SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
German. Radio UK - ASZNJ3940E
Title: German. Radio UK
Guaranteed by: International Office (21-ZO)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level: specialized
Is provided by: ASZNJ3940
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Klára Tschek, M.A.
Class: A – Mezioborová nabídka VP: Jazykové kurzy
Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Bc. Markéta Karlasová (30.09.2022)
Would you like to practise German through a creative project and familiarise yourself with the medium of radio or podcasts? Then welcome! An Austrian lecturer welcomes all participants with a language level of B1/B2.

Together we will work out what components a podcast consists of and how they are built up on each other. We will write texts for listening and do speaking and listening exercises. The idea is to create a podcast for German-speaking students and fill it with interesting episodes. What topics from the Czech student world could be interesting for this? What do students from abroad not know that they should definitely be told? Amounts on travel, internships, housing, student financing, etc. would be possible, for example.

The aim of the course is to create structured contributions on a topic based on interesting and motivating tasks - ultimately the creation of a podcast - and also to playfully expand the relevant vocabulary and practise pronunciation.
Aim of the course - German
Last update: Bc. Markéta Karlasová (30.09.2022)
  • Studenti budou schopni navrhnout a přednést krátkou ústní prezentaci.
  • Studenti si zlepší výslovnost v cílovém jazyce.
  • Studenti se v rámci studia zabývají s otázkami mezikulturních rozdílů, specificky v souvislosti se studiem a studentským životem.
  • Studenti se seznámí s inovativní a motivující formou výuky jazyků.
Course completion requirements - Czech
Last update: Bc. Markéta Karlasová (30.09.2022)

Zápočet na základě pravidelné docházky a aktivní účasti v hodině

Literature - Czech
Last update: Bc. Markéta Karlasová (30.09.2022)

Hauck-Thum. (2011). Medienarbeit im Deutschunterricht. Beltz. 

Kluckhohn, Kim (2009): Podcast im Sprachunterricht am Beispiel Deutsch. Berlin: Klett Sprachen.  

La Rochevon. (2009). Radio-Journalismus : ein Handbuch für Ausbildung und Praxis im Hörfunk (9., vollst. aktualis. Aufl., auch zu crossmedialem Arbeiten und Podcasting.). Econ. 

Müller. (2012). Hörtexte im Deutschunterricht : poetische Texte hören und sprechen (1. Aufl..). Klett Kallmeyer. 

Peuschel, Kristina (2012): Lerner-Podcast. Präsentationen aus dem projektorientierten Unterricht. In: Fremdsprache Deutsch. H. 47, S. 30-34. 

Stork, Antje (2012): Podcast im Fremdsprachenunterricht. Ein Überblick. In: Informationen Deutsch als Fremdsprache 39. Jg., H1, S. 3-16.  

Syllabus - Czech
Last update: Bc. Markéta Karlasová (30.09.2022)

Příprava a vypracování podcastů - bude upřesněna dle zájmů studentů na začátku kurzu. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html