The aim of the course is to introduce students to the main types of qualitative approaches, techniques of qualitative data collection and analysis, interpretation of qualitative findings and presentation of qualitative research results. On a practical level, the aim is to provide learners with the techniques, skills and data to apply the acquired knowledge when working with specific data.
Course content:The course introduces a wide range of approaches, methods and techniques of qualitative research in psychology and related social sciences. The aim of the course is to familiarize students with the main qualitative designs, techniques for collecting and analyzing qualitative data and presenting qualitative research results, while at the same time putting the acquired knowledge to the test by working with concrete data (hands-on training). The course will focus mainly on classic qualitative approaches, which are thematic analysis, grounded theory, interpretive phenomenological analysis (IPA), case study and ethnography. However, learners will also be introduced to other qualitative approaches including participatory and action research, narrative, discursive and conversational analysis, and biographical approaches. Last but not least, we will explore mixed-method research as a current trend that allows for the integration of qualitative and quantitative data.
The course includes seminars in which learners will have the opportunity to practice various qualitative research procedures and techniques on their own or provided data, including qualitative data analysis (step-by-step guide), formulating conclusions, and writing a research report.
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
Cílem předmětu je seznámit studující s hlavními typy kvalitativních přístupů, technikami sběru a analýzy kvalitativních dat, interpretací kvalitativních zjištění a prezentací výsledků kvalitativního výzkumu. Na praktické rovině je cílem poskytnout studujícím techniky, dovednosti a data k aplikaci získaných znalostí při práci s konkrétními daty.
Obsah předmětu: Předmět představuje široké spektrum přístupů, metod a technik kvalitativního výzkumu v psychologii a příbuzných sociálních vědách. Cílem předmětu je seznámit studující s hlavními kvalitativními designy, technikami sběru a analýzy kvalitativních dat a prezentováním výsledků kvalitativního výzkumu, a současně si získané znalosti vyzkoušet při práci s konkrétními daty (hands-on training). V předmětu se zaměříme zejména na klasické kvalitativní přístupy, kterými jsou tematická analýza, zakotvená teorie, interpretativní fenomenologická analýza (IPA), případová studie a etnografie. Studující se však také seznámí s dalšími kvalitativními přístupy zahrnujícími participativní a akční výzkum, narativní, diskurzivní a konverzační analýzu a biografické přístupy. V neposlední řadě se budeme věnovat smíšenému (mixed-method) výzkumu jakožto současnému trendu umožňujícímu integrovat kvalitativní a kvantitativní data.
Součástí předmětu jsou semináře, ve kterých budou mít studující možnost vyzkoušet si jednotlivé postupy a techniky kvalitativního výzkumu na vlastních nebo poskytnutých datech, včetně analýzy kvalitativních dat (step-by-step guide), formulování závěrů, a psaní výzkumné zprávy.
Last update: Andrlová Jarmila, Mgr. (02.08.2023)
Aim of the course - Czech
CÍL PŘEDMĚTU:
Předmět si klade dva hlavní cíle:
seznámit studující s hlavními typy kvalitativních přístupů, technikami sběru a analýzy kvalitativních dat, interpretací kvalitativních zjištění a prezentací výsledků kvalitativního výzkumu,
poskytnout studujícím prostor k aplikaci získaných znalostí při práci s konkrétními daty (hands-on training).
Získané znalosti: Po úspěšném absolvování kurzu by studující měli být schopni:
Porozumět cílům a specifikům kvalitativního výzkumu, identifikovat možnosti využití kvalitativního výzkumu ve vědě i v praxi.
Znát klíčové charakteristiky a postupy základních kvalitativních přístupů, identifikovat silné a slabé stránky jednotlivých přístupů a posoudit jejich vhodnost pro vlastní výzkum.
Demonstrovat znalost hlavních způsobů sběru kvalitativních dat: interview, zúčastněné pozorování, focus groups, analýza médií (weby, sociální sítě, atp.)
Demonstrovat porozumění kritériím validity a/nebo důvěryhodnosti kvalitativního výzkumu a kompetentně o nich argumentovat.
Kriticky reflektovat výhody i limity kvalitativního výzkumu.
Získané dovednosti: Po úspěšném absolvování kurzu by studující měli být schopni:
Samostatně formulovat návrh kvalitativního výzkumu, včetně stanovení vhodných výzkumných cílů a otázek a výběru konkrétního kvalitativního designu, a své volby kompetentně zdůvodnit.
