KASÍKOVÁ, H. STRAKOVÁ, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2011.
ŠŤASTNÁ, J. Když se řekne komunitní práce. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016.
TANNENBERGOVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2016.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011.
Recommendit literatura:
ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
ČENĚK, J. SMOLÍK, J. VYKOUKALOVÁ, Z. Interkulturní psychologie. Praha: Grada, 2016.
JEDLIČKA, R., KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1999.
JEDLIČKA,R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha : Themis, 2004.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. ET.AL. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001.
KREMLIČKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Praha : SPN, 1997.
LORENZOVÁ, J. Etické hodnoty a normy v současných proměnách školy. In: DOROTÍKOVÁ, S. (EDITOR). Profesní etika učitelství. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2003, s. 78-105.
MUNKOVÁ, G. Sociální deviace. Praha : Karolinum, 2004.
PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum.2007.
PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002.
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha : Portál, 2001.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002.
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV, 2001.
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010.
ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme – jde o to jak. Praha : Portál, 1998.
SAK, P. MAREŠ, J. NOVÁ, H. RICHTER, V.SAKOVÁ, K. Člověk a vzdělávání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007.
SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994.
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha : Portál, 1998.
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha : Grada, 2000.
VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Karálové : Gaudeamus, 2000.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : portál, 1999.
VALIŠOVÁ, A. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008.
Last update: Houšková Lucie (24.05.2023)
Základní literatura:
KASÍKOVÁ, H. STRAKOVÁ, J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2011.
ŠŤASTNÁ, J. Když se řekne komunitní práce. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016.
TANNENBERGOVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2016.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011.
Doporučená literatura:
ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007.
ČENĚK, J. SMOLÍK, J. VYKOUKALOVÁ, Z. Interkulturní psychologie. Praha: Grada, 2016.
JEDLIČKA, R., KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1999.
JEDLIČKA,R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha : Themis, 2004.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. ET.AL. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001.
KREMLIČKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Praha : SPN, 1997.
LORENZOVÁ, J. Etické hodnoty a normy v současných proměnách školy. In: DOROTÍKOVÁ, S. (EDITOR). Profesní etika učitelství. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2003, s. 78-105.
MUNKOVÁ, G. Sociální deviace. Praha : Karolinum, 2004.
PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum.2007.
PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002.
PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha : Portál, 2001.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002.
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV, 2001.
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010.
ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme – jde o to jak. Praha : Portál, 1998.
SAK, P. MAREŠ, J. NOVÁ, H. RICHTER, V.SAKOVÁ, K. Člověk a vzdělávání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007.
SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994.
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha : Portál, 1998.
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha : Grada, 2000.
VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Karálové : Gaudeamus, 2000.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : portál, 1999.
VALIŠOVÁ, A. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008.
Last update: Burešová Karolína, PhDr., Ph.D. (20.09.2021)
Syllabus -
1) Teacher authority and the issue of discipline in the school environment. The work of class teacher and moral education in the school.
2) The ethics of teacher profession.
3) The pupil endangered by dysfunctional family environment. Syndrome CAN and the role of educator, teacher.
4) Socially dysfunctional phenomena of children and youth and their primary, secondary and tertiary prevention.
5) Socio-cultural handicap in the conditions of school education. Social exclusion and social inclusion.
6) The system of helping professions, the issue of social support, social and legal protection of children.
7) The Socio-pedagogical role of a teacher. Community education and community projects.
8) The education of pupils with special education needs. The issue of inclusive education.
9) Multicultural education and education of ethnical minorities .
10) Global education.
11) Environmental and ecological education. Media studies and education.
12) The issues of security in education and security in school environment.
Last update: Houšková Lucie (17.05.2023)
Obsahová náplň předmětu:
1) Autorita učitele a problematika kázně ve škole. Práce třídního učitele a mravní výchova ve škole.
2) Profesní etika učitelství.
3) Žák ohrožený nefunkčním rodinným prostředím. Syndrom CAN a role vychovatele, učitele.
4) Společensky nežádoucí jevy u dětí a mládeže a jejich primární, sekundární a terciární prevence.
5) Sociokulturní handicap v podmínkách školního vzdělávání. Sociální vyloučení a inkluze.
6) Systém pomáhajících institucí, problematika sociální opory, sociálně právní ochrana dítěte.
7) Sociálně pedagogická role učitele. Komunitní vzdělávání a komunitní projekty.
8) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, problematika inkluzivního vzdělávání.
9) Multikulturní výchova a vzdělávání. Menšiny a výchova.
10) Globální výchova: výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.
11) Environmentální a ekologická výchova. Mediální výchova.
12) Otázky bezpečnosti ve vzdělávání a s tím související prevence. Bezpečnost školního prostředí.