|
|
|
||
|
Lifespan developmental psychology established itself as an independent field in the second half of the 20th century. Unlike traditional developmental psychology, which focuses primarily on development in childhood and adolescence, it deals with human development and change throughout the life cycle, from birth to death, since many characteristics reach their peak in later life (e.g., crystalline intelligence). It is a multidisciplinary discipline because it studies not only the psychological and biological factors of human development, but also the social and cultural context and historical circumstances.
The aim of the course is to introduce students to current research findings related to individual developmental periods as well as research methods used in the field of lifespan developmental psychology. Knowledge gained: The student will be familiar with key concepts and theories within the psychology of lifelong development. The student will also know and be able to describe the psychosocial characteristics of the different developmental periods. The student will acquire knowledge of the methods of lifespan developmental psychology and the ability to apply them in psychological research and diagnosis. Skills acquired: The student will learn to apply the knowledge of lifelong development psychology in various areas of psychological practice, to master the methods of lifelong development psychology, to analyze and critically evaluate theories of lifelong development and to formulate hypotheses for further research in the field of lifelong development psychology. Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
|
|
||
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními výzkumnými poznatky vztahujícími se k jednotlivým vývojovým obdobím a rovněž s výzkumnými metodami, které jsou v oblasti psychologie celoživotního vývoje využívány. Získané znalosti: Student bude znát klíčové pojmy a teorie v rámci psychologie celoživotního vývoje. Bude též znát a umět popsat psychosociální charakteristiky jednotlivých vývojových období. Osvojí si znalost metod psychologie celoživotního vývoje a schopnost je aplikovat v psychologickém výzkumu i diagnostice. Získané dovednosti: Student se naučí aplikovat poznatky psychologie celoživotního vývoje v různých oblastech psychologické praxe, ovládat metody psychologie celoživotního vývoje, analyzovat a kriticky hodnotit teorie celoživotního vývoje a formulovat hypotézy pro další výzkum v oblasti psychologie celoživotního vývoje. Last update: Takács Lea, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.02.2022)
|
|
||
|
Study the required literature in relation to the exam requirements (review questions).
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
|
|
||
|
Required: Fingerman, K. L., Berg, C. A., Smith, J., & Antonucci, T. C. (2011). Handbook of lifespan development. Springer. During the semester, students will be assigned to read theoretical/review and empirical articles on the topics discussed. Recommended: Bornstein, M. H., & Lamb, M. E. (Eds.) (2015). Developmental science: An advanced textbook. Taylor & Francis Group. Harris, M. (2008). Exploring developmental psychology: Understanding theory and methods. Sage. Feldman, Robert S. (2014). Development Across the Life-Span. (7th Ed.). Prentice-Hall. Sigelman, C. K., & Rider, E. A. (2021). Life-span human development. Cengage Learning. Jones, N. A., Platt, M., Mize, K. D., & Hardin, J. (2019). Conducting Research in Developmental Psychology. Taylor & Francis Group. Zittoun, T., Valsiner, J., Gonçalves, M. M., Vedeler, D., Salgado, J., & Ferring, D. (2013). Human development in the life course: Melodies of living. Cambridge University Press. Richardson, K. (2005). Developmental psychology: How nature and nurture interact. Psychology Press. Richardson, K. (2019). Models of Cognitive Development (1st ed.). Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9780429297571 Shiller, V. M. (2017). The attachment bond: Affectional ties across the lifespan. Lexington Books. Bjorklund, D. F. (2020). Child Development in Evolutionary Perspective. Cambridge University Press. Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
|
|
||
|
Přednáška/seminář Last update: Takács Lea, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.02.2022)
|
|
||
|
Aktivní účast na přednáškách a seminářích, prezentace kritického zhodnocení empirického článku a absolvování závěrečného testu. Test: otevřené otázky z povinné četby + prezentace od vyučujících. Prezentace budou skupinové: 4-5 studentů ve skupině, studenti budou prezentovat empirický článek zadaný vyučujícím. Last update: Urban Kamila, doc. Mgr., Ph.D. (03.10.2023)
|
|
||
|
Perinatální rizika pro vývoj jedince Otázky vývojové psychologie Neuropsychologie Attachment a bonding Dopad socio-ekonomicko-kulturních faktorů na vývoj Jazykový vývoj Prediktory úspěšného vzdělávacího rozvoje Kognitivní vývoj (konstruktivistické pojetí) Metakognitivní vývoj Duševní zdraví dětí a adolescentů Kognitivní superaging Vývoj ve střední a pozdní dospělosti Prediktory úspěšného stárnutí Last update: Urban Kamila, doc. Mgr., Ph.D. (03.10.2023)
|
