Introduce Educational Psychology as one of possible base for professional activity in educational and school counselling services and in all areas, where psychologist needs integrated understanding of previous development of children, adolescents and also adults for effective intervention.
Give theoretical application base for psychological explanation of educational processes and their influences to personality development (cognitive psychology, psychology of education).
Interconnect findings of educational psychology and solutions to concrete real education situations.
Last update: KPSBIDLO (27.07.2006)
Předmět ukazuje pedagogickou psychologii jako jedno z možných východisek pro profesní působení ve výchovném a
školním poradenství a ve všech oblastech, kde psycholog potřebuje ucelené objasnění předchozího vývoje dětí,
dospívajících i dospělých pro efektivní intervenci. Dále má poskytnout teoreticko-aplikační základ pro psychologické vysvětlení výchovných a
vzdělávacích procesů a jejich působení pro rozvoj osobnosti (psychologie učení, vyučování, výchovy) a propojit poznatky
pedagogické psychologie s řešením konkrétních situací při vzdělávání a výchově.
Last update: KPSBIDLO (03.10.2010)
Aim of the course -
To introduce the Educational Psychology as an applied psychological discipline for better understanding of the educational process.
Last update: KPSBIDLO (06.11.2007)
Cílem je ukázat, že právě pedagogická psychologie nabízí relevantní podklady pro vzdělávání a výchovu jedince, pro stimulaci jeho rozvoje.
Last update: KPSBIDLO (05.10.2007)
Literature -
Key Reading:
Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Karolinum, Praha 1993, 1996.
Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele.Portál, Praha 2001.
Fontana, D: Psychology for teachers. MACMILLAN PRESS LTD of Houndsmills, Basingstoke, Hampshire 1995.
Sternberg, R.J., Williams, W.M.: Educational psychology. Allyn and Bacon, Boston 2002.
Textbooks:
Biehler, Robert F., Snowman, Jack. Psychology applied to teaching. Boston: Houghton Mifflin, 1989. ISBN 0-395-35756-X. P-5049
Bruner, Jerome. The culture of education. Cambrige: Harvard University Press, 1996. ISBN 0-674-17953-6 (pbk.) P-6736
Crowl, Thomas K., Kaminsky, Sally, Podell, David M. Educational psychology : windows on teaching. Madison: Brown&Benchmark, 1997. ISBN 0-697-26816-0. P-5983 + příručka jazykového centra (včetně Cdromu)
Klausmeier, Herbert J., Ripple, Richard E. Learning and human abilities : educational psychology. New York: Harper & Row, 1971. ISBN 06-043694-8. P-2872
Skinner, Charles E.(Ed.). Educational psychology. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1962. LCCCN 59-13179. P-1977 b
Sternberg, Robert J., Williams, Wendy M. Educational psychology.Boston: Allyn and Bacon, 2002. ISBN 0-321-01184-8. P-6677
Wilson, John A., Robeck, Mildred C., Michael, William B. Psychological foundations of learning and teaching. New York: McGraw-Hill, 1969. ISBN 07-070848-7. P-4676
Supplementary books:
Doll, B., Zucker, S., Brehn, K. Resilient Classrooms : Creating Healthy Environments for Learning. New York, London: The Guilford Press, 2004. ISBN 1-59385-001-8
Cruickshank, William M. (Ed.). Psychology of exceptional children and youth. [2nd, 3rd , 4th ed.] Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1963, 1975, 1980. ISBN 0-13-733808-2. PU-4471, P-4494, P-8789
Hall, John F. The Psychology of Learning. Philadelphia&New York: J.B.Lippincott Company, 1966. PU-4703
Holt, John. How children fail. Harmondsworth: Penguin Books, 1970. P-2961-
Kozulin, A. Psychological Tools : A sociocultural Approach to Education. Cambridge London: Harvard University Press, 1998. ISBN 0-674-00708-5
Morrison, A., McIntyre, D. Teachers and teaching. Harmondsworth: Penguin Books, 1969. P-2645
Morrison, A., McIntyre, D. Schools and socialization. Harmondsworth: Penguin Books, 1971. PU-4761Nunnally, Jum C. Educational measurement and evaluation. [1. vyd.] New York: McGraw-Hill, 1964. LCCCN 63-19767. PU-2363
Nunnally, Jum C. Educational measurement and evaluation. [2nd ed.] New York: McGraw-Hill, 1972. ISBN 07-047553-9. PU-6282
Orpinas, P. ? Horne, A. M. Bullying Prevention: Creating a Positive School Climate and Developing Social Competence. Washington: American Psychological Association, 2006. ISBN 1-59147-282-2
Pressley, M., McCormick, C. Child and Adolescent Development for Educators. New York London: The Guilford Press, 2007. ISBN 1593853521, 9781593853525
Radford, John (Ed.). Talent, teaching and achievement. London: Jessica Kingsley, 1991. ISBN 1-85302-111-3. P-4806
Online zdroje
databáze ERIC (the Educational Resource Information Center, contains more than 1,243,000 records and links to more than 224,000 full-text documents) - viz Onelog >> EBSCOHOST >> EBSCOhost WEB >> ERIC
Last update: KPSGILLE (23.09.2008)
Povinná:
Čáp, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993, 1996. ISBN 80-7066-534-3.
