SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Comparative Phenomenology of Burial Rites - ARL100397
Title: Srovnávací fenomenologie pohřebních rituálů
Guaranteed by: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unlimited (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Additional information: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=5211
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D.
Mgr. Martin Pehal, Ph.D.
Teacher(s): doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D.
Mgr. Martin Pehal, Ph.D.
Annotation - Czech
Kurz má za cíl zmapovat základní symbolické vzorce, které se objevují v pohřebních rituálech, a na příkladu různých náboženství sledovat, jaké aspekty těchto vzorců jsou napříč kulturami shodné, a v čem naopak spočívají jejich možné variace. Cílem je co možná nejkomplexněji přiblížit "symbolický potenciál" pohřebních rituálů, z něhož každé kultura rozvíjí jen některé složky, ale který může sloužit jako referenční metavzorec, na jehož pozadí lze lépe rozumět řadě konkrétních rituálních praktik. V rámci kurzu budeme probírat pohřební rituály různých náboženství. Jejich popis budeme mít vždy všichni k dispozici a budeme se pokoušet o jejich symbolickou interpretaci. Současně budou tento základní popis doplňovat referáty z dalších doplňkových textů.
Last update: Chlup Radek, doc. Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Seminář je vypsán ve dvou variantách, bakalářské a magisterské. V obou variantách je podmínkou získání atestace pravidelná účast, povoleny jsou 4 absence. Kromě toho je požadováno:

  • Bakalářská varianta (RL100397): Převzetí odpovědnosti za jednu z hodin v roli „pojistky“. Pojistka dělá totéž co všichni účastníci, tj. má daný rituál zanalyzován pomocí kategorií ze souboru Symbolické vzorce v pohřbech – manuál, na rozdíl od ostatních je ale důkladněji připravena a vstupuje do diskuse vždy, když se spontánně neujme slova nikdy jiný.
  • Magisterská varianta (ARL500100): a) Studenti prezentují jeden referát. b) Analýzy jednotlivých rituálů zpracovávají písemně (tj. vyplňují vždy dotazník Symbolické vzorce v pohřbech - otázky), přičemž dle své volby mohou tři pohřební kultury vynechat. Písemné úkoly odevzdávejte přes modul Studijní mezivýsledky, a to vždy do úterý 18:00 předchozího dne.

Last update: Chlup Radek, doc. Mgr., Ph.D. (14.10.2024)
Teaching methods - Czech

Kostru semináře budou tvořit zadané popisy pohřebních rituálů, které budou všichni účastníci povinni si na každou hodinu přečíst a o nichž poté budeme diskutovat. Každý pohřební rituál budeme analyzovat pomocí kategorií z dotazníku Symbolické vzorce v pohřbech - otázky, které jsou podrobněji vysvětleny v soubor Symbolické vzorce v pohřbech – manuál. Cílem je posoudit, nakolik a jakým způsobem se v daném rituálu vyskytují některé z těchto obecných symbolických vzorců. Body z dotazníku budou tvořit základní osnovu našich diskusí, a všichni účastníci by si proto měli promýšlet odpovědi na ně. (Je ale samozřejmé, že ne každý rituál budu skórovat ve všech kategoriích, popř. ne na základě popisu čteného všemi účastníky, nýbrž až na základě dalších textů, jež budou tématem referátů.)

Last update: Chlup Radek, doc. Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Syllabus - Czech

Obsah jednotlivých hodin naleznete na moodlové stránce kurzu.

Last update: Chlup Radek, doc. Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Student rozumí základním symbolickým vzorcům, na nichž jsou vystavěny pohřební rituály, a u mí je v různých rituálech identifikovat.

Na základě toho dokáže objasnit smysl jednotlivých pohřebních rituálních úkonů.

Last update: Chlup Radek, doc. Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html