SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Qualitative research in practice - APS300448
Title: Kvalitativní výzkum v praxi
Guaranteed by: Department of Psychology (21-KPS)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: 35 / unknown (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Teacher(s): doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Annotation -
The aim of the course is to introduce students to the main types of qualitative approaches, techniques of qualitative data collection and analysis, interpretation of qualitative findings and presentation of qualitative research results. On a practical level, the aim is to provide learners with the techniques, skills and data to apply the acquired knowledge when working with specific data.



Course content:The course introduces a wide range of approaches, methods and techniques of qualitative research in psychology and related social sciences. The aim of the course is to familiarize students with the main qualitative designs, techniques for collecting and analyzing qualitative data and presenting qualitative research results, while at the same time putting the acquired knowledge to the test by working with concrete data (hands-on training). The course will focus mainly on classic qualitative approaches, which are thematic analysis, grounded theory, interpretive phenomenological analysis (IPA), case study and ethnography. However, learners will also be introduced to other qualitative approaches including participatory and action research, narrative, discursive and conversational analysis, and biographical approaches. Last but not least, we will explore mixed-method research as a current trend that allows for the integration of qualitative and quantitative data.

The course includes seminars in which learners will have the opportunity to practice various qualitative research procedures and techniques on their own or provided data, including qualitative data analysis (step-by-step guide), formulating conclusions, and writing a research report.
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
Aim of the course - Czech

CÍL PŘEDMĚTU:

Předmět si klade dva hlavní cíle:

  1. seznámit studující s hlavními typy kvalitativních přístupů, technikami sběru a analýzy kvalitativních dat, interpretací kvalitativních zjištění a prezentací výsledků kvalitativního výzkumu,
  2. poskytnout studujícím prostor k aplikaci získaných znalostí při práci s konkrétními daty (hands-on training).

Získané znalosti: Po úspěšném absolvování kurzu by studující měli být schopni:

  • Porozumět cílům a specifikům kvalitativního výzkumu, identifikovat možnosti využití kvalitativního výzkumu ve vědě i v praxi.
  • Znát klíčové charakteristiky a postupy základních kvalitativních přístupů, identifikovat silné a slabé stránky jednotlivých přístupů a posoudit jejich vhodnost pro vlastní výzkum.
  • Demonstrovat znalost hlavních způsobů sběru kvalitativních dat: interview, zúčastněné pozorování, focus groups, analýza médií (weby, sociální sítě, atp.)
  • Demonstrovat porozumění kritériím validity a/nebo důvěryhodnosti kvalitativního výzkumu a kompetentně o nich argumentovat.
  • Kriticky reflektovat výhody i limity kvalitativního výzkumu.

Získané dovednosti: Po úspěšném absolvování kurzu by studující měli být schopni:

  • Samostatně formulovat návrh kvalitativního výzkumu, včetně stanovení vhodných výzkumných cílů a otázek a výběru konkrétního kvalitativního designu, a své volby kompetentně zdůvodnit.
  • Aplikovat získané znalosti při individuální nebo skupinové realizaci kvalitativního výzkumu, včetně sběru a analýzy dat, interpretace výsledků a jejich prezentace, a v to souladu s principy kvalitativního výzkumu.
  • Kriticky posoudit kvalitu vlastního výzkumu, vyhodnotit jeho přínosy i limity.

Last update: Zábrodská Kateřina, doc. Mgr., Ph.D. (13.01.2023)
Course completion requirements -
Attendance at seminars (70%), active participation in ongoing seminar tasks, study of recommended literature and practical documents.   
Last update: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
Literature -

Braun, V. (2021). Thematic analysis: A practical guide. 1st Edition. London: Sage. 

Brinkmann, S., & Kvale, S. (2018). Doing interviews. London: Sage. 

Cresswell, J. W. & Cresswell, J.D. (2017). research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 5th edition. SAGE Publications 

Charmaz, K. (2014). Constructing Grounded Theory. London: Sage. 

Marshall, C., Rossman, G. B. & Blanco, G. (2021). Designing qualitative research (7th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. 

Saldana, J. (2021). The coding manual for qualitative researchers. 4th. 4th Edition. London: Sage. 

Smith, J., Flowers, P. & Larkin, M. (2022). Interpretive Phenomenological Analysis: Theory, method and research. London: Sage. 

Willig, C., & Staiton Rogers, W. (2017). The Sage handbook of qualitative research in psychology. 2nd edition. London: Sage. 

The list of recommended literature is refined during the course. 

Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
Syllabus - Czech

OBSAH A HARMONOGRAM PŘEDMĚTU

  1. Význam a cíle kvalitativního výzkumu, využití kvalitativního výzkumu v psychologických disciplínách (v poradenství a psychoterapii, klinické psychologii, psychologii práce, ad.), „slavné“ kvalitativní výzkumy
  2. Tematická analýza jako trend současné psychologie
  3. Základní kvalitativní designy: zakotvená teorie, IPA, etnografie a případová studie
  4. Rozšířené kvalitativní designy: participativní a akční výzkum, narativní, diskurzivní a konverzační analýza, autoetnografie, biografické metody
  5. Etika v kvalitativním výzkumu, etická rizika a dilemata, informovaný souhlas
  6. Metody sběru dat v kvalitativním výzkumu: interview, focus groups, pozorování, analýza dokumentů, analýza sociálních sítí a webu, audiovizuálních analýza
  7. Interview jako základní metoda sběru dat v kvalitativním výzkumu: oslovování a výběr participantů/ek, struktura interview protokolu, formulace tazatelských otázek, tipy na vedení interview
  8. Analýza kvalitativních dat: kódování a varianty analytických postupů
  9. Využití softwaru při analýze kvalitativních dat: Atlas.ti, Nvivo, Maxqda
  10. Smíšený (mixed-method) výzkum: varianty propojování kvalitativních a kvantitativních dat
  11. Interpretace výsledků v kvalitativním výzkumu, validita v kvalitativním výzkumu
  12. Prezentace kvalitativních výzkumů, psaní a publikování kvalitativních studií

 

Last update: Zábrodská Kateřina, doc. Mgr., Ph.D. (13.01.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html