|
|
|
||
LETNÍ SEMESTR - DĚJINY
Cílem kurzu je naučit se přemýšlet o dějinách historiografickými metodami a seznámit se s tím, jak se to dělá v nizozemsky mluvících zemích. Kurz je postaven na pojetí dějin jako „pomocné vědy nederlandistické“, tj. soustředí se na rozvoj dovedností a nápadů využitelných pro další studijní a akademickou kariéru v oboru. Spíše než na fakta se zaměřuje na historický původ klíčových společensko-politických témat, historickou kulturu a roli dějin ve veřejném prostoru. Na jednotlivých tématech zároveň představuje možné historiografické perspektivy (public history, nové kulturní dějiny, gender a postcolonial studies) Po absolvování kurzu by měl být budoucí nederlandista schopen pracovat na akademicko-uživatelské úrovni s primárními prameny a sekundární literaturou, kriticky vyhledávat a vyhodnocovat informace k historickým tématům (např. pro účely překladu nebo publicistické činnosti) a vědět, s jakou představou o dějinách je možné počítat u nizozemských politiků, filmařů a školáků. Last update: Kozmanová Irena, PhDr., Ph.D. (10.02.2017)
|
|
||
LETNÍ SEMESTR - DĚJINY *Povinná literatura: Články k jednotlivým tématům.
ARNOLD, John H., History: A Very Short Introduction, Oxford 2000. HORST, Han van der, Dějiny Nizozemska, Praha 2005. ISRAEL, Jonathan I., The Dutch Republic. Its rise, greatness, and fall. 1477–1806, Oxford 1995. A KEY to Dutch history. Report by the Committee for the Development of the Dutch Canon, ed. Frits van Oostrom, Amsterdam 2007. KOSSMANN-Putto, J. A., KOSSMANN, E. H., Nizozemí. Dějiny severního a jižního Nizozemí, Rekkem 1999. PLAATSEN van herinnering, I–IV, ed. Jan Bank, Amsterdam 2005–2007. WIELENGA, Friso, A history of the Netherlands. From the sixteenth century to the present day, London 2015. WITTE, Els, CRAEYBECKX, Jan, MEYNEN, Alain, Political history of Belgium from 1830 onwards, Brussels 2009.
Last update: Kozmanová Irena, PhDr., Ph.D. (10.02.2017)
|
|
||
LETNÍ SEMESTR - DĚJINY
1) Historik nikdy nemá poslední slovo – co a k čemu je historie 2) Reformace a nepřipravená veřejnost – co předcházelo nizozemskému povstání 3) Laboratoř naší doby? – nizozemské „zlaté století“ 4) Tohle je 17. století. Všechno je možné! – zámořské aktivity a kolonialismus do 1798 5) Uzavírání nizozemské mysli? – 18. století a Batávská republika 6) 24 hodin denně pro Nizozemsko a Belgii – konstituční a hospodářské experimenty 19. století 7) Z dlouhodobého hlediska jsou pomníky pro holuby – konec dlouhého 19. století, první světová válka a interbellum 8) Hledání společného příběhu – druhá světová válka 9) V moluckém bytě jsou kufry stále zabalené – kolonialismus po 1798 a postkoloniální debata 10) Cesta na kontinent – Nizozemí a Belgie v evropské integraci 11) Kdo je většina? – společnost, politika a kultura v 50.–90. letech I 12) Kdo je menšina? – společnost, politika a kultura v 50.–90. letech II 13) Dějiny nizozemské jazykové oblasti zevnitř a zvenčí – reflexe historie ve veřejném prostoru a zahraniční perspektiva
Last update: Kozmanová Irena, PhDr., Ph.D. (10.02.2017)
|