SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Man and Media a+b - ATKV00049
Title: Člověk a média a+b
Guaranteed by: Department of Ethnology and Central European and Balkan Studies (21-UESEBS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: cancelled
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: Mgr. Dalibor Balšínek
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Zimní semestr:

Cílem předmětu je popis všech typů médií a princip jejich fungování, zároveň upozorňuje na specifika domácích médií ve
srovnání se zahraničními. Posluchač dostane dostatek informací pro to, aby pochopil vznik mediálních sdělení, tzn. včetně
jejich interpretace. Důraz je kladem právě na způsoby zachycení událostí a pochopení mechanismu jejich zobrazování.
Předmět ukazuje úlohu médií ve společnosti, definuje rozdíly mezi seriózním a bulvárními médii.

Letní semestr:

Cílem předmětu je popis všech typů médií a princip jejich fungování, zároveň upozorňuje na specifika domácích médií ve
srovnání se zahraničními. Posluchač dostane dostatek informací pro to, aby pochopil vznik mediálních sdělení, tzn. včetně
jejich interpretace. Důraz je kladem právě na způsoby zachycení událostí a pochopení mechanismu jejich zobrazování.
Předmět ukazuje úlohu médií ve společnosti, definuje rozdíly mezi seriózním a bulvárními médii.
Last update: Půtová Barbora, PhDr., Ph.D., Ph.D. (27.09.2010)
Literature - Czech

Zimní semestr:

Základní studijní literatura:
McLuhan, H. M. (2000): Člověka, média a elektronická kultura. Výbor z díla. Brno: Jota

McLuhan, H. M. (1991): Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon.

McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál

DeFleur, M. L. - Ballová-Rokeachová, S. J. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum (Univerzita Karlova v Praze)

Další odborná literatura:
Burns, L. S. (2004): Žurnalistika. Praktická příručka pro novináře. Praha: Portál, s. r. o.

Thompson, J. B. (2004): Média a modernita. Sociální teorie médií. Řada Mediální studia. Praha: Karolinum (Univerzita Karlova v Praze)

Reifová, I. a kolektiv (2004): Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, s. r. o.

Köpplová, B.-Jirák ,J. (2003): Média a společnost. Praha: Portál

Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P

Učebnice. Výklad, příklady.

Kuncizk, M. (1995): Základy masové komunikace. Praha: Mladá fronta

Postman, N. (1999): Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta

Osvaldová, B. - Halada, J. a kolektiv (2002): Praktická encyklopedie žurnalistiky. Praha: Libri

Bourdieu, P. (2002): O televizi. Brno: Doplněk

Letní semestr:

Základní studijní literatura:
McLuhan, H. M. (2000): Člověka, média a elektronická kultura. Výbor z díla. Brno: Jota

McLuhan, H. M. (1991): Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon.

McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál

DeFleur, M. L. - Ballová-Rokeachová, S. J. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum (Univerzita Karlova v Praze)

Další odborná literatura:
Burns, L. S. (2004): Žurnalistika. Praktická příručka pro novináře. Praha: Portál, s. r. o.

Thompson, J. B. (2004): Média a modernita. Sociální teorie médií. Řada Mediální studia. Praha: Karolinum (Univerzita Karlova v Praze)

Reifová, I. a kolektiv (2004): Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, s. r. o.

Köpplová, B.-Jirák ,J. (2003): Média a společnost. Praha: Portál

Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P

Učebnice. Výklad, příklady.

Kuncizk, M. (1995): Základy masové komunikace. Praha: Mladá fronta

Postman, N. (1999): Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta

Osvaldová, B. - Halada, J. a kolektiv (2002): Praktická encyklopedie žurnalistiky. Praha: Libri

Bourdieu, P. (2002): O televizi. Brno: Doplněk

Last update: Půtová Barbora, PhDr., Ph.D., Ph.D. (27.09.2010)
Requirements to the exam - Czech

Zimní semestr:

Student musí v rámci předmětu vypracovat práci, kterou musí u zkoušky obhájit. Téma musí být zvoleno tak, aby bylo zřejmé, zda student pochopil vznik mediálního sdělení tzn. fakt nebo událost způsobem, jakým je médii zachycen, a jak působí na přijímatele. Z práce by mělo být také zřetelné, jak média vstupují do života posluchače.

Letní semestr:

Pro udělení zápočtu musí student musí vytvořit publicistický text, například rozhovor nebo reportáž

Last update: Půtová Barbora, PhDr., Ph.D., Ph.D. (27.09.2010)
Syllabus - Czech

Zimní semestr:

1. Úvod předmětu

2. Hranice mezi seriózními a bulvárními médii

3. Nezávislost a ovlivňování médií

4. Etika v médiích

5. Ochrana osobnosti- jak se před médii bránit

6. Vztah mezi sdělovacími prostředky a veřejností

7. Média a jejich úspěch

8. Praktická ukázka práce médií I

9. Praktická ukázka práce médii II

10. Výzkumy a měření médií

11. Mediální kampaně

12. Média a inzerenti

13. Závěr a shrnutí přednášek

Letní semestr:

1. Úvod do programu semináře

2. Základní charakteristika publicistických žánrů

3. Rozdíly v práci pro elektronická, tištěná a telematická média

4. Jak vzniká zpravodajská zpráva

5. Jaká jsou kriterií pro rozhovor a jak dobře vést rozhovor

6. Tajemství dobré reportáže

7. Úloha názorů, komentářů a glos v seriózních médiích

8. Pravidla grafického zpracování textů

9. Úloha fotografií a jak vzniká dobrá novinářská fotografie

10. Praktická zkouška

11. Praktická zkouška

12. Praktická zkouška

13. Vyhodnocení semináře

Last update: Půtová Barbora, PhDr., Ph.D., Ph.D. (27.09.2010)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html