SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of Teaching - ASP300055
Title: Didaktika
Guaranteed by: Institute of Romance Studies (21-URS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2017
Semester: winter
Points: 4
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, --- [HT]
summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: AHP500018
Guarantor: PhDr. Anna Mištinová, Ph.D.
Co-requisite : AHP500021
Interchangeability : AHP500018
Is interchangeable with: AHP500018
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: prof. PhDr. Petr Čermák, Ph.D. (16.05.2008)
ZS 1/1
LS 1/1 Zk

Přednáška a seminář jsou zaměřeny na osvojení stěžejních teoretických vědomostí a praktických dovedností, nutných pro získání učitelské kvalifikace, a na přípravu budoucích pedagogů k absolvování praxe a optimálnímu výkonu profese. Hlavními tematickými okruhy jsou teoretická východiska didaktiky cizích jazyků a jednotlivé metodické směry, jazykové prostředky a řečové dovednosti, typy a druhy cvičení, problematika jazykové chyby (transfer, interference), Společný evropský referenční rámec pro jazyky a další otázky spojené s vyučovacím procesem.

Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Petr Čermák, Ph.D. (16.05.2008)

Povinná literatura:

? Alonso E.: ?Cómo ser profesor/a y querer seguir siéndolo?, Edelsa, Madrid, 1994.

? Giovannini A., Martín Peris E., Rodríguez Castilla M., Simón Blanco T.: Profesor en acción, 3 díly, Edelsa, Madrid, 1996.

? Hendrich J. a kol.: Didaktika cizích jazyků, SPN, Praha 1988.

? Komenský J. A.: Dvéře jazyků odevřené, in: Dílo Jana Amose Komenského - Johanis Amos Comeniii Opera omnia, díl 11, red. B. Havránek, Academia, Praha 1973.

? Larsen-Freeman y Long: Introducción al estudio de la adquisición de segundas lenguas, Gredos, Madrid 1997.

? Llobera M., Cots J. M. y otros: Competencia comunicativa, Edelsa, Madrid, 1997.

? Marco Común Euroeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseňanza, Evaluación. Dokumenty Rady Evropy. MINED, Instituto Cervantes, Anaya, Madrid, 2002.

? Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Dokumenty Rady Evropy. Překlad: J. Ivanová, A. Lenochová, J. Línková, Š. Šimáčková. Univerzita Palackého, Olomouc 2002.

Doporučená literatura:

? Casanova, Lourdes: Internet para profesores de espaňol, Edelsa, Madrid, 1998.

? Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování, UK, Praha 1994.

? Fontana, D: Psychologie ve školní praxi, Portál, Praha 1996.

? García Santa-Cecilia A.: El currículo de espaňol como lengua extranjera, Edelsa, Madrid, 1997.

? Gelabert M.J., Herrera M., Martinell E., Martinell F.: Niveles Umbral, Intermedio y Avanzado, SGEL, S.A., Madrid, 1990.

? González Cabanach R.: Psicología de la instrucción (El profesor y el estudiante), Universidade da Coruňa, La Coruňa, 1994.

? Kol. autorů, edit. Pérez-Leroux A.T., Glass W.R.: Contemporary Perspectives on the Acquisition of Spanish, Cascadilla Press, Somerville 1997.

? Mantecón Ramírez, B.: Didáctica de la lengua y la literatura: Teoría, práctica docente e investigación, Ágora-Universidad, Málaga, 1992.

? Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Masarykova univerzita, Brno 1995.

? Mištinová, A.: El papel didáctico de algunos elementos contrastivos entre el sistema lingüístico espaňol y el checo, in: Estudios Hispánicos VII, Wroclav, 1999.

? Mištinová, A.: Je to pro mne španělská vesnice... In: Čeština doma a ve světě, r. VIII, č. 1, FF UK 2000.

? Mištinová, A.: Hexaglosson: el primer manual y diccionario checo-espaňol (siglo XVI), in El hispanismo en la República Checa, Praga, 2001.

? Mištinová, A.: Interferencia lingüística en el proceso de adquisición del castellano en el contexto checo, Actas del congreso internacional ?Lenguas de especialidad?, Ediciones de la Universidad Castilla-La Mancha, Cuenca 2003.

? Moya Corral, J. A. (ed.): Adquisición y enseňanza de la lengua espaňola, Universidad de Granada, 2000.

? Polišenský, J., Pařízek, V.: Jan Amos Komenský a jeho odkaz dnešku, SPN, Praha 1987.

? Pozuelo L., Sánchez C., Louzao, L.: Didáctica para la clase de idioma, Narcea, S.A. de Ediciones, Madrid, 1985.

