SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Academic Skills and Information Sources - ASG100053
Title: Vědecká práce a informační zdroje
Guaranteed by: Department of Sociology (21-KSOC)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2019
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: ASG100049
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3862
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Eva Richter, Ph.D.
Interchangeability : ASGV00174, ASG100049
Schedule   Noticeboard   
Annotation -
The goal of the course is to familiarize students with the general assumptions and fundamentals of academic work and sociology studies. Academic skills required of students of the faculty and department are developed interactively throughout the course, namely academic writing and written exercises, research topic and question formulation, specialization, reading skills, time-management and organization, presentation skills, information resources and literature review.

Students are required to fulfill a series of exercises, work in class, and submit a short written paper.
Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (12.09.2017)
Literature - Czech

Doporučená literatura:

Eco, U. (1997). Jak napsat diplomovou práci. Praha: Votobia.

Šanderová, J. (2005). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství.

Thomas, G. (2013). How to do your research project. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE.

 

Web:

●     Ingram na Elektra.ff.cuni: http://elektra.ff.cuni.cz/ingram/

●     Guide to undergraduate dissertations (http://www.socscidiss.bham.ac.uk/)

●     Kratochvíl, J., Sejk, P., Eliášová, V., & Stehlík, M. (2011). Metodika tvorby bibliografických citací (2. ed.). Knihovna univerzitního kampusu MU a Ústřední knihovna PřF MU ve spolupráci se Servisním střediskem MU. Online:http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html#titulni

Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (26.09.2015)
Requirements to the exam - Czech

Podmínkou zápočtu je zpracování zápočtové práce a včasné vypracování dílčích úkolů zadávaných během semestru dle níže uvedeného plánu. Všechny dílčí úkoly se vztahují k závěrečné zápočtové práci, která musí mít rozsah 5-7 normostran a musí splňovat nároky kladené na studentské práce odevzdávané na katedře sociologie FF UK (předmětem kurzu). Práce bude rovněž obsahovat seznam citované literatury doplněný informacemi o zdrojích citovaných děl.

První verzi práce je nutné odevzdat do 14. ledna 2019.

 

Zápočtová práce

Podmínkou získání zápočtu je vypracování písemné práce o rozsahu 5-7 normostran, kterou studenti odevzdají prostřednictvím Moodle. Práce bude vycházet z rešerše dostupné literatury zahrnující alespoň jednu odbornou monografii či sborník (nikoliv učebnici!) a nejméně jeden odborný článek z českého či zahraničního vědeckého periodika (celkem však pět odborných zdrojů).

V písemné práci bude hodnoceno zejména:

·       Stanovení dostatečně úzké a nosné otázky, kterou má text řešit a odpovídajícího cíle textu.

·       Dosažení stanoveného cíle a odpověď na stanovenou otázku.

·       Rešerše vhodné literatury a její zpracování (tj. relevance zdrojů, pochopení textů a jejich vzájemná konfrontace či zhodnocení, využití závěrů, vlastní komentář, řádné citování apod.).

·       Struktura textu, logická návaznost argumentu, přehlednost a obsah.


Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům kladeným na podobné texty, a to včetně identifikačních údajů (název předmětu, název práce, jméno studenta, ročník a forma studia, datum vypracování práce). Text musí být smysluplně a logicky strukturován.

Práce musí obsahovat:

[1]    osnovu textu (vystihující logickou strukturu textu a návaznost částí) - osnova textu odpovídá struktuře po jednotlivých odstavcích, nejedná se tedy o obsah shrnující názvy jednotlivých kapitol);

[2]   samotný text práce;

[3]   soupis bibliografických citací (zdroje využité a odkazované v textu) - minimálně pět odborných pramenů a případné další zdroje (odborné časopisy, internetové zdroje);

[4]   shrnutí postupu vyhledávání vhodné literatury (zdrojové databáze, klíčová slova, knihovny);

[5]   soupis dalších cca 5-10 zdrojů, které nebyly v práci využity, ale bylo by možné je použít při dalším zpracování daného tématu.

Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v Soupisu bibliografických citací musí odpovídat požadavkům citační normy APA, 6th edition. Osnova, postup vyhledávání literatury a soupis zdrojů k dalšímu zpracování se uvádí na samém konci dokumentu. Jakékoliv plagiátorství je samozřejmě nepřípustné.

 

Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (17.09.2018)
Syllabus - Czech

 

 

 

Úkoly

1. 10.

Informační schůzka pro 1. ročníky

Orientace na FF, studium na VŠ a na FF

 

 

 

8. 10.

Akademické dovednosti

Proč a jak je rozvíjet; ukázky seminárních prací; požadavky na písemné práce; smysl kurzu v celku studia; vytváření poznámek

 

 

 

15. 10.

Cíl a výzkumná otázka textu I

volba tématu a jeho formulace, téma a výzkumná otázka, specifikace a konkretizace otázky, její (sociologická) relevance; cvičení: myšlenková mapa

formulace tématu

 

21. 10.

tabulka

formulace výzkumné otázky

11. 11.

tabulka + v hodině

22. 10.

Informační zdroje a vyhledávání odborné literatury

přednáška: účel a strategie hledání, klíčově informační zdroje, klíčová slova, vyhledávací algoritmy

 

 

 

29. 10.

Informační zdroje a vyhledávání odborné literatury

cvičení: vyhledávání zdrojů k vlastní seminární práci

vypsat 5 nalezených relevantních zdrojů

4. 11.

tabulka

5. 11.

Čtení odborných textů

porozumění odbornému textu, techniky efektivního čtení

 

 

 

12. 11.

Cíl a výzkumná otázka textu II (cvičení)

 

revize výzkumné otázky

18. 11.

tabulka

19. 11.

Struktura odborného textu a techniky organizace informací

logická argumentace, návaznost v textu, odstavec jako stavební kámen textu; myšlenkové mapy a storyboardy

návrh struktury odborného textu

25. 11.

Moodle + v hodině

26. 11.

Struktura odborného textu

cvičení

 

 

 

3. 12.

Citování

 

splnění testu

6. 1.

Moodle

10. 12.

Prezentační dovednosti

 

prezentace práce

7. 1.

v hodině

17. 12.

Time-management

 

 

 

 

7. 1.

Prezentace zápočtových prací

 

 

 

 

14. 1.

Odevzdání 1. verze práce

První odevzdání práce (dle zadání) – práce musí být kompletní!

·        kvalitní práce budou uznány jako splnění metodické části práce

·        při požadavku na revize odevzdává student druhou, revidovanou, verzi práce do 20. prosince.

Moodle

31. 1.

Odevzdání revidované práce

Moodle

Last update: Richter Eva, Mgr., Ph.D. (17.09.2018)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html