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
Sternberg, R. J., Williams, W. M. Educational psychology.Boston: Allyn and Bacon, 2002. ISBN 0-321-01184-8.
Doporučená:
Auger, M.T., Boucharlat, Ch. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0.
Bondy, A., Frost, L. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1.
Bruner, J. S. Vzdělávací proces. Praha: SPN, 1965.
Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7367-118-2.
Čáp, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.
Čapek, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1718-0.
Davido, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
Dinkmeyer, D., McKay, G. D. STEP-efektivní výchova krok za krokem. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-85282-92-5.
Drapela, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-766-3.
Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-556-3.
Elliott, J., Place, M. Dítě v nesnázích. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0182-0.
Fischer, R. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-966-6.
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-626-8.
Gagné, R. M. Podmínky učení. Praha: SPN, 1975.
Gajdošová, E., Herényiová, G. Rozvíjení emoční inteligence žáků. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-115-8.
Haddon, M. Podivný případ se psem. Praha: Argo, 2003. ISBN 80-7203-541-X
Hayden, T. L. Spratek. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-375
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-888-0.
Hort, V., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E. a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-472-9.
Hrabal, V., Man. F., Pavelková, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984.
Hříbková,L. Nadání a nadaní.Ped.-ps. přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke šk. praxi. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
Karnsová, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.
Kolář, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7367-014-3.
Kolář, Z., Šikulová, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.
Kosíková, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada,
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
Lebeer, J. (ed.) a kol. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-103-4.
Leman, K. Sourozenecké konstelace. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-430-3.
Lukasová, E. Logoterapie ve výchově. Praha: Portál, 1997.
Macek, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-747-7.
Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
Martínek, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
Matějček, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986.
Matějček, Z., Dytrych, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7.
Mertin, V., Gillernová, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003, 2010. ISBN 80-7178-799-X.
Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1
Nešpor, K., Czemy, L., Pernicová, M. Zásady efektivní primární prevence. Praha: FITIN, 1999.
Paclt, I. a kol. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1426-4.
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7367-172-7.
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7367-047-X.
Rogers, C. R. Způsob bytí. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-233-5.
Satirová, V. Kniha o rodině. Praha: Práh, 1994. ISBN 80-901325-0-2.
Selikowitz, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-773-7.
Sobotková, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8.
Sternberg, R. Úspěšná inteligence. Praha: Grada, 2001. ISBN:80-247-0120-0.
Sternberg, R. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
Stuchlíková, I. a kol. Zvládání emočních problémů školáků. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-534-2.
Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
Valenta, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: VUP, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
Vaníčková, E. Tělesné tresty dětí. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0814-0.
Vermeulen, P. Autistické myšlení. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1600-3.
Vygotskij, L.S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
Vymětal, J. Úzkost a strach u dětí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-830-9.
Další odborná literatura bude doporučována ve vztahu k jednotlivým tématům.
