|
|
|
||
Sociálně psychologický výcvik edukačních dovedností učitele je zaměřený na sebepoznávání, sebereflexi, poznávání druhých v sociálních interakcích, komunikaci ve škole, konflikty ve škole a jejich zvládání, psychohygienické aspekty školních interakcí a na sociální dovednosti ve škole a možnosti jejich rozvíjení u učitelů i žáků.
Last update: Pekárková Simona, Mgr., Ph.D. (28.09.2024)
|
|
||
Last update: Paštěka Václav, Mgr. (01.06.2023)
|
|
||
Sociálně psychologický výcvik učitelů je zaměřený na rozvoj diagnostických, sociálních a vybraných aspektů didaktických dovedností. Je cílený na podporu sociálních dovedností ve škole a možnosti jejich rozvíjení u učitelů i žáků, osvětluje úlohu sociálních dovedností ve škole. Sociální dovednosti se vztahují zejména k následujícím oblastem: sebepoznávání, sebereflexe a poznávání druhých, komunikace ve škole (učitel - žák, učitel - rodič, učitel -učitel), konflikty ve škole a jejich zvládání, psychohygienické aspekty sociálních interakcí ve škole a nácvik jednoduchých relaxačních cvičení. Konkrétněji jde např. o tyto sociálně psychologické profesní dovednosti učitele: porozumění vlivu učitele na žáky a vlivu žáků na učitele, sociální percepce, efektivní předávání informací - jednocestná komunikace i zpětnovazební komunikační postupy, porozumění neverbálním projevům jedince, naslouchání podstatě sdělovaných obsahů, empatie k jednotlivci i k celé skupině (školní třídě), otevřené vyjadřování pozitivních i negativních prožitků, vyjadřování emocí a práce s emocemi druhých, umění ocenit, respektování a tolerování odlišného pohledu na projevy interakcí, autenticita projevů učitele ve vztahu k žákům, vyjadřování ke konkrétním situacím a ne k zobecněným zkušenostem, akceptování osobnosti žáků, styly zvládání konfliktních situací, rozvíjení sebedůvěry ve vlastní možnosti každého žáka, rozvíjení sebejistého vystupování a vedení ke spolupráci. Na začátku kurzu bude studentům zadán orientační test, jehož cílem je pomoci studentům zhodnotit jejich aktuální znalosti z oblasti psychologie. Studenti získají lepší představu o tom, co již znají a co by si měli ještě v průběhu studia osvojit. Výsledky testu nebudou mít vliv na hodnocení, budou sloužit studentům jako základ pro jejich další rozvoj a orientaci v daných tématech. Last update: Pekárková Simona, Mgr., Ph.D. (28.09.2024)
|