SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Introduction to Sociology - ASG100200
Title: Úvod do sociologie
Guaranteed by: Department of Sociology (21-KSOC)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Eva Richter, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Eva Richter, Ph.D.
Files Comments Added by
download Uvod_sylabus_25-oprava.pdf Mgr. Eva Richter, Ph.D.
Annotation - Czech
Kurzy Úvod do sociologie a Úvodní sociologický seminář jsou korekvizitami a tvoří logický celek spolu s kurzem Úvod do kvantitativních metod sociálních věd, který mají studující 1. ročníku programu Sociologie povinný.
Společným cílem všech tří kurzů je uvést studující programu Sociologie do studia oboru, a to skrze seznámení s klíčovými pojmy, koncepty a výzkumnými postupy, a skrze rozvinutí sociologické perspektivy studia společnosti. Kurzy představují první stavební kámen systematického studia sociologie a na znalosti a dovednosti v nich získané navazují především kurzy Obecné sociologie a metodologické kurzy studijního plánu. Absolvováním kurzů by si studující měli*y osvojit sociologický přístup ke studiu sociální reality jako přístup specifický pro sociologii jako vědu.

Úvod do sociologie je realizován jako vstupní kurz pro oborové i neoborové studující. Cílem kurzu je seznámit studující se sociologií jako vědeckou disciplínou a její svébytnou perspektivou. Pro oborové studující se jedná o první stavební kámen studijního plánu, pro neoborové studující pak o rozšíření jejich oborových perspektiv. Sociologie je vědou velmi dobře kombinovatelnou s jinými vědeckými obory a v tomto smyslu existuje i celá řada mezioborových přesahů. Smyslem kurzu pro neoborové studující je proto orientace ve vědecké disciplíně, která je pro jejich vlastní práci potenciálně využitelná a obohacující. Jejich oborové perspektivy jsou na druhé straně v kurzu vnímány a vítány jako obohacující pro sociologii.
V kurzu jsou představeny základní pojmy a koncepty používané v sociologii, a to v jejich vzájemných souvislostech, přičemž osou výkladu je provázanost struktury společnosti a jednání. Smyslem Úvodu do sociologie není předložit výčet pojmů a jejich definic. Cílem je, aby studující dokázali vybrané pojmy aplikovat na různé případy, tedy použít ve vlastním a nezávislém studiu. V nejobecnějším smyslu je cílem kurzu vybavit studující pro další studium tak, aby v něm co nejdříve byli schopní kritického myšlení a samostatného bádání.

Podmínkou splnění předmětu je splnění skupinového úkolu a odevzdání závěrečné seminární práce s minimálním hodnocením 12 bodů ze 20 možných (podrobnosti níže). Tato seminární práce je rovněž jednou z podmínek zakončení předmětu Vědecká práce a informační zdroje. První verzi práce je nutné odevzdat v Moodle do 19. prosince 2025.
Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (25.09.2025)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou splnění předmětu je splnění skupinového úkolu a odevzdání závěrečné seminární práce s minimálním hodnocením 12 bodů ze 20 možných (podrobnosti níže). Tato seminární práce je rovněž jednou z podmínek zakončení předmětu Vědecká práce a informační zdroje. První verzi práce je nutné odevzdat v Moodle do 19. prosince 2025.

Skupinový úkol – odevzdání do 9. 1.

Studující se rozdělí do skupin po 3 až 5 a společně zvolí dílčí otázku, téma či koncept/pojem/teorii a připraví 2 až 4 obrázky ve formátu vhodném pro Instagram, v nichž danou věc představí širší veřejnosti poutavým způsobem. Volí podle svého zájmu, volbu zapisují do sdílené tabulky, kde bude schválena. Volbu a formulaci mohou rovněž kdykoliv konzultovat.

Závěrečná práce – Úvod do sociologie

Známka v Úvodu do sociologie je udělována na základě vypracování písemné práce, kterou studující odevzdají prostřednictvím Moodle. Stejná práce je posuzována jako zápočtová v předmětu Vědecká práce a informační zdroje. Práci netřeba odevzdávat dvakrát, obě posouzení probíhají zároveň. Jedná se o zcela výjimečný postup – během studia jinak není možné za žádných okolností odevzdat jednu práci do dvou nezávislých kurzů!

 

V práci studující formulují konkrétní výzkumnou otázku, k níž dohledají relevantní odbornou literaturu zahrnující alespoň jednu odbornou monografii či sborník (nikoliv učebnici!) a nejméně jeden odborný článek z českého či zahraničního vědeckého periodika (celkem však pět odborných zdrojů). Na základě přehledu literatury k výzkumné otázce navrhnou rámcový design výzkumu, jehož cílem by bylo poskytnout odpověď na stanovenou výzkumnou otázku.

