SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Introduction to mediation - ASCK100141
Title: Úvod do mediace
Guaranteed by: Department of Social Work (21-KSOCP)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2025
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (15)
Min. number of students: 10
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D.
Course completion requirements - Czech

Aktivní zapojení do výuky – nácvik dílčích dovedností, cvičné kauzy 

Závěrečný písemný test má dvě části. Teoretická část ověřuje znalosti získané v přednáškách. Praktická část ověřuje dílčí dovednosti průběžně procvičované v rámci seminářů (např. identifikace zájmů vs. postoje stran konfliktu, neutralizace výroků apod.)  

Nejméně 80% účast na výuce 

Last update: Myšková Dana (05.01.2024)
Syllabus - Czech

Úvod do mediace

přednášející: PhDr. H. Pazlarová, Ph.D.

atestace: zkouška

počet kreditů: 4

Předmět seznámí účastníka s principy a cíli mediace. Studenti se dovědí vybrané informace o využití mediace u nás a v zahraničí. Získají informace o procesu a jednotlivých fázích mediace a zasadí si poznatky z teorie komunikace a konfliktu do kontextu mediace. Procvičí techniky aktivního naslouchání, zúčastní se modelových mediačních kauz a seznámí se s rolí mediátora. Každé teoretické téma je vždy doplněno nácvikem, předmět je zaměřen na budování praktických kompetencí účastníků. 

 

Témata jednotlivých přednášek a seminářů: 

1. Co je mediace? 

2. Komunikace v kontextu mediace 

3. Využití technik aktivního naslouchání v mediaci 

4. Konflikt v kontextu mediace 

5. Fáze mediace I 

6. Fáze mediace II 

7. Fáze mediace III 

8. Mediační dohoda 

9. Role mediátora a etický kodex 

10. Těžkosti při vedení mediace a způsoby řešení 

11. Rodinná mediace 

12. Interkulturní mediace 

Výstupní dovednosti a způsob jejich prověření: 

Student zná principy a cíle mediace. Zná fáze mediace a rozumí roli mediátora. 

Student umí rozlišit kauzy ne/vhodné k mediaci. Umí klientovi představit mediaci a vysvětlit její výhody. Student si zlepší svoje komunikační kompetence, zejména používání technik aktivního naslouchání. Dovednosti jsou průběžně ověřovány při cvičeních a řešení modelových kauz. Závěrečný písemný test má dvě části. Teoretická část ověřuje znalosti získané v přednáškách. Praktická část ověřuje dílčí dovednosti průběžně procvičované v rámci seminářů (např. identifikace zájmů vs. postoje stran konfliktu, neutralizace výroků apod.) 

 

Studijní literatura:

Šišková, T. Facilitativní mediace. Praha: Portál. 2012.  

Šišková, T. Průvodce rodinnou mediací. Praha: Portál. 2016.  

Holá, L. Mediace, způsob řešení mezilidských konfliktů, Praha: Grada, 2003  

Matoušek, O. Metody a řízení sociální práce, Praha: Portál, 2003    

Štern, P. a kol. Probace a mediace, Praha: Portál, 2010 

 

Last update: Myšková Dana (05.01.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html