SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Advanced Methods and of Qualitative Research - ASG500302
Title: Pokročilé metody kvalitativního výzkumu
Guaranteed by: Department of Sociology (21-KSOC)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Mgr. Radka Dudová, Ph.D.
Teacher(s): doc. Mgr. Radka Dudová, Ph.D.
Annotation - Czech
Předmět seznámí studující s pokročilými metodami kvalitativního výzkumu používanými pro akademický výzkum. Prohloubí jejich znalosti a dovednosti týkající se kvalitativního sběru dat a jejich analýzy. Podrobně si představíme různé analytické přístupy a jejich paradigmatické základy: tématickou analýzu, zakotvenou teorii, biografické přístupy, interpretativní fenomenologickou analýzu, vizuální metody a participativní přístup. Ve výuce budeme pracovat s konkrétním výzkumným projektem, na kterém budou studující samostatně pracovat, a budeme řešit konkrétní problémy, které při této práci vyvstanou. Postupně se zaměříme na následující témata: etika kvalitativního výzkumu - schválení projektu etickou komisí; práce se softwarem pro analýzu kvalitativních dat; kroky analýzy - kódování a vytváření kategorií; vizualizace výsledků analýzy; příprava odborné publikace založené na kvalitativním výzkumu.<br>
Podmínkou pro splnění kurzu je a) aktivní práce v hodině včetně diskuse povinné četby a práce na výzkumném projektu; b) prezentace kvalitativní studie, c) prezentace výsledků analýzy kvalitativních dat.

The course introduces students to advanced qualitative research methods used for academic research. It will deepen their knowledge and skills regarding qualitative data collection and analysis. We will discuss in detail different analytical approaches and their paradigmatic foundations: thematic analysis, grounded theory, biographical approaches, interpretive phenomenological analysis, visual methods and participatory approach. In class, we will conduct a research project, on which students will work independently, and we will discuss and solve issues that arise during this work. We will focus on the following topics: ethics of qualitative research - approval of the project by an ethics committee; working with qualitative data analysis software; steps of analysis - coding and creating categories; visualization of analysis results; preparation of an academic publication based on qualitative research.
The conditions for completing the course are a) active work in class, including discussion of reading and work on a research project; b) presentation of a qualitative study, c) presentation of the results of qualitative data analysis.
Last update: Dudová Radka, doc. Mgr., Ph.D. (27.09.2024)
Literature - Czech

  • Silverman, D. (2019). Interpreting Qualitative Data. London: Sage.
  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2011). The Sage Handbook of Qualitative Research. London: Sage.
  • Braun, V. and Clarke, V. (2006) ‘Using thematic analysis in psychology’, Qualitative Research in Psychology, 3(2), pp. 77–101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa.
  • Braun, V. and Clarke, V. (2023) ‘Toward good practice in thematic analysis: Avoiding common problems and be(com)ing a knowing researcher’, International Journal of Transgender Health, 24(1), pp. 1–6. doi: 10.1080/26895269.2022.2129597.
  • Charmaz, K. (2014). Constructing Grounded Theory (2nd Ed.). London: Sage.
  • Erel, U. (2007). Constructing meaningful lives: Biographical methods in research on migrant women. Sociological Research Online, 12(4), 35-48.
  • Eatough, V. and Smith, J. A. (2017) ‘Interpretative phenomenological analysis’, in Willig, C. and Stainton-Rogers, W. (eds) Handbook of Qualitative Psychology. London: Sage, pp. 193–211.
  • De Seta, G., Pohjonen, M. and Knuutila, A. (2023) ‘Synthetic ethnography: Field devices for the qualitative study of generative models’, SocArXiv Papers. doi: https://doi.org/10.31235/osf.io/zvew4.
  • Kulavuz-Onal, D. and Vásquez, C. (2013) ‘Reconceptualising fieldwork in a netnography of an online community of English language teachers’, Ethnography and Education, 8(2), pp. 224–238. doi: 10.1080/17457823.2013.792511.
  • Pauwels, L. (2009) Visual sociology reframed: An analytical synthesis and discussion of visual methods in social and cultural research, Sociological Methods and Research. doi: 10.1177/0049124110366233.
  • Vaughn, L. M. and Jacquez, F. (2020) ‘Participatory Research Methods – Choice Points in the Research Process’, Journal of Participatory Research Methods, 1(1), pp. 1–13. doi: 10.35844/001c.13244.
  • Sutton-Brown, C. A. (2014) ‘Photovoice: A Methodological Guide’, Photography and Culture, 7(2), pp. 169–185. doi: 10.2752/175145214X13999922103165.

Last update: Dudová Radka, doc. Mgr., Ph.D. (27.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html