SubjectsSubjects(version: 962)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Psychology for Teachers II .: Teacher Education Skills - AUS500008
Title: Psychologie pro učitele II.: Edukační dovednosti učitele
Guaranteed by: Department of Psychology (21-KPS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: both
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process:
Hours per week, examination: 0/2, C [HS]
Capacity: winter:unknown / 50 (14)
summer:unknown / unknown (14)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D.
Mgr. Simona Pekárková, Ph.D.
Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D.
Mgr. Simona Pekárková, Ph.D.
Mgr. Jana Vožechová, Ph.D., MBA
Interchangeability : AUS500004
Annotation - Czech
Sociálně psychologický výcvik edukačních dovedností učitele je zaměřený na sebepoznávání, sebereflexi, poznávání druhých v sociálních interakcích, komunikaci ve škole, konflikty ve škole a jejich zvládání, psychohygienické aspekty školních interakcí a na sociální dovednosti ve škole a možnosti jejich rozvíjení u učitelů i žáků.
Last update: Pekárková Simona, Mgr., Ph.D. (28.09.2024)
Literature - Czech
  • Povinná literatura

  • Gillernová, I., Krejčová, L. a kol. (2012) Sociální dovednosti ve škole. Praha, Grada.
  • Krejčová, L. (2011) Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha, Grada.
  • Kyriacou, Ch. (1996) Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.

  • Doporučená literstura
  • Anne Graham & Julia Truscott (2020) Meditation in the classroom: supporting both student and teacher wellbeing?,Education 313, 48:7, 807819, DOI: 10.1080/03004279.2019.1659385
  • Collie, R., & Perry, N. (2019). Cultivating teacher thriving through social-emotional competence and its development. The Australian Educational Researcher, 46(4), 699-714.
  • Kuk, A., Czechowski, M., & Femiak, J. (2015). Social competence and emotional intelligence of future PE teachers and their participation in psychological workshops. Human Movement, 16(3), 163-170.
  • Mertin,V., Krejčová, L. (2016) Metody a postupy poznávání žáka:pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer.
  • Shane J Lopez & Michelle C Louis (2009) The Principles of Strengths-Based Education, Journal of College and Character, 10:4, DOI: 10.2202/1940-1639.1041
  • Holeček,V. (2014) Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada.
  • Helus, Z. (2007) Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
  • Lašek, J. (2007) Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Plamínek, J. (2006). Jak řešit konflikty. Praha: Grada.
  • Švec, V. et al. (2002) Cesty k učitelské profesi utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido.
  • Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (eds.). (2001) Aplikovaná sociální psychologie III: Sociálněpsychologický výcvik. Praha: Grada Publishing.
  • Belz, H. - Siegrist, M. (2001) Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.

Last update: Paštěka Václav, Mgr. (01.06.2023)
Syllabus - Czech

Sociálně psychologický výcvik učitelů je zaměřený na rozvoj diagnostických, sociálních a vybraných aspektů didaktických dovedností. Je cílený na podporu sociálních dovedností ve škole a možnosti jejich rozvíjení u učitelů i žáků, osvětluje úlohu sociálních dovedností ve škole.

Sociální dovednosti se vztahují zejména k následujícím oblastem: sebepoznávání, sebereflexe a poznávání druhých, komunikace ve škole (učitel - žák, učitel - rodič, učitel -učitel), konflikty ve škole a jejich zvládání, psychohygienické aspekty sociálních interakcí ve škole a nácvik jednoduchých relaxačních cvičení.

Konkrétněji jde např. o tyto sociálně psychologické profesní dovednosti učitele: porozumění vlivu učitele na žáky a vlivu žáků na učitele, sociální percepce, efektivní předávání informací - jednocestná komunikace i zpětnovazební komunikační postupy, porozumění neverbálním projevům jedince, naslouchání podstatě sdělovaných obsahů, empatie k jednotlivci i k celé skupině (školní třídě), otevřené vyjadřování pozitivních i negativních prožitků, vyjadřování emocí a práce s emocemi druhých, umění ocenit, respektování a tolerování odlišného pohledu na projevy interakcí, autenticita projevů učitele ve vztahu k žákům, vyjadřování ke konkrétním situacím a ne k zobecněným zkušenostem, akceptování osobnosti žáků, styly zvládání konfliktních situací, rozvíjení sebedůvěry ve vlastní možnosti každého žáka, rozvíjení sebejistého vystupování a vedení ke spolupráci.

Na začátku kurzu bude studentům zadán orientační test, jehož cílem je pomoci studentům zhodnotit jejich aktuální znalosti z oblasti psychologie. Studenti získají lepší představu o tom, co již znají a co by si měli ještě v průběhu studia osvojit. Výsledky testu nebudou mít vliv na hodnocení, budou sloužit studentům jako základ pro jejich další rozvoj a orientaci v daných tématech. 

Last update: Pekárková Simona, Mgr., Ph.D. (28.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html