 

Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům kladeným na podobné texty, a to včetně identifikačních údajů (název předmětu, název práce, jméno studující*ho, ročník a forma studia, datum vypracování práce). Text musí být smysluplně a logicky strukturován.

Práce musí obsahovat:

[1]  abstrakt práce;

[2]  přehledovou část rozdělenou do Úvodu, kapitol stati a Závěru v rozsahu 5-7 normostran textu;

[3]  návrh výzkumného záměru vycházejícího ze závěru přehledové části v rozsahu 1-2 strany;

[4]  soupis bibliografických citací (zdroje využité a odkazované v textu) - minimálně pět odborných pramenů a případné další zdroje (odborné časopisy, internetové zdroje).

Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v Soupisu bibliografických citací musí odpovídat požadavkům citační normy APA, 7th edition. Osnova, postup vyhledávání literatury a soupis zdrojů k dalšímu zpracování se uvádí na samém konci dokumentu. Jakékoliv plagiátorství je samozřejmě nepřípustné.

 

Hodnocení práce je bodové v jednotlivých kategoriích:

Kategorie

Hodnocená hlediska

max. bodový zisk

Výzkumná otázka

Kvalita výzkumné otázky z hlediska vědecké a sociologické relevance, srozumitelnosti, jasnosti, jednoznačnosti, nosnosti a zodpověditelnosti.

Hodnoceno je i naplnění stanoveného cíle (tj. zodpovězení výzkumné otázky), i zde je kladen důraz na srozumitelnost závěrů práce.

4

Struktura práce

Hodnocena je logická návaznost argumentace směřující k závěru práce, návaznost jednotlivých částí práce a odstavců, logické a přehledné členění textu do odstavců.

4

Citování a používání zdrojů

Hodnocena je kvalita, vhodnost a relevance použitých zdrojů, jejich řádné citování podle citační normy.

4

Stylistika, formální náležitosti, abstrakt

Hodnocena je stylistická a gramatická úroveň textu, zda práce splňuje formální kritéria, obsahuje všechny části. Zda abstrakt plní svůj účel (tj. srhnuje obsah práce).

4

Výzkumný design

Návaznost designu na přehled literatury a jeho závěry. Adekvátnost navrženého designu pro zodpovězení stanovené výzkumné otázky. Proveditelnost výzkumu. Správné užití navrhovaných postupů.

4

 

Přidělení bodů v jednotlivých hodnocených kategoriích:

Výborně

4

Dobře

3

Problematické

2

Zásadní nedostatky

1

Zcela nenaplňuje kritéria

0

 

Stanovení známky na základě bodového hodnocení práce:

18-20

1

15-17

2

12-14

3

Minimum pro získání zápočtu z Vědecké práce a informačních zdrojů je 15 bodů.

Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (15.09.2025)
Literature - Czech

Povinná:

  • Bauman, Z., & May, T. (2000, resp. 2004). Myslet sociologicky: Netradiční uvedení do sociologie. SLON.
  • Berger, P. L. (2003). Pozvání do sociologie. Barrister & Principal.


Další literatura:

Sociologické učebnice

  • Buriánek, J. (2004). Sociologie. Fortuna.
  • Giddens, A. (2013). Sociologie. Argo.
  • Havlík, R. (1998). Úvod do sociologie. Karolinum.
  • Keller, J. (1999 a další vydání). Úvod do sociologie. SLON.
  • Keller, J. (2005). Dějiny klasické sociologie. SLON.
  • Petrusek, M. (2009). Zklady sociologie. Akademie veřejné správy.

Další

  • Machonin, P., & Tuček, M. (Eds.). (1996). Česká společnost v transformaci. SLON.
  • Merton, R. K. (2000). Studie ze sociologické teorie. SLON.
  • Mills, C. W. (2000). Sociologická imaginace. SLON.
  • Možný, I. (2002). Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Portál.
  • Petrusek, M., Miltová, A., & Vodáková, A. (Eds.). (2000). Sociologické školy, směry, paradigmata. SLON.
  • Simmel, G. (2006). Peníze v moderní k ultuře a jiné eseje. SLON.
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (12.11.2023)
Teaching methods - Czech

Metody výuky:

Přednášky i semináře plní zejména úlohu diskusního fóra a poskytují prostor jak pro diskusi, tak pro práci studujících, při níž vyučující poskytuje zpětnou vazbu a oporu. Aby práce v hodinách byla smysluplná, je třeba, aby se na ni studující připravovali*y doma. K tomu slouží zadávané úkoly a četba, které tvoří podstatnou část kurzu. Úkoly tak neplní formální funkci kontrol, ale slouží studujícím mimo jiné k přípravě na téma, k reflexi probraného tématu, či k uplatnění nabytých znalostí.