Textbooks:
Biehler, Robert F., Snowman, Jack. Psychology applied to teaching. Boston: Houghton Mifflin, 1989. ISBN 0-395-35756-X. P-5049
Bruner, Jerome. The culture of education. Cambrige: Harvard University Press, 1996. ISBN 0-674-17953-6 (pbk.) P-6736
Crowl, Thomas K., Kaminsky, Sally, Podell, David M. Educational psychology : windows on teaching. Madison: Brown&Benchmark, 1997. ISBN 0-697-26816-0. P-5983 + příručka jazykového centra (včetně Cdromu)
Klausmeier, Herbert J., Ripple, Richard E. Learning and human abilities : educational psychology. New York: Harper & Row, 1971. ISBN 06-043694-8. P-2872
Skinner, Charles E.(Ed.). Educational psychology. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1962. LCCCN 59-13179. P-1977 b
Sternberg, Robert J., Williams, Wendy M. Educational psychology.Boston: Allyn and Bacon, 2002. ISBN 0-321-01184-8. P-6677
Wilson, John A., Robeck, Mildred C., Michael, William B. Psychological foundations of learning and teaching. New York: McGraw-Hill, 1969. ISBN 07-070848-7. P-4676
Supplementary books:
Doll, B., Zucker, S., Brehn, K. Resilient Classrooms : Creating Healthy Environments for Learning. New York, London: The Guilford Press, 2004. ISBN 1-59385-001-8
Cruickshank, William M. (Ed.). Psychology of exceptional children and youth. [2nd, 3rd , 4th ed.] Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1963, 1975, 1980. ISBN 0-13-733808-2. PU-4471, P-4494, P-8789
Hall, John F. The Psychology of Learning. Philadelphia&New York: J.B.Lippincott Company, 1966. PU-4703
Holt, John. How children fail. Harmondsworth: Penguin Books, 1970. P-2961-
Kozulin, A. Psychological Tools : A sociocultural Approach to Education. Cambridge London: Harvard University Press, 1998. ISBN 0-674-00708-5
Morrison, A., McIntyre, D. Teachers and teaching. Harmondsworth: Penguin Books, 1969. P-2645
Morrison, A., McIntyre, D. Schools and socialization. Harmondsworth: Penguin Books, 1971. PU-4761Nunnally, Jum C. Educational measurement and evaluation. [1. vyd.] New York: McGraw-Hill, 1964. LCCCN 63-19767. PU-2363
Nunnally, Jum C. Educational measurement and evaluation. [2nd ed.] New York: McGraw-Hill, 1972. ISBN 07-047553-9. PU-6282
Orpinas, P., Horne, A. M. Bullying Prevention: Creating a Positive School Climate and Developing Social Competence. Washington: American Psychological Association, 2006. ISBN 1-59147-282-2
Pressley, M., McCormick, C. Child and Adolescent Development for Educators. New York London: The Guilford Press, 2007. ISBN 1593853521, 9781593853525
Radford, John (Ed.). Talent, teaching and achievement. London: Jessica Kingsley, 1991. ISBN 1-85302-111-3. P-4806
Online zdroje
databáze ERIC (the Educational Resource Information Center, contains more than 1,243,000 records and links to more than 224,000 full-text documents) - viz Onelog >> EBSCOHOST >> EBSCOhost WEB >> ERIC
Last update: KPSBIDLO (15.10.2010)
Teaching methods -
Technique: lecture/seminary
Last update: KPSBIDLO (06.11.2007)
přednáška/seminář
Last update: KPSBIDLO (09.05.2007)
Requirements to the exam -
read over key reading in connection with control questions
give over 70% of written tasks
work out detailed educational psychological characteristic of chosen person in age between 12 and 20 on the strength of interviews, observations and questionnaires
Partial through-tasks for seminars and summary portfolio- viz Files
Last update: KPSBIDLO (20.11.2010)
Zápočet (uděluje pouze doc. Gillernová) - Vypracovat podrobnou pedagogickopsychologickou charakteristiku jedince nejlépe ve věku od 12 do 20 let, na podkladě zpracování výsledku rozhovorů, pozorování a dotazníků (Pokyny a pomůcky pro vypracování kazuistiky).
Zkouška (u jednoho z vyučujících dle vlastní volby) - Prostudovat základní literaturu v souvislosti s požadavky na zkoušku (problémové okruhy ke zkoušce) a zpracovávat dílčí úkoly tvořící Portfolio každého studenta předmětu a odevzdávat je průběžné během semestru, poslední nejpozději během zápočtového týdne.
Řádné termíny na zápočet i zkoušku jsou v informačním systému vypisovány v zimním semestru.
