Last update: PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D. (31.08.2020)
The aim of the course is to familiarise students across FF UK with the quantitative methodology of research in social sciences (another full-faculty course is dedicated to qualitative methods). It teach students to understand methods of quantitative analysis (rather than carrying them out independently), to develop their general ability to navigate the information based on them, and to understand through this lens the everyday world. It is designed to meet the needs of two types of students in particular. Those who:
1. need to acquire general foundations which will then be developed in the follow-up courses of their own disciplines. For these students, taking the course is beneficial in giving them a comprehensive overview of the basic topics, concepts and procedures.
2. there will have no other/further course of quantitative research methods in their field and they need a basic orientation. For these students, the benefits of taking the course are that they acquire primarily a general ability to navigate the information that is based on the research, and can better understand the research process and the everyday world through this lens.
Last update: Mgr. Václav Paštěka (17.08.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty napříč obory FF UK s kvantitativní metodologií výzkumu ve společenských
vědách (metodám kvalitativním se věnuje jiný celofakultní předmět). Má za cíl naučit studenty rozumět metodám
kvantitativní analýzy (nikoli je samostatně provádět), rozvíjet u nich obecnou schopnost orientovat se v informacích,
které jsou na nich založeny, a rozumět touto optikou běžnému světu. Je koncipován tak, aby uspokojil potřeby
především dvou typy studentů. Těch, kteří:
1. potřebují získat obecné základy, které se následně budou rozvíjet v navazujících předmětech jejich vlastních
oborů. Pro tyto studenty je absolvování předmětu přínosné v tom, že získají především ucelený přehled základních
konceptů, pojmů a postupů.
2. žádný jiný/další předmět kvantitativních výzkumných metod ve svém oboru mít nebudou a potřebují základní
orientaci. Pro tyto studenty je absolvování předmětu přínosné v tom, že získají především obecnou schopnost
orientovat se v informacích, které jsou na výzkumech založeny, a dokáží touto optikou lépe rozumět výzkumnému
procesu i každodennímu světu.
Předmět je možné zapsat opakovaně.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (30.03.2023)
Atestace probíhá on-line formou písemného testu v Moodle.
Test obsahuje 40 úloh, které je nutné zodpovědět v časovém limitu 40 minut.
Většina úloh má podobu uzavřených otázek s jednou správnou odpovědí. Zahrnuty jsou i úlohy s více správnými odpověďmi, úlohy s výběrem odpovědi z rozbalovací nabídky a úlohy vyžadující vypsání číselné odpovědi.
Povolený počet pokusů pro získání zápočtu: 3
Pozor: ve vypsaném zkouškovém termínu smí student/ka vykonat pouze jeden pokus o vyplnění testu.
Další podrobnosti k testu, vč. možnosti vyplnění zkušební verze, jsou v Moodle.
Možnost uznání předmětu
Možnost uznání na základě jiného absolvovaného předmětu posuzuje garant předmětu (konkrétní pokyny: Moodle).
Studenti mohou získat zápočet nejpozději v semestru bezprostředně následujícím po semestru zápisu předmětu.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Václav Paštěka (17.08.2023)
Povinná Disman, M. (2021). Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Karolinum. Materiály distribuované v Moodle (příp. jinými formami e-learningu)
Doporučená
Petrusek, M. (1993). Teorie a metoda v moderní sociologii. Karolinum.
Bryman, A.(1998). Quantity and quality in social research.Routledge.
Bechhofer, F. &.Paterson, L. (2000). Principles of research design in the social sciences. Routledge.
Babbie, E. (1992). The Practice of Social Research, Wadsworth.
Corbetta, P. (2003). Social Research: Theory, Methods and Techniques. Thousand Oaks.
Vaus, D. D. (2001). Surveys In Social Research (5 edition). Routledge.
Angrist, J. D., & Pischke, J.-S. (2014). Mastering ’Metrics: The Path from Cause to Effect. Princeton Princeton University Press.
Lieberson, S. (1987). Making It Count: The Improvement of Social Research and Theory. University of California Press.
Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D. (24.08.2021)
Za běžných podmínek výuka probíhá prezenční formou v učebnách FF UK.
Realizace kursu v případě Distanční výuky
Výuka bude probíhat on-line dle rozvrhu daného semestru
Podmínky splnění: stejné, jako za běžných podmínek
Způsob atestace: stejné, jako za běžných podmínek.
Další informace budou zveřejňovány v Moodle.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Iveta Pastyříková (30.03.2023)
Podrobné informace a kompletní materiály k výuce jsou v Moodle (https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=148)
Předmět především rozvíjí kritické metodologické uvažování studentů, seznámí je s konkrétními praktickými postupy a možnostmi analýz, a také s možnostmi a úskalími interpretace a prezentace dat.
Blok 1: Metoda a metodologie ve společenských vědách 1. Věda, výzkum, empirie 2. Přehled metodologického ekosystému ve společenských vědách
Blok 2: Vybrané metody společenskovědního výzkumu 3. Experiment 4. Výběrové šetření 5. Standardizované dotazování 6. Otázka a dotazník 7. Obsahová analýza; standardizované pozorování
Blok 3: Analýza a interpretace dat 8. Ananlýza sítí (VYUČUJE SE NEPRAVIDELNĚ)
9. Výzkum jako proces
10. Analýza dat 11. Interpretace dat 12. Chyby ve výzkumu
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D. (04.01.2021)
Podrobné informace a kompletní materiály k výuce jsou v Moodle: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=148
Entry requirements - Czech
Last update: PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D. (31.08.2020)
Jedná se o kurz úvodní, který nepředpokládá předchozí absolvování jiných metodologických kurzů. Je naopak vhodné na něj navázat úžeji zaměřenými metodologickými kurzy podle potřeb jednotlivých pracovišť.