|
|
|
||
Last update: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (07.02.2019)
|
|
||
Last update: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (19.02.2019)
5 kreditů (pouze studenti religionistiky) – příprava scénáře svatebního rituálu ve skupině
Studenti religionistiky: Ostatní: |
|
||
Last update: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (19.02.2019)
Obecně-teoretické práce
|
|
||
Last update: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D. (24.05.2019)
20. 2. Úvodní hodina 27. 2. Klíčové prvky svatby (Westermarck a van Gennep)
6. 3. Svatba a obětní vzorec (Maurice Bloch) a) Společná četba: R. Chlup - Bloch o iniciaci a oběti (interní text) + Bloch, Prey Into Hunter, kap. „Marriage“, pouze s. 65–81. Odpovědnost: Zuzana Tréglová Otázky: 1) Jaký je podle Blocha princip iniciace a oběti? V čem spočívá vzorec „odrážejícího se násilí“ a co je jeho výsledkem? 2) V čem spočívá paralela svatby a oběti? Vidíte nějaké obětní aspekty u dnešní svatby? 3) Jak při oběti může fungovat genderový symbolismus? Znáte nějaké další příklady obětního genderového symbolismu z jiných kultur? 4) Rozeberte a interpretujte jednotlivé fáze svatby v Ladákhu. 6) Proč je při svatbě tak časý motiv únosu? 5) Jak se genderový symbolismus má k rodu a k reálným mužům a ženám? Co na nejobecnější rovině mužský a ženský prvek symbolizují? Zamyslete se, co z toho lze vyvodit pro reinterpretaci genedrového symbolismu v dnešní době. 6) Jakým způsobem může svatba legitimizovat společenskou hierarchii a imperiální expanzi? Napadají Vás nějaké další příklady? b) Referát (20 min., Hynek Bečka): Ekonomicko-konzumní aspekty svatby vztažené k Blochovu vzorci. 13. 3. Hodina odpadá z důvodu zahraniční cesty obou pedagogů 20. 3. Tradiční svatby I: berberské svatební rituály v Maroku a) Společná četba: Elaine Combs-Schilling, „Etching Patriarchal Rule: Ritual Dye,Erotic Potency, and the Moroccan Monarchy“, Journal of the History of Sexuality 1.4 (1991): 658–681. b) Referát: detaily berberských svateb [Elaine Combs-Schilling, Sacred Performances: Islam, Sexuality, and Sacrifice, New York: Columbia University Press, 1989, kap. 10–11, s. 188–220] 27. 3. Tradiční svatba II: Řecko a) Společná četba (přečtěte si alespoň jeden z následujících dvou krátkých textů): Otázky: 1) Popište řeckou svatbu jako proces rozdělený do jednotlivých fází a rozeberte způsob, jímž jsou symbolicky tyto fáze vyznačovány. 2) Pokuste se co nejvíce rituálních prků vztáhnout k westermarckovské myšlenkové mapě. 3) Pokuste se na řeckou svatbu aplikovat Blochův model. b) Doplňkový referát na další detaily řecké svatby (Aleš Slapnička) 3. 4. Tradiční svatba III: Česká lidová svatba
Otázky jsou tytéž jako u řecké svatby.
10. 4. Svatba na rozhraní tradice a modernity: Izrael
Otázky: 1) Jak probíhá ortodoxní židovská svatba? 2) Co je na ní terčem feministické kritiky? 3) Jaké tři interpretační strategie volily ve vztahu k genderově problematickým prvkům svatby autorčiny informátorky? 4) Jaké čtyři strategie volily ve svém jednání?
Otázky: 1) V čem spočívá rituál rozbíjení sklenice a jaké jsou jeho tradiční interpretace? 2) Jakých jeho šest možných modifikací autorka probírá?
17. 4. Svatba dnes
Otázky: 1) Jaký je ústřední mýtus současných svateb? 2) Pojmenujte motivy, které bývají v rámci současných svateb zdůrazňovány. 3) Co tvoří podle Grimese transkulturní jádro mnoha svatebních tradic a jak se k tomu vztahuje ta moderní?
Domácí písemný úkol (odevzdání do pondělí 15. 4. 8:00 přes SIS, modul Studijní mezivýsledky): 1) Co jsou důvody toho, že se lidé dnes berou, nebo naopak neberou? 2) Jaké ideály se s dnešní svatbou pojí a jakými obrazy a symboly jsou vyjadřovány? 3) Jaký vidíte vztah mezi těmito obrazy/symboly a oněmi důvody? 4) Vidíte nějakou spojitost mezi těmito současnými důvody/ideály a důvody/ideály tradičními? 24. 4. Tvorba individualizované „parabolické“ svatby
Otázky: 1) V čem všem spočívají rizika alternativních svateb? 2) Jak se těmto rizikům vyhýbá mezikulturní svatba, kterou popisuje Leeds-Hurwitz?
Otázky: 1) V jakém ohledu jsou svatby centripetálními událostmi a v jakém jsou centrifugálními procesy? Jak se k sobě tyto dva aspekty mají? 2) V čem je podle Grimese skutečný smysl a cíl svateb? V jakém smyslu lze říct, že jsou vlastně všechny svatby mezikulturní? Doporučujeme též shlédnutí dokumentárního filmu Unveiled, na němž Grimes své teze ilustruje.
Otázky: 1) V čem spočívá rozdíl mezi mytickými a parabolickými narativy? 2) V jakém smyslu je svatba „snoubením příběhů“ a co z toho pro přípravu svatby vyplývá? Co je genogram a k čemu ho Anderson a Foley používají? 3) V jakém smyslu je pro nás pořád těžké opouštět své původní rodiny a jak se to při svatbě může projevovat? 4) V čem může být náročné zveřejnění svatebního záměru? Jaké rituální kroky mu mohou napomoci? 5) V čem spočívá mytická stránka svatby, v čem jsou její úskalí, a v čem je naopak potřebná? 6) V čem spočívá parabolická stránka svatby?
Domácí písemné úkoly přes svátky:
15. 5. Principy tvorby rituálu
Kapitoly 3-4 budeme probírat sekci po sekci. Kapitolu 5 budeme probírat ve vztahu k chystané modelaci tvorby svatebního rituálu: zamyslete se, u kterých všechn prvků z této kapitoly si dovedete představit jejich začlenění do naší seminární tvorby svatby (můžete se o tom případně radit i ve skupině).
23.5. Reflexe rozhovorů Otázku po otázce si zanalyzujeme Vaše rozhovory. Budete-li chtít, můžete se předem podívat na souhrnný soubor se všemi Vašimi analýzamu rozhovorů. Instrukce k návrhu svatebního rituálu Skupiny:
|