SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
General Psychology and Psychology of Personality - APD124002
Title: Obecná psychologie a psychologie osobnosti
Guaranteed by: Department of Education (21-KPED)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D.
Mgr. Natálie Šimčík
Annotation - Czech
Předmět je zaměřen na zvládnutí vybraných témat obecné psychologie a psychologie osobnosti. Pozornost je věnována zejména základním kognitivním, emočním a volním procesům vztahujícím se k výchovně-vzdělávacímu procesu. Cílem druhé části předmětu je vytvoření základního přehledu teorií osobnosti.

The course is focused on mastering selected topics of general psychology and personality psychology. Attention is paid in particular to basic cognitive, emotional and volitional processes related to the educational process. The aim of the second part of the course is to create a basic overview of personality theories.

Osnova předmětu:
1. Předmět obecné psychologie, základní pojmy, etické problémy současné psychologie, metody získávání obecně psychologických poznatků, výzkum v psychologii.
2. Senzorické procesy, čití a vnímání.
3. Paměť a pozornost - paměťové procesy, druhy paměti, křivka učení, mnemotechniky, druhy pozornosti, vlastnosti pozornosti, vnitřní a vnější faktory pozornosti
4. Učení a inteligence - základní druhy učení, učení u zvířat, specificky lidské učení, klasické a operantní podmiňování. Vymezení inteligence, druhy inteligence, měření IQ.
5. Myšlení - druhy myšlení, myšlenkové operace a procesy, řešení problémů.
6. Motivace a emoce - instinkt, pud, potřeba, analýza potřeb, hierarchie potřeb, výkonová motivace, volní procesy, vymezení emocí, složky emocí, základní emoce.
7. Vymezení psychologie osobnosti, definice osobnosti, základní témata psychologie osobnosti - temperament, charakter, schopnosti a vlohy, rysy osobnosti, integrace osobnosti a vývoj osobnosti
8. Přínos klasické psychoanalýzy a analytické psychologie pro pojetí osobnosti - S. Freud, C. G. Jung
9. Přínos individuální psychologie a Ego-psychologie pro pojetí osobnosti - A. Adler, E. H Eriksson
10. Přínos neopsychoanalýzy a teorií interpersonální dynamiky pro pojetí osobnosti - K. Horneyová, E. Fromm, H. S. Sullivan
11. Přínos behavioristických teorií učení pro pojetí osobnosti - N. E. Miller, J. Dollard, B. F. Skinner
12. Problematika osobnosti v sociálně-kognitivních teoriích učení a v kognitivní teorii osobních konstruktů - A. Bandura, J. B. Rotter, G. Kelly
13. Fenomenologická a humanistická pojetí osobnosti - A. H. Maslow, C. R. Rogers, V. E. Frankl


Last update: Komárková Tereza, Mgr., Ph.D. (04.06.2025)
Course completion requirements - Czech

průběžné plnění zadaných úkolů

Last update: Pastyříková Iveta, Mgr. (04.07.2023)
Literature - Czech

Základní literatura:

  • Cakirpaloglu, P. (2012). Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada.
  • Drapela, V. J. (2011). Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál.
  • Kern, H. et al. (2006). Přehled psychologie. Praha: Portál.
  • Plháková, A. (2007). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia
  • Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Grada.

Doporučená literatura:

  • Adler, A. (1999). Porozumění životu. Úvod do individuální psychologie. Praha: Aurora.
  • Blatný, M. et al. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Grada.
  • Erikson, E. H. (2002). Dětství a společnost. Praha: Argo.
  • Frankl, V. E. (1995). Vůle ke smyslu. Brno: Vesta.
  • Frankl, V. E. (1994). Člověk hledá smysl. Praha: Psychoanalytické nakl.
  • Frankl, V. E. (1995). Lékařská péče o duši. Brno: Cesta.
  • Freud, S. (1990). O člověku a kultuře. Praha: Odeon.
  • Freud, S. (1991-1994). Vybrané spisy I. - III. Praha: Avicenum.
  • Fromm, E. (1993). Strach ze svobody. Praha: Naše vojsko.
  • Fromm, E. (1996). Umění milovat. Praha: Nakl. J.Šimona.
  • Gardner, H. (1999). Dimenze myšlení. Praha: Portál.
  • Horneyová, K. (2000). Neuróza a lidský růst. Zápas o seberealizaci. Praha: Triton Pragma.
  • Jung, C.G. (1992). Analytická psychologie, její teorie a praxe. Praha: Academia.
  • Jung, C.G. (1994). Duše moderního člověka. Brno: Atlantis.
  • Mikšík, O. (1999). Psychologické teorie osobnosti. Praha: Karolinum.
  • Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., & Wagenaar, W.A. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál.
  • Rogers, C.R. (1998). Způsob bytí. Praha: Portál.
  • Rogers, C.R. (1995). Ako byť sám sebou. Iris: Bratislava.
  • Říčan, P. (2005). Psychologie. Praha: Portál.
  • Stanovich, K. E. (2012). How to think straight about psychology. New York: Pearson.
  • Sternberg, R. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum.
  • Wilson, E. O. (1993). O lidské přirozenosti. Praha: LN.
Last update: Andrlová Jarmila, Mgr. (13.07.2023)
Learning resources - Czech
https://kped.ff.cuni.cz/cs/studium/kombinovane-studium/studijni-opory/bc-pedagogika/ (hesla k souborům budou sdělena studentům kombinované formy studia)
Last update: Andrlová Jarmila, Mgr. (13.07.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html