|
|
|
||
Předmět prezentuje a diskutuje různé přístupy k terénnímu výzkumu v romistice. Na příkladu konkrétních výzkumů a osobní zkušenosti s jejich vedením a realizací představuje různé disciplinární a multidiscipilární přístupy, jejich výhody a úskalí. Hodiny věnované perskepetivě jednotlivých disciplín, v rámci nichž je romistický výzkum dominantně realizován, poskytnou přehled a prostor pro debatu týkající se různých fází výzkumu od přípravy a plánovaní výzkumu, včetně adaptace metod výzkumu pro konkrétní situaci, přes sběr dat a jejich zpracování až po jejich prezentaci. Dotýkat se budou ovšem i dalších aspektů realizace romistického výzkumu včetně etiky. Disciplinárně kurz pokrývá lingvistiku, sociolingvistiku, antropologii, dějiny a folkloristiku. Kurz nabízí hlubší vhled do reality plánování a realizace výzkumu, na jejichž základě vznikají mimojiné akademické texty. Dává tak nahlédnout za texty, se kterými studenti běžně pracují spíše jako se součástí zadané četby,a připravuje je na realizaci vlastního romistického výzkumu s terénní komponentou. Last update: Sadílková Helena, Ph.D. (26.09.2022)
|
|
||
- pravidelná příprava na hodiny (studium literatury a dalších materiálů) Last update: Sadílková Helena, Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Renata Berkyová (2022). Žádosti o uznání holokaustu Romů a Sintů v Čechách. Výsledky výzkumu žádostí o osvědčení podle zákona 255/1946 Sb. u lidí vězněných v CT Lety. Romano džaniben 2022 (27), č. 2, s. 55–90. Last update: Sadílková Helena, Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Předmět je vyučován prezenčně. Last update: Sadílková Helena, Ph.D. (02.02.2023)
|
|
||
3. 10. 10. 10. Četba: Otázky ke čtení - zpracujte stručně písemně: Další úkol - zpracujte stručně písemně:
17.10. Témata: Projekt „Monitoring rómskych osád“ a kombinace metod a přístupů (nejen) sociální antropologie a sociolingvistiky na příkladu dlouhodobého sociálně antropologického výzkumu v „Borovanech“ Četba: - Hajská, Markéta. (2018). Hranice jazyka jakožto hranice etnické identity. Vztah užívání jazyka a etnické kategorizace u olašských Romů na východním Slovensku. (Language borders as borders of ethnic identity: Language use and ethnic categorisation among Eastern Slovak Vlax Roma.) Disertační práce. Praha: FF UK, KSES. - Stöckelová, T.; Abu Ghosh, Y. (2013). Úvahy o etnografii: od dogmatu k heterodoxii. In: Stöckelová, T.; Abu Ghosh, Y. (eds.). Etnografie: Improvizace v teorii a terénní praxi. Praha: Slon, s. 7-35. 24.10 samostudium 31.10. samostudium 7.11. samostudium 14.11. samostudium 21.11. Týden humanitních věd (výuka je zrušena) 28.11. Četba: 5.12. Četba: - Yagmur, K., Ehala, M. 2011. Tradition and innovation in the Ethnolinguistic Vitality theory. Journal of Multilingual and Multicultural Development 32 (2): 101-110. DOI: 10.1080/01434632.2010.541913 Další čtení: - Kubaník P., Sadílková H. aj. Červenka. 2013. The competence in and the intergenerational transmission of Romani in the Czech Republic. In. Schrammel-Leber, Barbara & Barbara Tiefenbacher (Eds.). Romani V. Papers from the Annual Meeting of the Gypsy Lore Society, Graz 2011. Grazer Romani Publikationen 2. Graz: Grazer Linguistische Monographien, 61-80. - Hübschmannová, M. 1976. K jazykové situaci Romů v ČSSR (Sociolingvistický pohled). In. Slovo a slovesnost 3, s. 328-336.
12.12. Četba: Další čtení:
Četba a materiály: 9.1. Četba: + zopakovat si četbu k sociolingvistickým výzkumům romštiny a monitoringu romských osad. Last update: Paštěka Václav, Mgr. (25.11.2024)
|