|
|
|
||
Předmět pokrývá oblasti studijní administrativy, metod studia, tréninku akademického psaní a prezentačních
dovedností. Důraz je kladen na zprostředkování informací a osvojení dovedností využitelných v rámci celého vysokoškolského studia. Studenti se rovněž seznámí s organizační strukturou katedry. Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (02.06.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky vysokoškolského studia, uvést je do studia psychologie a seznámit je s organizační strukturou katedry psychologie. Dalším cílem je vést studenty ke kritickému myšlení a uvažování nad psychologickými tématy probíranými v rámci studia. Získané znalosti: student se orientuje v organizační struktuře Univerzity Karlovy v Praze, Filozofické fakulty i katedry psychologie, rozumí svému studijnímu plánu a zná aktuální studijní řády a předpisy a rozumí jejich obsahu; zná vhodné metody učení a principy kritického zkoumání informací; dokáže vyjmenovat nejdůležitější psychologické informační zdroje, popsat a definovat metody vědecké práce v psychologii; rozumí významu statistiky pro práci psychologa; dokáže vyjmenovat principy čtení i psaní odborných psychologických textů; zná vhodný způsob a principy prezentace psychologických poznatků pro odbornou i laickou veřejnost; zná základní etická pravidla pro práci s lidmi a orientuje se v možnostech psychologického profesního uplatnění v ČR i v ostatních zemích evropského společenství. Získané dovednosti: student se orientuje v aktuálních studijních řádech a předpisech a umí v nich vyhledávat potřebné informace; umí aplikovat vhodné metody učení do svého studia; umí kriticky posoudit informace probírané v rámci studia či objevující se v médiích; umí efektivně používat nejdůležitější psychologické informační zdroje; umí efektivně zpracovat informace z odborného textu a napsat odborný psychologický text; umí prezentovat psychologické poznatky pro odbornou i laickou veřejnost.
Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (02.06.2023)
|
|
||
Vypracovat seminární práci na zvolené psychologické téma v rozsahu 5 normonstran. Veškeré požadavky je nutné splnit nejpozději do konce semestru, ve kterém je předmět vyučován. V LS nejsou vypisovány žádné termíny pro splnění kontroly studia. Seminární práce:Zpracování přehledové studie na zvolené psychologické téma. Podmínkou je využití zahraničních studií publikovaných v časopisech listovaných v databázích WoS či Scopus. Celkový rozsah práce je 5 normostran, tento rozsah je nutné dodržet. Seminární práci je nutné odevzdat v elektronické podobě nejpozději během posledního týdne výuky. Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (02.06.2023)
|
|
||
Povinná:
American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). Creme, P., & Lea, M. (2008). Writing at university: A guide for students. McGraw-Hill Education (UK). Lilienfeld, S. O., Lynn, S. J., Ruscio, J., & Beyerstein, B. L. (2009). 50 great myths of popular psychology: Shattering widespread misconceptions about human behavior. Wiley-Blackwell. [dostupná i česky - Knižní klub, 2011] Černikovský et al. Jak předcházet plagiátorství ve studentských pracích: Příručka pro akademické pracovníky. Karolinum: Praha. https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/124383/Pln%c3%bd%20text.pdf?sequence=1&isAllowed=y Sword, H. (2012). Stylish academic writing. Harvard University Press. Doporučená: Adler, M. J., & Van Doren, C. (2011). How to read a book. Simon and Schuster. [dostupná on-line] Katuščák, D., Drobíková, B., & Papík, R. (2008). Jak psát závěrečné a kvalifikační práce: jak psát bakalářské práce, diplomovbé práce, dizertační práce, specializační práce, habilitační práce, seminární a ročníkové práce, práce studentské vědecké a odborné činnosti. Enigma. Papík, R. (2011). Strategie vyhledávání informací a elektronické informační zdroje. Velryba. Simmons, J. P., Nelson, L. D., & Simonsohn, U. (2011). False-positive psychology undisclosed flexibility in data collection and analysis allows presenting anything as significant. Psychological science, 22(11), 1359-1366. Sternberg, R. J., Roediger III, H. L., & Halpern, D. F. (Eds.). (2007). Critical thinking in psychology. Cambridge University Press. Šanderová, J. (2009). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Sociologické nakladatelství. Šesták, Z. (2000). Jak psát a přednášet o vědě. Academia. Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (02.06.2023)
|
|
||
Informace o studiu - SIS, platné studijní předpisy, studijní plán, rozvrh Práce s elektronickými informačními zdroji Citační norma APA, zásady citování, práce s referenčním manažerem Psaní odborných psychologických textů Vědecká metoda v psychologické praxi Jak prezentovat psychologické poznatky Etika ve výzkumu Etika v práci psychologa Představení odborných psychologických asociací Orientace v možnostech psychologického profesního uplatnění; Europsycholog Jak se efektivně učit Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (02.06.2023)
|
|
||
pouze pro studenty 1.ročníku Psychologie Last update: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (02.06.2023)
|