Problémové okruhy ke zkoušce:
Pedagogická psychologie jako teoreticko aplikační disciplína, základní úkoly, přínos pro praxi i teorii výchovy a vzdělávání.Pojmy a vztahy mezi nimi: osobnost, činnost, učení, schopnosti, dovednosti, vědomosti, vývoj, rozvíjení osobnosti, socializace, výchova, sebevýchova. Významné koncepce osobnosti a jejich podíl na rozvoji pedagogické psychologie. Koncepce učení, které významně ovlivnily pedagogickou psychologii. Lidské učení, jeho znaky, druhy, výsledky, obecné zákony. Sociální učení a jeho formy, socializace a výchova. Interakce biologických a psychosociálních podmínek ve vývoji a rozvoji osobnosti, poruchy a možnosti intervencí. Medicínský a pedagogicko psychologický pohled na problémy jako např. ADHD (LMD), dyslexie a další vývojové poruchy. Kategoriální a nekategoriální přístup k diagnostickým kategoriím. Individuální a skupinové rozdíly ve vývoji jedince a při jeho rozvíjení. Rozvíjení osobnosti v činnostech, v interakci jedince s osobami a skupinami, vyrovnáváním se s náročnými životními situacemi. Motivace, její struktura, změny v síle a kvalitativních znacích. Způsoby uspokojování potřeb a význam ve výchově. Zájem o učení a jeho rozvíjení. Inteligence. Osvojování a rozvíjení intelektových dovedností. Podmínky školní úspěšnosti a školního prospěchu. Rozbor příčin neprospěchu žáka na různých typech škol. Psychické stavy při učení, jejich vznik a působení. Analýza vybraných podmínek učení (transfer a interference, zapamatování a zapomínání apod.). Senzomotorické učení a rozvíjení senzomotorických dovedností. Osvojování vědomostí. Tvořivost a metody jejího rozvíjení. Psychologické aspekty problémového a skupinového vyučování. Kooperativní vyučování. Kognitivní styly a styly učení žáků. Sociokulturní vlivy, působení makroprostředí na výchovu a dítě v rodině. Postoje rodičů k dítěti, emoční klima v rodině, psychická deprivace a subdeprivace, pedagogicko psychologické problémy neúplných, doplněných a dysfunkčních rodin. Rodičovské styly výchovy. Význam vrstevnických skupin ve vývoji a rozvoji jedince. Školní třída jako specifická malá sociální skupiny, její vliv na školní úspěšnost a vývoj žáka. Klima školní třídy a školy. Diagnostika školní třídy. Hrové, pracovní a zájmové činnosti a jejich podíl na vývoji a rozvoji jedince. Společné činnosti v rodině, ve vrstevnických a zájmových skupinách. Pedagogicko psychologická problematika výchovných prostředků, odměny a tresty ve výchově, působení příkladu a modelu. Učitel a jeho podíl na vývoji a rozvoji dítěte, interakce a komunikace učitele se žáky, styly výchovy ve školním prostředí. Osobnost učitele a jeho profesní kompetence. Sebepojetí, sebehodnocení a sebevýchova. Vývoj a rozvoj morálních aspektů osobnosti. Charakter. Mnohostranný a jednostranný vývoj jedince a jeho pedagogicko-psychologické vymezení. Psychologická problematika zdravého životního stylu dětí a mládeže. Zdravá škola. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Metody. Přednosti a nedostatky tradiční diagnostiky. Alternativní přístupy k psychodiagnostice v pedagogické psychologii.
Dílčí, průběžné úkoly pro semináře a souhrnné portfolio 2010/2011: viz Soubory
Last update: KPSBIDLO (20.11.2010)
Syllabus -
Educational psychology as a theoretical application discipline, its object, main tasks, basic methods.
Elementary relationship in personality development, in education and learning.
Individual and group learning and education differences.
Psychological assessment of individual and school groups as a base for educational psychological intervention.
Analysis of personality development and education on the strength of detailed continuous working case report (casuistry).
Last update: KPSBIDLO (09.05.2007)
Pedagogická psychologie jako teoreticko-aplikační disciplína, její předmět, hlavní úkoly, základní metody.
Využití pedagogické psychologie pro praxi výchovy, vzdělávání a pro rozvíjení jedince. Jak se stát dobrým učitelem? Jak se stát dobrým žákem?
Základní vztahy ve vývoji osobnosti, ve výchově a v učení. Základní charakteristiky interakce dospělých a dětí.
Rozbor vývoje osobnosti a výchovy na podkladě podrobně zpracovaných kasuistik.
Motivace ve výchově a vyučování.
Obecné přístupy k učení. Druhy učení a jejich charakteristika. Kognitivní styly a styly učení. Školní sebepojetí a akademická účinnost žáků.
Psychologická problematika osvojování vědomostí a dovedností ve škole.
Individuální a skupinové rozdíly při učení, ve vyučování a ve výchově.
Psychologická problematika výchovných prostředků.
Školní úspěšnost žáka.
Školní třídy a jejich management.
Diagnostika jednotlivce a školní třídy jako východisko pedagogicko psychologické intervence.
Standardizované a nové formy testování v pedagogické psychologii.
Last update: KREJL9AF (11.11.2010)
Entry requirements -
Prerequisites: attestation of General Psychology, at least in parallel Developmental Psychology and Psychology of Personality
Last update: KPSBIDLO (09.05.2007)
atestace z Obecné psychologie I (APS300008), doporučeno alespoň souběžně Ontogenetická psychologie (APS300011) a Psychologie osobnosti (APS300016)