SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Roma in public discourse - ASEV00499
Title: Romové ve veřejném diskursu
Guaranteed by: Department of Ethnology and Central European and Balkan Studies (21-UESEBS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2025
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 25 / 25 (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Helena Sadílková, Ph.D.
Mgr. Pavel Kubaník, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Pavel Kubaník, Ph.D.
Helena Sadílková, Ph.D.
Class: A – Mezioborová nabídka VP: Sociální vědy
Exchange - 08.9 Others-Humanities
Exchange - 09.8 Regional and Minority Languages
Annotation - Czech
Kurz nabízí studentům vhled do prezentace Romů a tzv. "romských témat" ve veřejném diskurzu. Snaží se rozvinout kritické uvažování studentů o mediálně prezentovaných obrazech a tématech spojovaných s Romy. Cílem kurzu je poskytnout základní fakta k obvyklým tématům mediálních debat a zároveň podnítit přemýšlení o způsobech utváření veřejného diskurzu o Romech, jeho limitech a také o roli samotných romských aktérů v tomto procesu. Kurz má ambici zviditelnit společenské hierarchie, ve kterých se utváří postavení Romů v současné české společnosti.
Last update: Sadílková Helena, Ph.D. (18.09.2025)
Aim of the course - Czech

Kurz si klade za cíl:
- Představení hlubších souvislostí: Četba odborných textů a debata s profesionály působícími v oblastech souvisejících s diskutovanými tématy nabídne možnost podrobnějšího vhledu do současné situace Romů v ČR. 
- Sledování mediální krajiny: Četba mediálních textů, sledování aktuálního mediálního dění a debata o nich podpoří uvažování o způsobech konstrukce mediálního obrazu Romů, jejich (mis)reprezentace ve veřejné debatě a zastoupení „romských hlasů“ ve veřejném diskurzu.
- Setkání s angažovanými profesionály: Debata s lidmi, kteří se v jednotlivých oblastech angažují, umožní pochopit hlubší souvislosti různých aspektů nastíněné problematiky.

Výsledky učení:
- studující pravidelně čtou texty k tématu veřejného diskurzu o Romech obecně a k tématům, které se v něm často objevují 
- pojmenovávají zjištění, která jsou nová/inspirativní nejen pro hlubší pochopení daných témat jako takových, pro formování veřejného diskurzu a/nebo mediálního obrazu Romů a místa romských aktérů v nich
- na základě přečetených textů formulují otázky pro debatu s pozvanými hosty tak, aby rozvíjela porozumění danému tématu a nabízela možnosti vhledu do postojů pozvaných hostů k probíraným tématům
- ve vlastní krátké prezentaci v hodině prezentují svůj náhled na problematiku veřejného/mediálního diskurzu o Romech na konkrétním příkladu samostatně vybraného z aktuálního mediálního obsahu
- při psaní Studentského deníku studující reflektují, jakým způsobem se posouvá jejich vlastní přemýšlení o tématu veřejného obrazu Romů a veřejné debatě  o tzv. „romských tématech“; identifikují, které poznatky nabyté z vybraných odborných textů a z debaty v hodinách považují pro svoje porozumění tématu za nejpřínosnější; a sestaví si vlastní plán dalších kroků, na základě kterých by chtěli nabyté poznatky rozvinout.

Last update: Sadílková Helena, Ph.D. (18.09.2025)
Course completion requirements - Czech

Průběžně:
- Čtení: jeden odborný a jeden mediální text na každou hodinu
- Psaní: pravidelné, včasně odevzdané reakce na zadanou četbu, dle zadané struktury
- Diskuze: účast na diskuzi v hodinách + účast na závěrečné reflexi
- Prezentace: prezentace aktuality související s tématem „Romové ve veřejném diskurzu“ (aktuální mediální pokrytí týkající se témat spojených s Romy)

V polovině a na závěr kurzu:
Odevzdání Studentského deníku jako nástroje reflexe jednotlivých hodin kurzu a posunu v přemýšlení o tématu veřejného disrkuzu o Romech a jejich utváření veřejného obrazu Romů

Last update: Sadílková Helena, Ph.D. (18.09.2025)
Literature - Czech

Literatura
Dle konkrétního zadání pro jednotlivá setkání - ke každé hodině bude zadán jeden odborný a jeden mediální text, případně další doporučená četba. Podrobný sylabus včetně zadané četby k jednotlivým hodinám představíme na úvodní hodině.


Harmonogram

1. (1. 10.) ÚVODNÍ HODINA; OZNAČOVÁNÍ ROMŮ VE VEŘEJNÉM DISKURZU: ROM/“C/CIKÁN“/“CIGÁN“
Hostka: Renata Berkyová

2. (8. 10.) ZÁKLADNÍ POZNÁMKY K PROTIROMSKÉMU RASISMU (ANTICIKANIZMU) COBY PRŮŘEZOVÉMU TÉMATU
Host: Michal Mižigár

(15.10. děkanské volno)

3. (22. 10.) ROMOVÉ A MÉDIA: JAK O ROMECH REFERUJÍ MÉDIA? + ROMSKÁ MÉDIA A ROMŠTÍ NOVINÁŘI
Hosté: Zdeněk Ryšavý a Patrik Banga

4. (29. 10.) ROMOVÉ A VZDĚLÁVÁNÍ: ZÁKLADNÍ ŠKOLY: 
Host: Miroslav Klempár

5. (5. 11.) SOCIÁLNÍ VYLOUČENÍ – BYDLENÍ:
Hostka: Edita Stejskalová (online)

6. (12. 11.) SEKURITIZACE JAKO JINÝ POHLED NA SOC. VYLOUČENÍ 
Hostka: Lucie Trlifajová

(19.11. – Týden humanitních věd, hodina odpadá)

7. (26. 11.) POLITICKÁ PARTICIPACE ROMŮ
Host: bude potvrzeno

8. (2. 12.) SOUČASNÝ AKTIVISMUS
Host: David Tišer

9. (10. 12.) ROMŠTÍ UPRCHLÍCI Z UKRAJINY
Hostky: Markéta Hajská, Dana Hrušková

10. (17. 12.) ROMŠTÍ UMĚLCI A JEJICH VZTAH K A MÍSTO VE VEŘEJNÉ PREZENTACI ROMŮ:
Hostka:  Ladislava Gažiová

11. (7. 1.) PAMÁTNÍK V LETECH U PÍSKU A HISTORIE JEHO BUDOVÁNÍ JAKO ODRAZ POSTAVENÍ ROMŮ V ČESKÉ SPOLEČNOSTI
Hosté: bude potvrzeno

Last update: Sadílková Helena, Ph.D. (18.09.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html