SubjectsSubjects(version: 953)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Principles of Interactive Design - ANM50642
Title: Principy interaktivní tvorby
Guaranteed by: Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unlimited (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Additional information: http://novamedia.ff.cuni.cz/
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
Guarantor: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
Teacher(s): Jiří Sekera
Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Annotation -
During the course, students first practice basic user research techniques to map a specific topic, relevant users and their needs. Based on these inputs, they will then create a solution design in the form of an interactive mobile app prototype, which they will validate themselves at the end of the course using user evaluation testing methodologies.
During the course, students will learn (and practice) basic user research techniques (exploration and evaluation), HCD (human-centered design) and UX (user experience), service walkthrough design, creating a functional prototype, basic design methods and principles (including visual design, accessibility and ethics).
Last update: Paštěka Václav, Mgr. (28.04.2022)
Course completion requirements

  • 40% Hodnocení individuálních a týmových praktických cvičení (explorace, tvorba prototypu, evaluace)
  • 40 % Learning journal (osobní reflexe po každé z lekcí)
  • 20 % Závěrečný písemný test

Last update: Paštěka Václav, Mgr. (28.04.2022)
Literature - Czech
  • BOLTER, Jay D.; GROMALA, Diane. Windows and Mirrors: Interaction Design, Digital Art, and the Myth of Transparency. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2008. ISBN 0-262-02545-0.
  • COOPER, Alan; REIMANN, Robert; CRONIN, David. About Face 3: the essentials of interaction design. Indianapolis: Wiley Publishing, 2007. 610 s. ISBN 978-0-470-08411-3.
  • KOLKO, Jon. Thoughts on interaction design [elektronická kniha]. Burlington: Morgan Kaufmann, Elsevier, 2010 [cit. 2014-02-18]. Dostupné po přihlášení z WWW: <>. ISBN 978-0-12-378624-1.
  • RASKIN, Jef. The humane interface: new directions for designing interactive systems. Boston: Addison-Wesley, 2000. 233 s. ISBN 0-201-37937-6.
  • SAFFER, Dan. Designing for Interaction. Berkeley: New Riders Press, 2006. 223 s. ISBN 0-321-43206-1.
  • SALEN, Katie; ZIMMERMAN, Eric. Rules of play: game design fundamentals. Cambridge, Massachusetts: MIT, [2004]. 672 s. ISBN 0-262-24045-9.
  • TUFTE, Edward R. The visual display of quantitative information. 2nd ed. Cheshire: Graphics Press, 2007. 197 s. ISBN 978-0-9613921-4-7.

Last update: Paštěka Václav, Mgr. (19.09.2022)
Syllabus

  • Úvod do interaktivního designu a výběr designové výzvy
  • Explorační uživatelský výzkum (úvod, příprava, provedení, vyhodnocení a předání)
  • Návrh průchodu službou (blueprints, user flows)
  • Základní principy vizuálního designu a návrhu uživatelských rozhraní
  • Tvorba interaktivního prototypu mobilní aplikace (nebo webu)
  • Přístupnost a použitelnost
  • Etika v designu
  • HCD (Human-centered design) a UX (User Experience Design)
  • Evaluativní uživatelský výzkum (příprava, provedení, vyhodnocení, prezentace)

Last update: Paštěka Václav, Mgr. (28.04.2022)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html