Aplikovat získané znalosti při individuální nebo skupinové realizaci kvalitativního výzkumu, včetně sběru a analýzy dat, interpretace výsledků a jejich prezentace, a v to souladu s principy kvalitativního výzkumu.
Kriticky posoudit kvalitu vlastního výzkumu, vyhodnotit jeho přínosy i limity.
Last update: Zábrodská Kateřina, doc. Mgr., Ph.D. (13.01.2023)
Course completion requirements -
Attendanceatseminars (70%), activeparticipation in ongoingseminartasks, study ofrecommendedliterature and practicaldocuments.
Last update: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
Účast na seminářích (70%), aktivní participace na průběžných seminárních úkolech, prostudování doporučené odborné literatury a praktických podkladů.
Last update: Andrlová Jarmila, Mgr. (12.09.2024)
Literature -
Braun, V. (2021). Thematicanalysis: A practicalguide. 1st Edition. London: Sage.
Brinkmann, S., & Kvale, S. (2018). Doinginterviews. London: Sage.
Cresswell, J. W. & Cresswell, J.D. (2017). research design: qualitative, quantitative, and mixedmethodsapproaches. 5th edition. SAGE Publications.
Charmaz, K. (2014). ConstructingGroundedTheory. London: Sage.
Marshall, C., Rossman, G. B. & Blanco, G. (2021). Designingqualitativeresearch(7th ed.). ThousandOaks, CA: Sage.
Saldana, J. (2021). Thecodingmanualforqualitativeresearchers. 4th. 4th Edition. London: Sage.
Smith, J., Flowers, P. & Larkin, M. (2022). InterpretivePhenomenologicalAnalysis: Theory, method and research. London: Sage.
Willig, C., & StaitonRogers, W. (2017). TheSage handbook ofqualitativeresearch in psychology. 2nd edition. London: Sage.
The list ofrecommendedliteratureisrefinedduringthecourse.
Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (03.08.2023)
Braun, V. (2021). Thematic analysis: A practical guide. 1st Edition. London: Sage.
Brinkmann, S., & Kvale, S. (2018). Doing interviews. London: Sage.
Cresswell, J. W. & Cresswell, J.D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 5th edition. SAGE Publications.
Čermák, I., Hytych, R., & Řiháček, T. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Charmaz, K. (2014). Constructing Grounded Theory. London: Sage.
Marshall, C., Rossman, G. B. & Blanco, G. (2021). Designing qualitative research (7th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Saldana, J. (2021). The coding manual for qualitative researchers. 4th. Edition. London: Sage.
Smith, J., Flowers, P. & Larkin, M. (2022). Interpretative Phenomenological Analysis: Theory, method and research. London: Sage.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vydání. Praha: Portál.
Willig, C., & Staiton Rogers, W. (2017). The Sage handbook of qualitative research in psychology. 2nd edition. London: Sage.
Seznam doporučené literatury je upřesňován v průběhu výuky.
Last update: Andrlová Jarmila, Mgr. (02.08.2023)
Syllabus - Czech
OBSAH A HARMONOGRAM PŘEDMĚTU:
Význam a cíle kvalitativního výzkumu, využití kvalitativního výzkumu v psychologických disciplínách (v poradenství a psychoterapii, klinické psychologii, psychologii práce, ad.), „slavné“ kvalitativní výzkumy
Tematická analýza jako trend současné psychologie
Základní kvalitativní designy: zakotvená teorie, IPA, etnografie a případová studie
Rozšířené kvalitativní designy: participativní a akční výzkum, narativní, diskurzivní a konverzační analýza, autoetnografie, biografické metody
Etika v kvalitativním výzkumu, etická rizika a dilemata, informovaný souhlas
Metody sběru dat v kvalitativním výzkumu: interview, focus groups, pozorování, analýza dokumentů, analýza sociálních sítí a webu, audiovizuálních analýza
Interview jako základní metoda sběru dat v kvalitativním výzkumu: oslovování a výběr participantů/ek, struktura interview protokolu, formulace tazatelských otázek, tipy na vedení interview
Analýza kvalitativních dat: kódování a varianty analytických postupů
Využití softwaru při analýze kvalitativních dat: Atlas.ti, Nvivo, Maxqda
Smíšený (mixed-method) výzkum: varianty propojování kvalitativních a kvantitativních dat
Interpretace výsledků v kvalitativním výzkumu, validita v kvalitativním výzkumu
Prezentace kvalitativních výzkumů, psaní a publikování kvalitativních studií
Last update: Zábrodská Kateřina, doc. Mgr., Ph.D. (13.01.2023)