Studijní opora: Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=883

Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Syllabus - Czech

Odevzdání úkolů online v Moodle vždy do 12:00 v neděli před seminářem.

Struktura předmětů:

1

2. 10.

Přednáška: Úvod do předmětu; Jaké otázky si sociologie klade? Proč si je klade sociologie?

-        Vznik sociologie jako reakce na vývoj společnosti a tázání se o společnosti

Sociologie a jiné společensko-vědní disciplíny

Eva Richter

 

2

8. 10.

Seminář: Myslet sociologicky

Bourdieu – Sociologie jako radikální pochybnost (Teorie jednání, str. 69-73)

Berger – Sociologie jako forma vědomí (Pozvání do sociologie, druhá kapitola)

Mills – Co znamená pochopit souvislost historie a biografie? (Sociologická imaginace, první kapitola)

Jan Klusáček

 

 

9. 10.

Přednáška: Jaké otázky si klade sociologie? Jak vypadá sociologické tázání?

-        Ukázky aktuálních sociologických zkoumání užívajících různé metodologické přístupy

-        Veřejná role sociologie

Smysl sociologického bádání mimo sociologii (tj. v jiných oborech i mimo akademickou sféru)

Eva Richter

 

3

15. 10.

Děkanské volno z důvodu voleb do Studentské rady (zrušena výuka, praxe, laboratorní práce apod., není možno plnit kontroly studia) – od 16:00 == zrušeny oba semináře

 

16. 10.

Přednáška: Společenské kategorie: jak vnímám/interpretuji svět

Individuální vnímání světa a jeho sociální podmíněnost; „přirozené“ kategorie

Pojmy: stereotypy, postoje, skupiny, socializace, definice situace

Eva Richter

4

22. 10.

Seminář: Zdravý rozum a sociologie

Jak se liší zdravý / selský rozum od sociologického vědeckého poznání?

Petra Poncarová

 

 

23. 10.

Přednáška: Odkud se dívám na svět: má pozice ve struktuře společnosti

Podmíněnost vnímání a jednání vlastní pozicí ve struktuře společnosti

Pojmy: status, role; hodnoty, postoje

Jan Sládek

5

29. 10.

Seminář: Teorie a empirie

Genderová socializace jako příklad vztahu teorie a empirie.

Petra Poncarová

 

30. 10.

Přednáška: Má pozice ve struktuře společnosti a mé možnosti

Podmínky našeho jednání, života a životních strategií; příležitosti, zdroje

Pojmy: struktura, stratifikace, nerovnost, moc, mobilita

Jan Sládek

 

6

5. 11.

Seminář: Habitus

Jan Klusáček

 

 

6. 11.

Přednáška: Struktura české společnosti

Jan Sládek

 

7

12. 11.

Seminář: Přechodové rituály + Všichni hrajeme divadlo

Goffman - The Presentation of Self in Everyday Life

Teorie rolí, face-to-face interakce, impression management

Jan Klusáček

 

13. 11.

Přednáška: Jednám správně a jak to poznám?

Pojmy: konformita, normy, deviace, sociální kontrola; udržování sociálního řádu

Eva Richter

 

8

17. – 21. 11.

Týden humanitních věd: Krok do terénu (pozorování přednášky)

 

9

26. 11.

Seminář: Reflexe zkušenosti pozorování z Týdne humanitních věd

Petra Poncarová/Eva Richter

 

 

27. 11.

Přednáška: Může společnost za to, jak jednám?

Reprodukce sociálního řádu v individuálním jednání

Pojmy: instituce, institucionalizace, hodnoty, socializace

Eva Richter

 

10

3. 12.

Seminář: Methodology Challenge

Eva Richter & Petra Poncarová

 

4. 12.

Přednáška: V jaké společnosti žiji?

Sociální řád a povaha společnosti

Jan Sládek

 

11

10. 12.

Seminář: Modernita a holocaust

Bauman – Modernita a holocaust, čtvrtá kapitola

Internalizování role, neosobní byrokracie, instrumentální racionalita

Eva Richter

 

11. 12.

Přednáška: Sociální změna

Proměna společnosti, sociální změna a konflikt

Pojmy: konflikt, individualizace, racionalizace, modernizace

Jan Sládek

 

12

17. 12.

Seminář: Aktuální sociologické zkoumání

Petra Poncarová

 

18. 12.

Přednáška: Češky, češi a česká společnost

Shrnující přednáška, která uzavírá semestr aplikací probíraných konceptů a pojmů na českou současnost či aktuální dění v ní.

Eva Richter

 

13

7. 1.

Seminář: Diskuse výzkumných záměrů

Petra Poncarová

Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (15.09.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html