? Sánchez, A.: Historia de la enseňanza del espaňol como lengua extranjera, SGEL, Madrid, 1992.

? Skalková, J.: Obecná didaktika. ISV, Praha 1999.

Časopisy:

? Cizí jazyky

? Cuadernos Cervantes de la lengua espaňola

? Čeština doma a ve světě

? Boletín AUŚ/APE

? El espaňol actual

? Mosaico, revista para la promoción y apoyo a la enseňanza del espaňol

? Zona educativa

Další odborná literatura doporučená na přednáškách a seminářích.

Requirements to the exam - Czech
Last update: prof. PhDr. Petr Čermák, Ph.D. (16.05.2008)

Zkouška je ústní a sestává ze dvou otázek k souvislému výkladu podle tematických okruhů. Jedna z otázek je zaměřena teoreticky na obecně platné didaktické a metodické principy ve výuce cizích jazyků (je realizována v češtině), druhá na aplikaci těchto principů ve výuce španělského jazyka (ve španělštině).

Podmínkou připuštění ke zkoušce je účast a práce na seminářích, jejichž program je předložen na začátku ZS akademického roku.

Syllabus - Czech
Last update: prof. PhDr. Petr Čermák, Ph.D. (16.05.2008)

I. Teoretická východiska didaktiky cizích jazyků:

Lingvistická východiska DCJ.

Pedagogická východiska DCJ.

Hlavní složky CJV.

Základní didaktické kategorie.

Didaktické a metodické principy ve výuce.

II. Psychologická východiska DCJ.

Motivace. Poznávací mechanismy učení.

Jazykový transfer.

Interference.

Aplikace na španělštinu.

III. Cíle výuky cizím jazykům:

Komunikativní cíl. Vzdělávací cíl. Výchovný cíl.

Gradace a návaznost cílů.

Obecně platné principy a aplikace na španělský jazyk.

IV. Metodické směry:

Nástin vývoje metod.

Metoda gramaticko-překladová.

Přímá metoda, zprostředkovací metoda.

Audio-orální a audio-vizuální metoda.

V. Metodické směry:

Funkčně-komunikativní metoda. ?Prahová úroveň?.

Současný stav a tendence.

Společný evropský referenční rámec.

VI. Obsah vyučování:

Výběr učiva, minimalizace.

Didaktické prostředky a postupy.

Obecná tematika. Odborná tematika.

Literárně umělecká tematika.

Reálie a lingvoreálie.

Obecně platné principy a aplikace na španělský jazyk.

VII. Jazykové prostředky:

Slovní zásoba CJ.

Mluvnická stavba CJ.

Zvuková podoba CJ.

Psaná podoba CJ.

Obecně platné principy a aplikace na španělský jazyk.

VIII. Řečové dovednosti:

Poslech s porozuměním.

Čtení s porozuměním.

Ústní projev.

Písemný projev.

Překlad a tlumočení.

Obecně platné principy a aplikace na španělský jazyk.

IX. Typy a druhy cvičení:

Typologie cvičení.

Cvičení jazyková, předřečová, řečová.

Strukturní cvičení (různé druhy třídění).

Cvičení imitační, substituční, transformační, dialogická, navazovací.

Didaktické využití textu.

Jazykové hry.

X. Problematika jazykové chyby:

Příčiny jazykových chyb při osvojování španělštiny.

Identifikace, interpretace a korekce chyby.

Kritéria závažnosti chyb.

Oprava a odstraňování chyb.

XI. Kontrola, zkoušení, hodnocení a klasifikace:

Druhy a formy kontroly a zkoušení.

Testování jazykových znalostí a řečových dovedností.

Třídění testů. Zásady sestavování testů.

Hodnocení výsledků testů.

Domácí úkoly.

Zásady klasifikace.

XII. Vyučovací proces:

Obsah a rozsah výuky CJ se zřetelem ke stupni a druhu výuky.

Typy vyučovací hodiny CJ.

Struktura vyučovací hodiny.

Aktualizace učiva.

XIII. Příprava výuky:

Učební plán školy, celoroční rozvržení učiva.

Tematický plán.

Příprava na vyučovací hodinu.

Didaktická analýza učiva, výběr učiva.

XIV. Výuka španělského jazyka na českých školách.

Práce s českými, španělskými i dalšími zahraničními učebnicemi španělského jazyka.

Odborné publikace domácí a zahraniční, slovníky.

XV. Didaktické pomůcky a didaktická technika:

Druhy a funkce didaktických pomůcek.

Vizuální, auditivní a audio-vizuální pomůcky.

Jazyková učebna. Jazyková laboratoř.

Počítačové programy. Internet.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html